AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #1 Skrevet 25. mai 2013 Hei! Legen min tror jeg har fått endometriose, og jeg skal derfor til gynekolog etterhvert og da veldig sannsynlig operere for det. Men tingen er at man vet jo ikke 100% sikkert at man har endometriose før de opererer, og det er akkurat det jeg synes er veldig vanskelig. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til familie og nære venner, for jeg vet jo ikke om jeg har endometriose som sagt før operasjon så jeg kan jo derfor ikke si at jeg har endometriose (selv om det tyder veldig på at jeg har det), ikke sant? Jeg lurer på hvordan dere med endometriose gjorde dette før dere ble operert og dermed fikk diagnosen? Jeg vet at dette innlegget ble rotete, men vet ikke helt hvordan jeg skal formulere spørsmålet mitt. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal takle det eller forholde meg til det da om dere skjønner. Hilsen ung kvinne. Anonym poster: a3a4f83dcc6616f0125bb51c0d472c22
Gjest Spirula Skrevet 25. mai 2013 #2 Skrevet 25. mai 2013 Sannheten er vel det enkleste: "Det er mistanke om endometriose, og jeg skal derfor til undersøkende laparoskopi". Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #3 Skrevet 25. mai 2013 Du behøver ikke å si noe som helst til verken familie eller venner om dette. Din helse er det bare du som skal behøve å måtte vite noe om. Dersom du tenker at du vil fortelle det til f.eks. foreldre og en nær venn kan du før operasjonen si at det er det de skal undersøke om du har. Du er ikke sikker på det enda, og legene er ikke helt sikre enda. Ellers kan du jo bare si at du ikke ønsker å si noe om det frem til du forstår det bedre selv?! (Kanskje prøve å ro litt med at du er usikker på noen fagutrykk osv.?!) Lykke til. Anonym poster: 51381ad80604b41fb3bf03b6862b69ee 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #4 Skrevet 25. mai 2013 Du behøver ikke å si noe som helst til verken familie eller venner om dette. Din helse er det bare du som skal behøve å måtte vite noe om. Dersom du tenker at du vil fortelle det til f.eks. foreldre og en nær venn kan du før operasjonen si at det er det de skal undersøke om du har. Du er ikke sikker på det enda, og legene er ikke helt sikre enda. Ellers kan du jo bare si at du ikke ønsker å si noe om det frem til du forstår det bedre selv?! (Kanskje prøve å ro litt med at du er usikker på noen fagutrykk osv.?!) Lykke til. Anonym poster: 51381ad80604b41fb3bf03b6862b69ee Jo, men jeg er en ung kvinne og jeg vil ikke takle dette alene heller. Det er ikke akkurat så lett, og familien min må jo vite at jeg skal dra for å operere. Har snakket med familie, men jeg tror det er vanskelig å forstå for dem fortsatt, og jeg vil derfor ikke snakke så mye med dem om det, samtidig som de må vite det. Og jeg har også en kjæreste som har rett på å vite ting. Han er i utlandet nå og jeg har sendt en lang melding til han i går, men han har ikke svart meg enda heller. Jeg kan ikke så mye om sykdommen selv, så jeg tror han er litt forvirret og vet ikke hvordan han skal forholde seg til det. Alt er jo bare rot, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal greie å løse det når det er usikkert om jeg har det frem til jeg har operert. Kanskje jeg bør dra til psykolog eller noe siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Anonym poster: a3a4f83dcc6616f0125bb51c0d472c22
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #5 Skrevet 25. mai 2013 Jo, men jeg er en ung kvinne og jeg vil ikke takle dette alene heller. Det er ikke akkurat så lett, og familien min må jo vite at jeg skal dra for å operere. Har snakket med familie, men jeg tror det er vanskelig å forstå for dem fortsatt, og jeg vil derfor ikke snakke så mye med dem om det, samtidig som de må vite det. Og jeg har også en kjæreste som har rett på å vite ting. Han er i utlandet nå og jeg har sendt en lang melding til han i går, men han har ikke svart meg enda heller. Jeg kan ikke så mye om sykdommen selv, så jeg tror han er litt forvirret og vet ikke hvordan han skal forholde seg til det. Alt er jo bare rot, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal greie å løse det når det er usikkert om jeg har det frem til jeg har operert. Kanskje jeg bør dra til psykolog eller noe siden jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Anonym poster: a3a4f83dcc6616f0125bb51c0d472c22 Les deg litt opp på sykdommen. Informasjon er ofte veien mot mestring. Alt annet går seg til etterhvert. Hvis du er over 13 år behøver du ikke fortelle foreldrene dine om du ikke vil. Du får god informasjon fra fastlege om det er noe du lurer på. Det er ikke så mye vits i å ta sorgene på forskudd heller. Anonym poster: b9dff2c46eb072b8e47b878cd8436fad
