Gå til innhold

Kul på halsen - henvisning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått henvisning til UL ved Curato, men lurer på om det finnes andre private alternativer i Stavanger/Sandnes.

Jeg har en ca 0,5 cm stor kul langt nede på halsen, nesten der skulderen begynner. I tillegg har jeg noen små. Jeg er kjempebekymret og ønsker å få sjekket dette så fort som mulig. Jeg er fullt klar over at ingen kan stille diagnose over nettet, men dersom noen har erfaringer, råd og tanker ang dette så tas det imot med stor takk! Jeg er frisk ellers, 29 år og ingen sykdommer som jeg vet om. Har slitt mye med halsbetennelser opp igjennom årene, men det er lenge siden sist utbrudd. Kulen er såpass stor og ligger så langt opp under huden (men ikke i huden) at når jeg bøyer hodet til motsatt side, ser jeg den tydelig. Jeg er livredd for leger, går aldri dit om jeg ikke absolutt må. Men mamma tvang meg i forbindelse med denne kulen og nå er jeg helt fortvilet. Regner ikke med at legen hadde henvist meg dersom hun ikke hadde mistanke om noe alvorlig. Tidligere har jeg fått høre at det bare er en hoven lymfeknute og ikke noe å tenke på...

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du blir undersøkt så snart som mulig!

Ei venninne av meg gikk til legen pga en kul på halsen, og fikk diagnose akutt lymfekreft dagen etter. Bare 30 år..

Anonym poster: f33e5bf276c838171da1bbe0ba4268dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den KAN være noe alvorlig. Men det kan også være fettkul, cyste, abcess og andre helt ufarlige ting. Hvor fort har du time? Jeg vet at curato/unilabs osv har betalingstimer som koster rundt 2000-2500 kr. Da får du time umiddelbart og svar raskt. Hvis dette er et alternativ.

Ul er ikke noe å være redd for, har tatt ul av halsen 2 ganger og det er ikke ubehagelig og tar ikke lang tid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg vet ikke enda, men på henvisningen fra legen står det: Prioritet: 2 dager/normal. Jeg anser dette som et tegn på en hastesak og det gjør meg absolutt ikke mer beroliget... I tillegg er kulen/kulene så langt nede på halsen. Det er jo ikke akkurat positivt...

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på ultralyd pga hovne lymfekjertler. Har også en kul i festet til skulder/hals, dette trodde fysioen var en muskelknute. Men jeg har ventet halvannen/to måneder, og legen sendte meg mest for å berolige meg.

Han tok også blodprøver som ikke viste noen ting. Fikk beskjed at han ikke trodde det var noe farlig. Har du tatt blodprøver? Fikk du noe slik beskjed av legen? Ble jo dritredd igjen nå da, når ab oppi her skrev om kreft.. Mine kuler har blitt mindre igjen nå, men kjenner jeg ble litt engstlig igjen nå.. :(

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen blodprøver ble tatt her. Og i ettertid føler jeg det var rart. Hadde jeg kommet på det så hadde jeg bedt om det. Men ble bare henvist, tydeligvis som en hastesak også... Taler ikke i min favør akkurat. Jeg leser det som om legen min anser at det er noe alvorlig.

Jeg tenker også såklart på kreft, enten i lymfesystemet eller et annet sted med spredning... Alle kuler bør sjekkes. Hadde så inderlig håpet at legen sa at det ikke var noe å tenke på. Men så fikk jeg altså en henvisning før jeg rakk å blunke. Kan umulig være et bra tegn.

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når skal du på timen?

Det må ikke være noe alvorlig fordet ts, kanskje din lege har en annen tilnærming til slikt en min. Har du hatt dine lenge? Smerter? Blitt større eller mindre?

Skjlnner godt hvordan du har det dog, jeg er engstlig selv, selv om jeg har hatt hovne lymfekjertler under kjeven og halsen lenge, og de har blitt noe mindre. Klarer allikevel ikke å legge tanken helt fra meg.

Krysser fingrene for deg, håper du får raskt svar. Og ang. blodprøver, det går jo ann å ringe legen å spørre hvorfor ikke, og om du evt kan ta.

:klem:

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan like gjerne være at legen antar at du ikke går om du ikke får time raskt, og derfor setter deg opp så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen for flere kuler på halsen. De er bløte og bevegelige. Viste seg å være lymfekjertler. Enkelte personer kjennes de bedre på uten at det trenger å være noe farlig. Uansett greit å få utredet kulet, selv om det hos unge folk stort sett er ufarlig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til legen for flere kuler på halsen. De er bløte og bevegelige. Viste seg å være lymfekjertler. Enkelte personer kjennes de bedre på uten at det trenger å være noe farlig. Uansett greit å få utredet kulet, selv om det hos unge folk stort sett er ufarlig. Lykke til :)

Men har du kjent til disse hele livet, eller dukket de bare opp, og forble større/kjennbare i lang tid?

Jeg har aldri kjent mine før, men har hatt de i flere måneder nå, selv om de har blitt mindre. Ifl min lege kunne det henge igjen fra evt sykdom/infeksjon.

Hilsen ab 5.

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg ikke gått noe ned i vekt, feber, ikke sykdomsfølelse ellers heller. Ab 5 (ikke meningen å kuppe tråd ts, men tenkte jeg likså godt kunne spørre her, enn å opprette ny tråd).

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvisningen ble sendt i går så jeg har ikke fått time enda. Men skal ringe i dag. Helt uaktuelt å vente på time på sykehuset i alle fall. Derfor ba jeg om privat.

