Gå til innhold

Hvorfor heter det "bad" når man ikke har et badekar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De aller fleste har bare en dusj på badet. Noen har ikke en gang det, noen har bare et toalett på badet. Likevel heter det altså et "bad". Er ikke det rart?

Anonym poster: d5c86c525b81f829d9577fd52ecb96cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Egentlig heter det baderom, "bad" er bare en forkortelse. Ordet er gammelt og kommer fra da det var mer vanlig å ha badekar.

Når det kommer til dette utsagnet "Noen har ikke en gang det, noen har bare et toalett på badet.", så må jeg påpeke at et rom men kun et toalett og vask, heter "WC", "gjestetoalett" eller bare "toalett".

Anonym poster: da6382dfb5f50ae656aa9f419f84ddfb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk heter faktisk et toalett for seg selv, et halvt bad. Man ser det i boligannonser og lignende: Two bedrooms and two and a half bath(room). Da har hvert soverom et bad med dusj og/eller badekar og så har de et gjestetoalett i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er det minste rart.

Anonym poster: 30cfa0134ebe072cc0ad9b3ced9e26ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste har bare en dusj på badet. Noen har ikke en gang det, noen har bare et toalett på badet. Likevel heter det altså et "bad". Er ikke det rart?

Anonym poster: d5c86c525b81f829d9577fd52ecb96cb

Rart? Er det ikke rart at mange sier "dra/trekke i snora" også? Eller "slå på tråden"?

Er det virkelig rart at man ikke skifter navn på et rom, et navn som har eksistert siden hvem vet når, fordi det ikke lenger er vanlig å ha badekar der?

Nei, det er IKKE rart.

Anonym poster: 07d6cb50c0c166042a69eace9c6e4296

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg synes er aller mest rart av alt, er folk som er så firkantet i hodet at de forventer at språket er sånn en-til-en og 100% logisk hele tiden. DET synes jeg er dritsnålt.

Anonym poster: 30cfa0134ebe072cc0ad9b3ced9e26ea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På engelsk heter faktisk et toalett for seg selv, et halvt bad. Man ser det i boligannonser og lignende: Two bedrooms and two and a half bath(room). Da har hvert soverom et bad med dusj og/eller badekar og så har de et gjestetoalett i tillegg.

Interessant. Men hvordan teller man rom som har dusj og/eller badekar, men ikke toalett? Her i Norge finnes det jo leiligheter med separat toalett, og det er det eneste toalettet i boeneheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...