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #6 Skrevet 25. mai 2013 Les deg litt opp på sykdommen. Informasjon er ofte veien mot mestring. Alt annet går seg til etterhvert. Hvis du er over 13 år behøver du ikke fortelle foreldrene dine om du ikke vil. Du får god informasjon fra fastlege om det er noe du lurer på. Det er ikke så mye vits i å ta sorgene på forskudd heller. Anonym poster: b9dff2c46eb072b8e47b878cd8436fad Hehe, ja, jeg er godt over 13 år. Vet selvsagt at jeg ikke må sånn sett, men jeg føler likevel at siden de er mine foreldre så er det viktig at de vet det. Og siden jeg skal legges i narkose så er det jo noen som må hente meg på sykehuset og passe på meg etterpå. Anonym poster: a3a4f83dcc6616f0125bb51c0d472c22
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Jeg fikk diagnosen stadie 4 endometriose (utbredt endometriose) for 11 år siden. Jeg skulle ØNSKE at jeg hadde visst nedenstående for 11 år siden: 1. Endometriose kan ikke helbredes/kureres. 2. For mange kvinner er endometriose en sykdom som man er nødt til å akseptere og leve med. 3. Operasjon og/eller medisin er ikke alltid løsningen. 4. Sammenvoksninger vil høyst sannsynlig oppstå som følge av en operasjon – og sammenvoksninger kan være mer smertefulle enn endometriose. 5. Det kan være tungt å komme seg etter en operasjon og det tar ofte lenger tid enn du forventer og det vi er blitt informert om. 6. Depresjon forekommer ofte i forbindelse med endometriose. 7. Legene har ikke alltid svaret. 8. Noen leger vet ikke nok om sykdommen til å kunne forstå og behandle den. 9. Selv om de prøver, kan folk ofte ikke forstå hva du går gjennom med mindre de selv har hatt smertefull endometriose. 10. Du er ikke alene – det finnes støttegrupper og foreninger som kan hjelpe deg. Anonym poster: aa86c4f20bcf28c290bb344a7f646110
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 * http://www.endometriose.no/ Gå inn og les på denne siden! Det er ikke så galt som du tror det er Anonym poster: aa86c4f20bcf28c290bb344a7f646110
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2013 #9 Skrevet 25. mai 2013 Si det som det er, eller si ingenting. Er jo opp til deg. Er vel ikke så vanskelig å si at du skal opereres fordi de mistenker endometriose. Anonym poster: 0d86a66bf4c106c84c6fe3f40fca5f81
Gjest Sensi Skrevet 26. mai 2013 #10 Skrevet 26. mai 2013 Hei. Jeg har endometriose. Vet ikke hvilket stadium, men forstod det slik at det var mye. På blære, bukhinne, tarm. De opererte bort en cyste på eggstokken. Jeg er blitt gravid- på første forsøk. Har god smertelindring av p-pillen cerazette. Og igrunn ingen eller veldig lite plager nå. Mitt råd er når du snakker med familie og kjæreste, at dette er også nytt for deg, og at du ikke kan forklare før du vet mer selv. Det er en liten prosess. I første omgang skal du til operasjon. :-) Ikke les så mye på endometrioseforumet. Du blir kanskje bare skremt og engstelig. Lukke til og ha troa på at det ordner seg. God klem. Ps! Operasjonen gikk helt fint. Litt luftplager etterpå, men med god støtte fr familien din går det helt fint.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2013 #11 Skrevet 26. mai 2013 Hei. Jeg har endometriose. Vet ikke hvilket stadium, men forstod det slik at det var mye. På blære, bukhinne, tarm. De opererte bort en cyste på eggstokken. Jeg er blitt gravid- på første forsøk. Har god smertelindring av p-pillen cerazette. Og igrunn ingen eller veldig lite plager nå. Mitt råd er når du snakker med familie og kjæreste, at dette er også nytt for deg, og at du ikke kan forklare før du vet mer selv. Det er en liten prosess. I første omgang skal du til operasjon. :-) Ikke les så mye på endometrioseforumet. Du blir kanskje bare skremt og engstelig. Lukke til og ha troa på at det ordner seg. God klem. Ps! Operasjonen gikk helt fint. Litt luftplager etterpå, men med god støtte fr familien din går det helt fint. Tusen takk! -TS Anonym poster: a3a4f83dcc6616f0125bb51c0d472c22
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2013 #12 Skrevet 9. juni 2013 Jeg bruker samme tråd for å spørre noen spørsmål til dere som har endometriose. Jeg har sterk misstanke om at jeg har det selv. Jeg fikk p-piller for 1 år siden for å teste. Smerten som jeg var plaget med nederst midt i magen ble borte, mens andre smerter vedvarte. Det som vedvarte var smerter utti sidene på begge sider. Nå, 1 år senere ser jeg at man skal ta p-piller uten pause for å motvirke endo-smerter? Dette sa ikke legen til meg. Er det nytteløst å bruke p-piller MED pauser når man har endometriose? Og kan man få cyster når man tar p-piller med pause når man har endometriose, eller ikke? De siste 3-4 ukene har jeg fått en værkende/kvalm følelse nede i venstresiden. Lurer på om det kan være en cyste. Har aldri kjent noe lignende, og ultralyd for 1/2 år siden avkreftet cyster, så jeg har aldri hatt cyster før så vet ikke hvordan det kan kjennes ut. Håper noen kan svare Anonymous poster hash: 5e677...d46
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå