Gå til innhold

Perfekt koketid på brokkoli?


MsPaddington

Anbefalte innlegg

Av alle ting sliter jeg litt med å koke brokkoli. Enten blir den overkokt eller så blir den underkokt. Hvor lenge bør brokkolien kokes for at den fortsatt skal ha den friske grønne fargen og være mør, men samtidig ha litt tyggemotstand?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hvor store biter den er inndelt i. Noen broccolier koker raskere enn andre. Jeg legger den ikke i direkte vann men dampkoker den på en rist. Fem minutter peier å være akkurat passe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem minutter!? Her er det to min, absolutt max.

Anonym poster: 570b8f5f9954055b9b83a3b3ab41aca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp vann, skru av platen. Legg i brokkoli, ha på lokk. La trekke i ca 10 min eller til de er slik du vil ha dem. Funker hver gang, og ingen fare for å bli overkokt! :)

Anonym poster: 3e2c64056b589c02f2cc16716485bf01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt broccoli for meg er når den kun får varme fra annen mat. F.eks i små biter i hjemmelaget potetmos, i nykokt pasta, en meget snartur i stekepanna når løken en ferdig stekt.

Broccoli er kjempegodt i utgangspunktet, men det skal veldig lite til før den bare blir ekkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dampkoker inntil nylig, så gikk den dukken. Derfor jeg nå sliter litt med koking av grønnsaker, ris osv. :fnise: Fy jeg savner dampkoker min!! Kanskje jeg skal kjøpe en sånn damprist ja. Ellers var det et godt tips å trekke brokkolien istedet for å koke den. Skal prøve det også! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp vann, skru av platen. Legg i brokkoli, ha på lokk. La trekke i ca 10 min eller til de er slik du vil ha dem. Funker hver gang, og ingen fare for å bli overkokt! :)

Anonym poster: 3e2c64056b589c02f2cc16716485bf01

For meg høres det ut som den blir alt for overkokt hvis de får ligge å trekke i hele 10 minutter. Brokkoli er i utgangspunktet en fantastisk god grønnsak, men som noen andre nevnte skal det lite til for å ødelegge den. Overkokt brokkoli er bare veldig, veldig kvalmende.

Jeg lar de så vidt koke eller trekke, slik at de blir varm, men enda har tyggemotstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min måte på brokkoli:

Koker vannet med lokk på, har i brokkoli og lar småkoke i 5min med lokk på halvt:). Etter koketiden heller jeg dem ut i sil, og dusjer de med kaldt vann. Vannet fra kjellen heller jeg ut, og tørker litt med papir.

Setter tilbake på plata, har i litt olje (lar det være litt varmt). Har i brokkoli, har i 2 spiseskjeer med mel oppi, litt pepper, litt salt og litt persille. Rører det godt og har i litt matfløte oppi og lar det koke i halvt minutt. Skrur av plata og visp spis :)

Anonym poster: 0e6ec25ee421bad7043687d6e7458b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miin måte på brokkoli, lar det koke opp, tar gryta av plata med en gang, ferdig.

Anonym poster: d53778b724b2b3177a17787987488d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å koke dem i max 5 min, før jeg hiver dem i en ny kasserolle med kun smør. Så surrer jeg dem et par min i smør. Funker bra hver gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...