Gå til innhold

Anonym hos psykolog ol?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En tanke slo meg her en dag. Jeg har angst og depresjon, men har av ulike årsaker valgt bort å oppsøke psykolog. Mye for at jeg ikke ønsker at dette skal følge meg i journaler, forsikringssaker, osv. Jeg er neppe den eneste.

Vil det å oppsøke privat psykolog anonymt være mulig? Tviler på det er mulig i det offentlige, og resepter blir neppe mulig heller, men ellers ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gå?

Har ingen planer om å prøve dette selv, jeg hadde ikke engang hatt økonomi til det om jeg hadde ønsket det, men ble nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Om du får resepter avhenger av om vedkommende er psykiater eller psykolog. En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi. førstnevnte kan skrive ut resepter men sistnevnte er avhengig av at fastlegen din gjør dette.

det er alltid mulig å oppsøke dette privat men det er ganske stive priser på dette sammenlignet hvis du får henvisning.

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Om du får resepter avhenger av om vedkommende er psykiater eller psykolog. En psykiater er en lege som har spesialisert seg i psykiatri, det vil si læren om sinnslidelser. En psykolog har en universitetsgrad i psykologi. førstnevnte kan skrive ut resepter men sistnevnte er avhengig av at fastlegen din gjør dette.

det er alltid mulig å oppsøke dette privat men det er ganske stive priser på dette sammenlignet hvis du får henvisning.

Det er jeg klar over :) Grunnen til at jeg nevnte resepter er at der en oppgi personalia. Men det jeg er nysgjerrig på er om en kan være anonym om en ønsker ikke-medikamentell hjelp innenfor psykiatrien.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gå "anonymt" - dvs at navnet ditt ikke registreres hos HELFO f.eks. Da må du i såfall betale alt selv.

Men psykologen vil likevel være pliktig til å føre journal og oppbevare denne et minimum antall år. Denne journalen vil ikke være tilgjengelig for noen andre enn psykologen. Du er ikke nødt til å oppgi at du har gått der til noen, navnet ditt vil ikke være registrert i noe arkiv e.l. liknende som tilsier at forsikringsselskapet vil finne det ut.

Anonym poster: 2d0ba8727210d3a4c4362b0a653aac76

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan gå "anonymt" - dvs at navnet ditt ikke registreres hos HELFO f.eks. Da må du i såfall betale alt selv.

Men psykologen vil likevel være pliktig til å føre journal og oppbevare denne et minimum antall år. Denne journalen vil ikke være tilgjengelig for noen andre enn psykologen. Du er ikke nødt til å oppgi at du har gått der til noen, navnet ditt vil ikke være registrert i noe arkiv e.l. liknende som tilsier at forsikringsselskapet vil finne det ut.

Anonym poster: 2d0ba8727210d3a4c4362b0a653aac76

Ah, takk for svar :) har uansett ikke mulighet pr dags dato, men greit å vite hvordan det fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Hva har det med forsikringen å gjøre?

Anonym poster: 95e0a96930cacc3ee285bc452a0c8e77

Gjest Gjest
Skrevet

Hva har det med forsikringen å gjøre?

Anonym poster: 95e0a96930cacc3ee285bc452a0c8e77

Å ha "psykiske problemer" i papirene kan være uheldig om en senere blir ufør pga psykiske plager og vil løse inn en uføreforsikring.

AnonymBruker
Skrevet

Aha, takk for svar.

Anonym poster: 95e0a96930cacc3ee285bc452a0c8e77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...