Gå til innhold

Sprinkelseng og baby..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har samsovet med babyen frem til for en ukes tid siden (han er 2,5 mnd). Vi har egentlig en litt for liten seng til at samsoving fungerer spesielt bra, for da må samboer sove på sofaen (vi har kun 1 soverom per idag).. Derfor prøver vi å få han til å ville sove for seg selv i sprinkelsenga.

Men vi har ett problem med at han alltid vrir seg rundt, slik at han ender opp på tvers i senga! Han gnir hodet sitt inn i sprinklene og det hender en arm blir liggende "utenfor".. Jeg syntes det er litt ekkelt at han gjør dette, tør ikke ha sprinkelbeskytter på senga for tenk om han legger seg til slik at ansiktet presses inn i sprinkelbeskytteren og han ikke får puste? UANSETT om jeg snur han gang på gang på gang riktig vei, tar det noen minutter så ligger han jaggu meg på tvers igjen.. selv om jeg tror han sover når jeg snur han, "vrikker" han seg inn i sprinklene alikevel.. andre med dette problemet? Hva gjør dere? Har hørt at noen ruller helsetepper o.l i pølser og legger rundt slik at det blir lunere, men jeg er så redd for at han skal få det i ansiktet på noe vis.. :frown:

Et annet spørsmål; hvordan er/var leggerutinene til deres baby når h*n var 2 - 3 mnd gammel? Vår vil ikke sove før mellom 1 og halv 3 (!) på natta, selv om han har vært våken flere timer først.. da sover han mellom 2 - 4,5 timer i strekk.

Jeg har forsøkt å legge han før (typ kl 22, 23, 24) men hvis han da sovner, er han lys våken og vil ikke sovne igjen rundt kl 2- 3 på natta..

Anonym poster: a556cf9ddd92b85a2d286e72b1d5b262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babyen min er ca like gammel som din. Vi samsover ikke, og hun har ligget i kurv ved siden av sengen hele tiden. Denne er helt lukket - ingen sprinkler, men det har aldri slått meg at hun ikke skal få puste. Jeg har forstått det slik at samsoving kan være farligere. Jeg tror også at då lenge babyen kan bevege seg som din, vil han også legge seg på en måte som gjør at han får puste. Jeg tror slike kosekluter dom mange har kan være farligere fordi den kan havne over ansiktet uten at babyen klarer å få den bort med hendene selv. Bi skal kjøpe sprinkelseng snart, og vi kommer da til å ha med sprinkelbeskytter.

Vi prøver å legge babyen i 21-tida, men det blir fort ikke før kl.23. Når hun våkner om natten for å få mat, er jeg nøye med å holde lyset og prøve ikke å prate, evt kun hviske for å prøve å forhindre at hun blir for våken. Har vært nøye med det hele tiden, og nå legger hun seg til å sove med en gang hun har spist. Mulig det er annerledes når man samsover siden man da gjerne ammer liggende. Jeg sitter oppreist og ammer og legger henne rett tilbake i senga si når hun er ferdig å spise, så det blir kanskje tydeligere for henne at hun er i senga hvor hun skal sove...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsov i starten og da vi skulle legge ham for seg selv sov han i vognbagen ved siden av sengen vår. Han fant ikke roen i springkelsengen, den var for stor for ham. Han begynte ikke å sove i springkelsengen før han var over 3mnd. Bagen sov han i fra han var rundt 1mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri slått meg at en sprinkelbeskytter skal være farlig.

Jeg hadde satt på sprinkelbeskytter, latt han snu seg, og sovet. :sove: Har hatt månder hvor jeg kunne gitt venstrehånda mi for å få sove, så om han hadde sovet med nesa mot en sprinkelbeskytter hadde jeg jubla. ;) Vår måtte forøvrig ha en tynn klut opp mot nesa for å få sove.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri falt meg inn at sprinkelbeskytter skal være farlig. Vår sover ofte med hodet trykt mot den om vi går inn og ser til henne om kveldene. Som regel legger jeg henne da tilbake men henne flytter seg tilbake med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint med insektsnett, ingenting er jo så irriterende som mygg og fluer som surrer rundt når man skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde insektsnett i fjor sommer, og skal få det på plass igjen nå straks. Helt topp syntes jeg, det er utrolig plagsomt med mygg surrende rundt hodet når man skal sove. De har kjempe greie myggnett på Class olshon til vindu, lette å sette opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var så heldig som å få babyen som sovnet for natta kl. 19 hver enneste dag rett fra fødselen (til og med på barselavdeling)- Hun sov til kl. 5-6 om morgenen og voknet for amming hver 2-3 time om natta. Selv om hun voknet litt for tidlig, har jeg aldrig hatt noen problem med det da jeg kan legge med kl.20 ved behov.

Jenta sov i sprinkelseng som sto på våres soverom til hun var 2,5 mnd. Vi hadde ingen lommentarer angående hennes søvn så vi (jeg for det meste) bestemte oss å flytte hennes seng til hennes rom da stellebordet og alt annet var der til å begynne med.

Da hun ble 6 mnd begynte hun å vokne bare en gang om natta for amming og begynte å sove fra 19 til 6.30-7.00.

Vi har dette i prinkelsengen.

10488921.jpg

Selv om hun snur seg har jeg aldri sett henne bli presset slik at hun får problemer med å puste.

Anbefaler å gi barnet egen seng og la mannen ta plassen sin tilbake. Jeg syntes mange unge mødre har det lett å overse hvor mye av deres oppmerksomhet men mister og savner. Vi har det lettere å bli knyttet til barnet da vi ble mer og mer kjent med det i løpet av 9 mnd før fødselen. Men i realiteten trenger mer tid for å bli kjent med barnet og følge seg trygg. Dermed bør de se at de er ikke mindre viktige i våres liv etter barnet er født.

Anonym poster: 90d50ebbac1bddf9af7f0ac9e90e7b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...