Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bot på t- banen for første gang, og lurer på hvor lett det kan være å snike seg unna denne med en klage?

For en liten stund siden ble kortet mitt borte på en fest. Dagen etter sperra jeg det og bestilte nytt kort, og jeg lurer på om jeg kan si at jeg tror personen som tok kortet er mindreårig å bruker mitt kort som legitimasjon for å kjøpe alkohol osv, og sikkert nå også brukte det som legitimasjon for å komme unna med å snike.

Er nok sikkert mulig å få dokumentasjon fra banken om at jeg har sperret et kort og bestilt nytt for ikke så lenge siden. Tror dere dette holder?

Anonym poster: 6c0170a5f2adf8075247e81a3399ab17

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du skrevet under på noe? For det er alfa og omega å ikke gjøre.

Her krysser loven og næringsinteressene ikke veier. Det vil si, kontrollørene har lov å holde deg tilbake inn til de har fått bekreftet din identitet. De har derimot ikke lov til å tvinge deg til å skrive under på noe. Uten din underskrift er ikke tilleggsavgiften (ikke bot, bot får man i retten det) ikke gyldig. De kan tilkalle politi, men politiet vil bare bekrefte at du er den du er. De vil heller ikke tvinge deg til å skrive under på noe. Hvis kontrollørene prøver å holde deg tilbake kan du derimot påkalle politiet og anmelde kontrollørene for kidnapping. De har nemlig ikke loven på sin side der, det har du. Så snart de har fått bekreftet at du er den du sier at du er må de slippe deg og la deg få gå.

Slik er loven. Men det sier selvfølgelig ikke kontrollørene.

Om du skrev under på noe eller ikke er altså alfa og omega her.

Anonym poster: 1829e0807e5267d6c4c2ba73ad21b271

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Betal boten din, din tyv.

Anonym poster: 00444dd91fc0797a8064a00be2e7bf5d

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Betal boten din, din tyv.

Igjen, ikke en bot. En bot er noe man blir dømt til å betale i en rettssal med dommer og hele sulamitten. Privatpersoner kan ikke dele ut bøter. Det er en tilleggsavgift. Det er en privat avgift.

AnonymBruker
Skrevet

Igjen, ikke en bot. En bot er noe man blir dømt til å betale i en rettssal med dommer og hele sulamitten. Privatpersoner kan ikke dele ut bøter. Det er en tilleggsavgift. Det er en privat avgift.

Du som ikke har skjønt en dritt bør ikke belære andre. Hvis tilfelle at en person hadde stjålet TS` bankkort og utgitt seg for å være TS, så hadde det ikke spilt noen rolle til eller fra om vedkommende hadde skrevet under eller ikke.

• Liker 5
Skrevet

http://lovdata.no/all/hl-20020621-045.html#33 - De har altså lov til å holde deg igjen, vanlig misforståelse det der :)

Ruter er noe forbanna dritt, og man vinner så og si aldri igjennom med klagen, men jeg syns planen din virket VELDIG god, beste jeg har hørt ihvertfall. Det kan bli vanskelig hvis du har skrevet under med din vanlige signatur, men planen er bedre enn noe annet jeg har hørt, og gir større sjanse for å få medhold

AnonymBruker
Skrevet

Ingen liker bedrevitere :roll:

Anonym poster: 02dce37a452253ee1aab45e09799b267

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

http://lovdata.no/al...621-045.html#33 - De har altså lov til å holde deg igjen

Akkurat som jeg skrev, de har lov til å holde igjen en person inntil vedkommendes identitet er stadfestet. De har derimot ikke lov til å holde igjen en person etter at vedkommendes identitet er stadfestet (les loven du selv henviser til). Det vil si at man trenger ikke skrive under på noe og man kan heller ikke tvinges til å gjøre det. Prøver de å holde igjen en for å tvinge en til å skrive under så kan man tilkalle politiet for da går det under kidnapping. Der har de ikke loven på sin side lenger, det har derimot den som blir holdt igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen liker bedrevitere å ta feil.

Enig. ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror den eneste måten å komme seg unna på, er å sette seg på bakbeina og nekte å skrive under på noe. Da burde du ha et par dager til overs i tilfelle du havner hos politiet. Det styret tror jeg ikke mange gidder eller har tid til. Jeg har aldri gjort det selv, så jeg er ikke skråsikker.

Endret av Evilposelos
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bot på t- banen for første gang, og lurer på hvor lett det kan være å snike seg unna denne med en klage?

For en liten stund siden ble kortet mitt borte på en fest. Dagen etter sperra jeg det og bestilte nytt kort, og jeg lurer på om jeg kan si at jeg tror personen som tok kortet er mindreårig å bruker mitt kort som legitimasjon for å kjøpe alkohol osv, og sikkert nå også brukte det som legitimasjon for å komme unna med å snike.

Er nok sikkert mulig å få dokumentasjon fra banken om at jeg har sperret et kort og bestilt nytt for ikke så lenge siden. Tror dere dette holder?

He he.

Noen prøver visst ALT for å ikke gjøre opp for seg...

Husk at alle t-banestasjoner har overvåking og Ruter gir seg ikke uten kamp.

