Gå til innhold

Senebetennelse?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan vet man at man har Senebetennelse? Hvordan arter det seg? Må man til lege dersom man kanskje har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Senebetennelse er ikke til å ta feil av når det først er der. Det er en skarp smerte i den senen som er betent hver gang du gjør den belastende bevegelsen. Det er ikke like lett å være sikker mens den bygger seg opp, men hvis du lurer på om du kan ha det, er det ikke dumt å ta en tur til legen.

Legen kan imidlertid ikke gjøre så mye, annet enn å eventuelt sette en kortisonsprøyte. Noen leger er veldig ivrige på å sette kortisonsprøyte, jeg ville heller prøvd en fysioterapeut først. En kortisonsprøyte svekker beinvevet der den settes. Noen fysioterapeuter er veldig flinke med senebetennelser, andre ikke fullt så flinke. Hvis du bor i Oslo-området har jeg et par tips til deg, send meg i så fall en privat melding.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar! Dette her er kanskje mer en murrende smerte (kjennes litt slitent ut?). Hadde det for et år siden, men nå er det tilbake. Men dette er kanskke i oppbyggingsfasen?

Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg gikk til legen med det, og driver nå på en ukeskur med Voltaren. Neste stopp er kortison om det ikke funker, fysio mente hun hadde 0 effekt, men det kommer vel mye ann på legen?

Skrevet

Det kommer veldig an på legen. Mine leger har unngått å gi meg kortison, jeg ble heller sendt til manuellterapeut.

AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner det nok dersom det er snakk om senebetennelse. Husker jeg ikke var i nærheten av å kunne løfte mobilen min da det sto på. Du kan kjenne etter om det er varmt og rødt og hovent der, men smertene er det tydeligste.

Senebetennelse krever som regel ikke behandling, men det kan også gjøre det. Greit å merke seg at det ikke er selve betennelsen som gir deg problemer, det er kroppens forsvar mot betennelsen. Så kroppen jobber allerede med å bli frisk, og den får det som regel til uten behandling. Det er bare viktig at du holder det aktuelle området i ro, selv om du ikke bør sitte helt stille heller. Dersom du tar smertestillende kjenner du ikke at det gjør like vondt, men du bør likevel ikke belaste noe mer enn du ville gjort uten dersom du ønsker å bli frisk raskt.

Samtidig kan behandling virke lindrende og/eller speede opp helningsprosessen, og noen blir ikke friske på lang tid uten. Om du har hastverk med å bli frisk, veldig intense smerter eller ikke har blitt bedre på noen få uker vill jeg oppsøkt lege.

Anonym poster: 775f1dca06506953ec706220997dd197

Skrevet

Jeg gikk til legen med det, og driver nå på en ukeskur med Voltaren. Neste stopp er kortison om det ikke funker, fysio mente hun hadde 0 effekt, men det kommer vel mye ann på legen?

Det er en del leger som er bortimot fiendtlig innstilt til fysioterapi mot senebetennelse. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men jeg har konstatert det selv. Legen ville helst sette en kortisonsprøyte med en gang, men jeg ville helst til fysioterapeut. Det ble dyrere enn å sette én sprøyte, men så slapp jeg svekket beinvev i foten. Jeg ble da bra etter noen behandlinger.

  • 1 måned senere...
Gjest Frida
Skrevet

Hei, jeg har slitt med senebetennelse kronisk i begge underarmer i 1 1/2 år nå. Har prøvd alt...akupungtur, manuellterapi, trykkbølgebehandling osteopati og medisiner. Ingen ting hjalp over tid, ble litt bedre av osteopati men har nå blitt like dårlig igjen. Ikke lett å ikke bruke armene, særlig med et lite barn, selv om jeg prøver å være forsiktig. Du som hadde en god fysioterapeut å anbefale i Oslo, kan du gi meg navnet på denne? Desperat nå...

Skrevet

Hei, jeg har slitt med senebetennelse kronisk i begge underarmer i 1 1/2 år nå. Har prøvd alt...akupungtur, manuellterapi, trykkbølgebehandling osteopati og medisiner. Ingen ting hjalp over tid, ble litt bedre av osteopati men har nå blitt like dårlig igjen. Ikke lett å ikke bruke armene, særlig med et lite barn, selv om jeg prøver å være forsiktig. Du som hadde en god fysioterapeut å anbefale i Oslo, kan du gi meg navnet på denne? Desperat nå...

Nå hadde du flaks! Det var høyst tilfeldig at jeg kikka innom her nå.

Send meg en privat melding, så skal jeg si deg hvilken fysioterapeut som har fikset mine problemer.

Skrevet

Har slitt med senebetennelse tidligare, og fått voltaren eller diklofenakk (usikker på skrivemålet) av legen. Har og brukt handleddstøtte for å avlaste. Kortison har vore diskutert, men ettersom mine problem stammer frå spenninger i rygg og nakke så har medisin ingenring for seg. Einaste som hjelper er kiropraktor/fysio. Kva som funker kjem heilt ann på årsaken til betennelsen.

Når det er tungt og vondt bare å løfte tannkosten så er det eit sterkt tegn på senebetennelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...