Gå til innhold

Forran eller foran?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrives det forran eller foran?

Eksempel:

Katta hoppet forran/foran bilen.

Barn går forran/foran voksne.

Jeg liker å sitte forran/foran dataen.

Anonym poster: 6020a014e7b1f9afb322f050b3d02bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste ordet i ordboken som skrives med 3 R'er.

Forrrran.

Anonym poster: 4bbe34a5d11767873e54c690250c6aac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid skrevet FORAN, men så korrigert sjefen meg på at det skal skrives FORRAN. Så nå har jeg skrevet forran isteden for forran i et halvt år. Da hadde jeg likevel rett. :)

Nå må jeg bare klare å huske det.

Anonym poster: 6020a014e7b1f9afb322f050b3d02bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid skrevet FORAN, men så korrigert sjefen meg på at det skal skrives FORRAN. Så nå har jeg skrevet forran isteden for forran i et halvt år. Da hadde jeg likevel rett. :)

Nå må jeg bare klare å huske det.

Anonym poster: 6020a014e7b1f9afb322f050b3d02bb5

Selvfølgelig skrives det "foran", sjefen din trenger å lære seg grunnleggende skriveferdigheter.

Anonym poster: 94f0239fda57f038c9c4bf39ad142c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Litt utenfor tema, men jeg blir forundret over at det er så mange som spør om hvordan ord skal skrives. Er det ikke vanlig å ha diverse oppslagsverker lenger, som ordbøker, leksikon osv.? Er det bare internett som gjelder?

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men jeg blir forundret over at det er så mange som spør om hvordan ord skal skrives. Er det ikke vanlig å ha diverse oppslagsverker lenger, som ordbøker, leksikon osv.? Er det bare internett som gjelder?

Det finnes fritt tilgjengelige ordbøker på nettet også, sånn sett.

Det handler vel bare om å gidde, selv om heller ikke jeg har forstått hvordan det er enklere og greiere å finne rett underforum, trykke på å opprette nytt emne, skrive en overskrift og deretter skrive spørsmålet med eksempler enn det er å søke på "ordbok" og deretter på ordet man lurer på hvordan skrives.

Som andre sier skrives det for øvrig foran, "forran" er ikke et ord og har ikke vært det tidligere heller.

Anonym poster: 47da0d938162229f45d6845080eb6497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fritt tilgjengelige ordbøker på nettet også, sånn sett.

Det handler vel bare om å gidde, selv om heller ikke jeg har forstått hvordan det er enklere og greiere å finne rett underforum, trykke på å opprette nytt emne, skrive en overskrift og deretter skrive spørsmålet med eksempler enn det er å søke på "ordbok" og deretter på ordet man lurer på hvordan skrives.

Som andre sier skrives det for øvrig foran, "forran" er ikke et ord og har ikke vært det tidligere heller.

Anonym poster: 47da0d938162229f45d6845080eb6497

Hvis du ikke har satt meg på "ignorer" vil du faktisk se at både Arabellas innlegg og ditt svar allerede er omfattet i mitt. ;) Mulig dette er uttrykk for klikkmentaliteten her på KG, der noen blir forsøkt oversett, mens om andre gjentar innlegget nesten ordrett blir de både plusset og besvart. :P

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis du ikke har satt meg på "ignorer" vil du faktisk se at både Arabellas innlegg og ditt svar allerede er omfattet i mitt. ;) Mulig dette er uttrykk for klikkmentaliteten her på KG, der noen blir forsøkt oversett, mens om andre gjentar innlegget nesten ordrett blir de både plusset og besvart. :P

Kjære Cuckold, jeg mente ikke å gå deg i næringen. Jeg beklager hvis du oppfattet mitt innlegg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Cuckold, jeg mente ikke å gå deg i næringen. Jeg beklager hvis du oppfattet mitt innlegg slik.

Slapp nå av, det jeg peker på er da mer en tendens som jeg her så en klar illustrasjon på, det var derfor jeg synes det var ok å peke på det. Hvis noen har skrevet det samme rett før pleier jeg gjerne å sitere vedkommende eller vise til det denne har skrevet og si meg enig (hvis jeg i det hele tatt gidder å skrive noe andre har skrevet rett før), men det kan selvsagt også forekomme at jeg skriver omtrent det samme som en annen og presenterer det som om det skulle vært en ny tanke. Det er selvsagt ingen stor sak. Det jeg la merke til her var jo at det ikke bare var ditt innlegg, men også et svar fra en anonym bruker som tilsynelatende ikke hadde lest mitt.