Anonym poster: c6207f4424fccb0886c4e071775b902d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

He he.

Det gjør dem, de sender det ikke til inkasso en gang, bare truer med det.

Anonym poster: 5238536f1f7e29dd7f23d87c24c9f183

AnonymBruker
Skrevet

He he.

Vel, 900 kroner er ganske mye for meg som er student og ikke får stipend i sommermånedene. Det lille jeg tjener på sommerjobben min som jeg har ekstra etter å ha betalt husleie vil jeg helst skal gå til meg selv og ikke fordi jeg ikke kjøpte billett akkurat denne dagen.

Sikker på at ruter går igjennom overvåkningskamera osv for 900 kroner? Virker som mye stress og styr for noe som i det store og hele ikke er en del sum. Om en ruter ansatt skal gå gjennom overvåkningsutstyret osv vil jo det ta såpass lang tid at de liksågreit kunne driti i det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, 900 kroner er ganske mye for meg som er student og ikke får stipend i sommermånedene. Det lille jeg tjener på sommerjobben min som jeg har ekstra etter å ha betalt husleie vil jeg helst skal gå til meg selv og ikke fordi jeg ikke kjøpte billett akkurat denne dagen.

Sikker på at ruter går igjennom overvåkningskamera osv for 900 kroner? Virker som mye stress og styr for noe som i det store og hele ikke er en del sum. Om en ruter ansatt skal gå gjennom overvåkningsutstyret osv vil jo det ta såpass lang tid at de liksågreit kunne driti i det?

Hvorfor ikke kjøpe månedskort? Latterlig unnskyldning. Har du for lite igjen etter husleie bor du for dyrt eller jobber for lite. Er 900 kr virkelig verdt å gjøre seg til kriminell for? Hva studerer du forresten?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med slike saker i Ruter. Takk for tipset.

Anonym poster: bb4b3b6c7f6c21597c607bf9d7e13335

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe månedskort? Latterlig unnskyldning. Har du for lite igjen etter husleie bor du for dyrt eller jobber for lite. Er 900 kr virkelig verdt å gjøre seg til kriminell for? Hva studerer du forresten?

Er man kriminell fordi man sniker på t- banen? Kommer ikke akkurat på noe rulleblad..

Jeg bor ikke i Oslo, så å kjøpe månedsbillett for et helgeopphold gjorde jeg ikke. Moralsk riktig er det kanskje ikke, men jeg sparer der jeg sparer kan, og det innebærer at jeg sniker litt på trikken eller bussen. Er jo ikke slikt at jeg nasker i butikker eller noe slikt, men jeg utnytter en tjeneste som er der uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man kriminell fordi man sniker på t- banen? Kommer ikke akkurat på noe rulleblad..

Jeg bor ikke i Oslo, så å kjøpe månedsbillett for et helgeopphold gjorde jeg ikke. Moralsk riktig er det kanskje ikke, men jeg sparer der jeg sparer kan, og det innebærer at jeg sniker litt på trikken eller bussen. Er jo ikke slikt at jeg nasker i butikker eller noe slikt, men jeg utnytter en tjeneste som er der uansett.

Greit nok.

Du har sneket, du har blitt tatt = du må betale.

Når du i tillegg har skrevet under på boten så er saken grei.

Ferdig arbeid.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sniker man, så er det en risiko man tar. Idet man sniker, bør man ha gjort det klart for seg selv at "hvis jeg blir tatt nå, så skjønner jeg at det er jeg som har driti meg ut, og betaler gebyret".

På samme måte som at når jeg velger å kjøre litt over fartsgrensa med bilen min på vei til hytta, innser jeg at jeg gjør noe galt og at jeg kan bli tatt for det. Skulle jeg slumpe til og bli tatt for det ryker det 1600,- ut av lommeboka, men da er jeg i alle fall inneforstått med at det er jeg som må ta konsekvensene av det, det er ikke UP-mannen som er dum som stopper meg.

Hvis du lyver om bankkortet ditt og påstår at det ikke var du som ble tatt, så snakker man vel plutselig om et identitetstyveri...

Anonym poster: 85e00c174653e89ccf51171b5b1da882

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg unna med å nekte å underskrive og påstå at jeg hadde glemt identifikasjon hjemme en gang.

Anonym poster: 5dfabefa8116e39d3b7615db87884413

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Ruter er noe forbanna dritt, og man vinner så og si aldri igjennom med klagen, men jeg syns planen din virket VELDIG god, beste jeg har hørt ihvertfall. Det kan bli vanskelig hvis du har skrevet under med din vanlige signatur, men planen er bedre enn noe annet jeg har hørt, og gir større sjanse for å få medhold

Ruter er nok godt vant med at folk prøver seg, og jeg kan ikke komme på mange grunner til at snikingen skulle ha vært "lovlig" eller greit ..... At du kan si at Ruter en no forbanna dritt fordi de ikke lar folk snike, det kan jeg ikke forstå...

Jeg synes TS bare skal se å betale dette gebyret sitt... Er man dum nok til å snike på kollektiven, så får man jammen ta konsekvensene av det også.........

Et mnd-kort koster deg 380 kroner! Det vedder jeg for at du har råd til...Det handler bare om prioritering!

Endret av NozMonster
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...