Gå til innhold

Gaver-Hvor mye skal man gi for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er felles oppfattelse om hva som er en grei gavesum når man skal i bryllup?

Om man da tenker på et par med normal økonomi, altså ikke dårlig råd og ikke rike.

Har prøvd å liste opp noen relasjoner, hva synes dere er passende å gi til:

- Nær familie/familie man har mye kontakt med

- Litt lengre ut i familie/familie man har lite kontakt med

- Nære venner

- Venner

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nære venner og nær familie ville vi gitt rundt 1000kr til.

Venner og familie man ikke har mye kontakt med ville vi gitt rundt 500kr til.

Tenker da altså sammenlagt, fra meg og min mann. Han har en godt betalt jobb, mens jeg har aap med minstesats = vi har vel normal økonomi.

Anonym poster: 2d86f0718483e517c23947ae9d9de82e

Skrevet

Vi skal i tre bryllup i sommer, og jeg har trodd at det var vanlig å gi mer enn hva kjæresten og noen vennepar som skal i de samme bryllupene mener. Derfor er det interessant å høre hva andre mener.

Skrevet

Mine umiddelbare tanker blir slik som dette, mulig jeg ville gjort annerledes i praksis (i tillegg ville jeg gitt det samme som par og singel).

Nær familie: 1000-2000

Fjernere familie: 500

Nære venner: 1000-1500

Venner: 500

Så endrer dette seg selvsagt på situasjon, fra foreldre og besteforeldre vet jeg at vi får mye mer enn det som står etter nær familie. Men fra tanter og onkler (inkludert søskenbarn) forventer jeg ikke mer, heller ikke fra søsken.

Skrevet

Vi skal i bryllup til et vennepar vi ikke har kjent så lenge, men som vi har fått veldig god kontakt med det siste året. Vi kommer til å gi dem 1000 tenker jeg.

Skrevet

Jeg føler liksom at minimum er 1000,- når man blir invitert på middag og fest, også noe mer jo nærmere man er brudeparet. Virker liksom litt lite med 250,- pr.pers, men jeg er fullt klar over at det muligens er jeg som er rar her.

Gjest Kiara!
Skrevet

Vi gav 600,- til en konfirmant, en bryllupsgave skal være mer enn det etter min mening. Så 1000,- + + og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å bruke mer hvis den rette gaven dukket opp. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man skal gi etter lommeboka jeg. Akkurat nå hadde jeg ikke hatt mulighet i havet til å gi 1000 kr i gave uansett hvor nær mottakeren hadde vert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på å finne en gave de blir glad for. Hvis jeg finner den for 200, dropper jeg den ikke for å kjøpe noe de ikke vil ha til 1000. Det samme tenker jeg jo når jeg får gaver, jeg kan bli kjempeglad for noe billig, og nesten flau når jeg skjønner noen har kjøpt noe dyrt til meg som jeg ikke likte.

Anonym poster: dcc7d9515db6840ba624d1924a7e04be

AnonymBruker
Skrevet

Veeldig veiledende tall:

- Nær familie/familie man har mye kontakt med: 1000-5000.

- Litt lengre ut i familie/familie man har lite kontakt med: 500-1000

- Nære venner: 500-2000

- Venner: 500-1000

Har jeg/vi bakt kake eller hjulpet mye med forberedelser gir vi for litt mindre.

Anonym poster: 978733854a806a50bfab2f378d6a1f53

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Etter lommeboken og jeg ville gitt mer i gave til unge mennesker enn godt voksne mennesker.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes man skal gi etter lommeboka jeg. Akkurat nå hadde jeg ikke hatt mulighet i havet til å gi 1000 kr i gave uansett hvor nær mottakeren hadde vert.

Selvfølgelig skal man det. Men eksemplet var om man var et par med normal økonomi. Man skal ikke gi mer enn man har råd og lyst til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...