Hvordan kjenner man forskjell på muskelknute og lymfekjertel? Og kan lymfekjertler hovne opp selv om man føler seg frisk ellers? Jeg leste at kroppen bekjemper bakterier osv hele tiden og det er ikke sikkert at man blir syk av det. Men det er jo ikke normalt at de hovner sånn opp uten videre.

Bare å spørre og skrive om alt som har med kuler å gjøre her. Trenger all info som dukker opp :)

Ts

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo kontakte Kolibrimedical i Sandnes. Men det er sikkert noen dagers ventetid der også. Hvis legen har satt det som en hastesak så må du jo gi de en sjans og se på papirene dine. Det kan jo bare det ta et par dager. Om det ble sendt i går så regner jeg ikke med at de får sett på dette med en gang. Mange saker som kommer inn og skal fordeles.

Anonym poster: 09af3f7b245650e3b9454056ed21ced8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine kuler er runde og beveglige. Kjenner i grunn ikke noe voldsom forskjell på lymfekjertlene (de jeg har under begge sider av haka, som legen mener er lymfekjertler), og den i skulder/nakkefestet (som fysioen mener er muskelknute), det er også en klump som "spretter rundt". Jeg kan ikke se den, eller kjenne den kun ved å dra fingrene over, bare når jeg bruker to fingre, å klemmer på den liksom.

Men jeg fikk beskjed om at lymfekjertlene kan ha hovnet opp pga infeksjon eller bakterier. Jeg tok blodprøver først, og det ble ikke funnet noen bakterier eller infeksjoner, men fikk beskjed om at jeg kan ha hatt det, og at lymfekjertlene kan fortsette å være store ganske lenge etterpå.

Jeg fikk først hendvisning etter å ha dratt til legen en gang til, å sa hvor bekymret jeg var. Da fikk jeg beskjed om at vi kunne ta rønken om det beroliget meg, men at han hadde blitt svært overrasket om det kommer tilbake med skumle resultater. Da ville det (ifg legen) syntes på blodprøver, og jeg ville følt det på kroppen (hatt klumpene noen måneder nå).

Hvor lenge har du hatt de ts? Har du vært syk på andre måter?

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om sagt har ikke jeg time før i midten av juni, har ventet da halvannen til to måneder.

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fin ellers. Har vel hatt den største i ca 1 mnd. Usikker på den andre som ligger like ved for den er mindre og eg har ikke kjent etter der. Min er også glatt og jeg føler jeg kan ta rundt den. Ganske hard. På henvisningen har legen skrevet "glatt, bevegelig". Den er ikke øm heller.

En god stund siden jeg hadde vondt i halsen/var syk nå. Og denne har jo vokst etter det. Nå kan jeg jo se den i speilet. Jeg har slitt mye med halsbetennelser/halsvondt og forkjølelse opp igjennom årene, men føler at det har roet seg betraktelig i de siste årene.

Jeg valgte å bli henvist privat ettersom jeg ikke orker å vente. Kunne visst fort bli 2 mndrs venting her og det hadde jeg ikke klart.

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler meg fin ellers. Har vel hatt den største i ca 1 mnd. Usikker på den andre som ligger like ved for den er mindre og eg har ikke kjent etter der. Min er også glatt og jeg føler jeg kan ta rundt den. Ganske hard. På henvisningen har legen skrevet "glatt, bevegelig". Den er ikke øm heller.

En god stund siden jeg hadde vondt i halsen/var syk nå. Og denne har jo vokst etter det. Nå kan jeg jo se den i speilet. Jeg har slitt mye med halsbetennelser/halsvondt og forkjølelse opp igjennom årene, men føler at det har roet seg betraktelig i de siste årene.

Jeg valgte å bli henvist privat ettersom jeg ikke orker å vente. Kunne visst fort bli 2 mndrs venting her og det hadde jeg ikke klart.

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Det at de er glatte og beveglige var visst et godt tegn ifg legen min.

Jeg hadde en veldig halsbetennelse/vondt når dette startet, og er fremdeles hes og sår til tider, så høres ikke så alt for ulikt ut dette. (bortsett fra at jeg fikk halsvondt med dette, ikke før).

Men mine syntes ikke i speilet, og kan ikkr kjenne de noe særlig om jeg drar fingrene over. Det kan jo godt hende du har en betennelse av noe slag, da fikk jeg en stor klump fylt med dritt i haka. Den var bare stor og rundt, fikk ikke tømt den selv.

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde dritvondt i halsen for da hadde jeg roet meg litt. Men siden jeg er helt fin og har vært det når kulen kom også, da blir jeg bekymret...

Og jeg som trodde bare det var muskelknute....

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde dritvondt i halsen for da hadde jeg roet meg litt. Men siden jeg er helt fin og har vært det når kulen kom også, da blir jeg bekymret...

Og jeg som trodde bare det var muskelknute....

Anonym poster: 54e614934a6e695436a79f4b94d7313f

Ikke ta sorgene på forskudd ts, jeg vet hvor ødleggende det er å bryte seg ned på denne måten! :klem:

Det kan fremdeles bare være en muskelknute, det vet man ikke før det er sjekket. Og det at du ikke er syk, trenger ikke å bety at det er farlig, det var i alle fall det legen min sa til meg. Hadde du derimot hatt feber, sliten av hver minste ting, og gikk ned i vekt..

Hadde vært så greit om noen her hadde vært borti det samme altså, jeg lurer jo fælt på mine kuler også. Hold oss oppdatert ts, skal oppdatere om mine kuler også, så kan vi i alle fall støtte hverandre. :)

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med deg ts? :)

Anonym poster: 3ebbdc3b3799df277a05b9b32f67be34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...