Og i neste omgang ser vi at både ditt og dette anonyme innlegget har fått plusser, men ikke mitt. Det må jo bety at det ikke bare er innholdet i innleggene man plusser for, men at man også tar hensyn til person, og antagelig avstår fra å plusse en bruker man ikke liker, kanskje folk man har vært i diskusjon med tidligere, hva vet jeg. Uansett er dette en ganske utbredt kultur her på KG, og selv om jeg ikke har nevnt det før eller beklager meg over det til stadighet synes jeg dette var en passe uviktig og uinteressant tråd til å kunne avspore ved å peke nettopp på dette fenomenet. Uten at jeg ser for meg at vi trenger å gjøre noen lang debatt ut av det. Det var en god illustrasjon av et fenomen som er ganske hyppig forekommende, og det var derfor jeg tok meg bryet å nevne det.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har satt meg på "ignorer" vil du faktisk se at både Arabellas innlegg og ditt svar allerede er omfattet i mitt. ;) Mulig dette er uttrykk for klikkmentaliteten her på KG, der noen blir forsøkt oversett, mens om andre gjentar innlegget nesten ordrett blir de både plusset og besvart. :P

Sant nok. Men Arabella spurte snarere om hvorfor man ikke sjekket ordbøker, mens jeg forsøkte å svare på hva jeg tror grunnen til det er. La ikke til link til noen ordbok nettopp fordi du allerede hadde gjort det. Du hadde løst problemet, så undret vi oss over hvorfor folk ikke klarer det selv :)

Anonym poster: 47da0d938162229f45d6845080eb6497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel bare om å gidde, selv om heller ikke jeg har forstått hvordan det er enklere og greiere å finne rett underforum, trykke på å opprette nytt emne, skrive en overskrift og deretter skrive spørsmålet med eksempler enn det er å søke på "ordbok" og deretter på ordet man lurer på hvordan skrives.

Anonym poster: 47da0d938162229f45d6845080eb6497

For ikke å snakke om alle svarene fra folk som også tar feil eller heller ikke vet, og før man vet ordet av det sitter man med 7 forskjellige "fasiter". Og i kjent KG-stil (må være noe med det mentale gjennomsnittsnivået her inne) har man til slutt en tråd som består av 90% gale varianter, der halvparten bidrar med samme variant og de resterende er fordelt på de 6 andre gale variantene. Og så konkluderer TS med at "flertallet har nok rett", som man jo ofte gjør.

Gjentar man den riktige fasiten med KILDE ofte nok så hender det at TS gidder å sjekke den.

Resten av tråden handler videre om de 90% som tok feil. Noen godtar at de tok feil og tar til seg lærdommen mens de benytter anledningen til å uttrykke sjokk over at en så rar fasit kan være riktig, og andre godtar at de tok feil og insisterer på å fortsette på den gale måten fordi fasiten "føles ikke riktig for meg".

Språkforumet er en uuttømmelig kilde til underholdning.

Anonym poster: a735566bcef445366cedb4d2d159d3dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Å få noe forklart av andre. Gjerne med begrunnelse. Kan hjelpe folk å huske det i all femtid. Det er nok derfor mange ikke bare slår det opp i en ordbok og er fornøyd med det. 

 

Det handler om å integrere det i hukommelsen på en helt annen måte enn bare det å slå det opp kan gjøre. 

 

Jeg vil nok huske det bedre nå som jeg har lest denne tråden. 

 

Er litt det samme fenomenet som når en svarer feil i en quiz. Da sitter som regel det riktige svaret i lang tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.5.2013 den 15.15):

 

Det finnes fritt tilgjengelige ordbøker på nettet også, sånn sett.

 

Det handler vel bare om å gidde, selv om heller ikke jeg har forstått hvordan det er enklere og greiere å finne rett underforum, trykke på å opprette nytt emne, skrive en overskrift og deretter skrive spørsmålet med eksempler enn det er å søke på "ordbok" og deretter på ordet man lurer på hvordan skrives.

 

Som andre sier skrives det for øvrig foran, "forran" er ikke et ord og har ikke vært det tidligere heller.

 

Anonym poster: 47da0d938162229f45d6845080eb6497

Det finnes flere ordbøker, og de har ikke alltid samme skrivemåte. 

 

Altså kan det være lurt å spørre

Anonymkode: 016e9...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...