Gå til innhold

Jeg fant en død katt


Perelandra

Anbefalte innlegg

I forgårs kveld fant kjæresten og jeg en død katt i veikanten. Den så ut til å være påkjørt, og hadde store synlige skader. Katten var et trist syn. Den var langhåret og svart, og hadde sikkert vært flott da den levde. Vi kom kjørende og fikk se noe mørkt som lå i veikanten. Dessverre så vi fort at det var en katt, så vi snudde like etter for å se hvordan det stod til med den. Katten hadde allerede rukket å bli stiv, så den måtte ha ligget noen timer.

Helgisvis har jeg nummeret til dyrlegevakta lagret på telefonen, så jeg ringte straks for å høre hva jeg skulle gjøre. I tilfelle døde katter chipmerket, er det best å kontakte dyrlege når man finner en. Det også best at dyrlege tar hånd om liket så det ikke skal bli liggende synlig, og tilgjengelig for rovdyr og fugler.

Jeg fikk vite at vi kunne legge katten på baksiden av dyreklinikken her jeg bor. Da ville de ta hånd om den straks det kom folk der. Siden katten var død, hadde det ingen hensikt å rykke ut seint på kvelden.

I går formiddag dro jeg til dyreklinikken for å spørre om katte var chipmerket. Det var den ikke, så jeg tenkte at jeg heller fikk prøve på egenhånd og spore opp en mulig eier. De fleste eiere foretrekker å få beskjed om katten er død, enn å oppleve at den bare blir borte. Jeg dro derfor tilbake til funnstedet og spurte naboene om de savnet en katt. Ganske raskt traff jeg blink og fant eieren. Det viste jeg at katten kom fra en gård like i nærheten av der jeg fant den. Eieren sa hun hadde fått vite at noen hadde sett i død katt som lignet på deres, men innen de rakk å hente den, hadde vi kommet og tatt katten med oss. Hun ble glad for at jeg ga beskjed.

Det var fryktelig trist å finne en katt slik. Samtidig er jeg litt lettet fordi jeg klarte å finne eieren. Jeg gjorde i alle fall det jeg kunne for den stakkars pusen.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 ganger har jeg funnet påkjørte katter og levert de inn til dyrlege. De som kjørte på har tatt seg bryet med å dra katten ut til kanten, for så å kjøre videre. Folk gidder ikke bry seg dessverre, de må jo ta ansvar og levere katten til dyrlege (selv om det var en ulykke, og det kan skje oss alle).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som katteeier selv må jeg bare si at jeg ble rørt av å lese hvor mye du gjorde for å spore opp eieren til katten dere fant. Det var omtenksomt av deg, og jeg er sikker på at det ble satt stor pris på :klemmer::lillesky:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ungdom satt jeg på noen ganger med en fyr som nylig hadde tatt førerkortet. En gang kjørte vi nedover en bakke i sentrum. Da løp en katt ut i veien og i stedet for å bremse så ga fyren gass. *dunk*, sa det i bilen, i det han kjørte på katten. Til trass for hva en skulle tro så var det slettes ikke meningen å kjøre på katten. Fyren ble først bleik før han fikk samlet seg igjen. Det var bare han som reagerte uten å tenke. Vi kjørte opp og ned den bakken og inn noen sideveier og prøvde å se etter katten, men borte var den og borte ble den. Problemet med katter er at når de blir påkjørte så løper de og gjemmer seg på steder hvor de føler seg trygge, hvor ingen kommer til eller kan se dem. Så det er ikke alltid slik at folk kjører på katter og er kalde og kjølige. Det finnes de som bare er uheldige.

Anonym poster: a002090e9f5ff1ace327d9a3830440d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ungdom satt jeg på noen ganger med en fyr som nylig hadde tatt førerkortet. En gang kjørte vi nedover en bakke i sentrum. Da løp en katt ut i veien og i stedet for å bremse så ga fyren gass. *dunk*, sa det i bilen, i det han kjørte på katten. Til trass for hva en skulle tro så var det slettes ikke meningen å kjøre på katten. Fyren ble først bleik før han fikk samlet seg igjen. Det var bare han som reagerte uten å tenke. Vi kjørte opp og ned den bakken og inn noen sideveier og prøvde å se etter katten, men borte var den og borte ble den. Problemet med katter er at når de blir påkjørte så løper de og gjemmer seg på steder hvor de føler seg trygge, hvor ingen kommer til eller kan se dem. Så det er ikke alltid slik at folk kjører på katter og er kalde og kjølige. Det finnes de som bare er uheldige.

Anonym poster: a002090e9f5ff1ace327d9a3830440d7

Ga gass istede for å bremse? høres ut som han gjorde alt i sin makt for å unngå katta ja :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ungdom satt jeg på noen ganger med en fyr som nylig hadde tatt førerkortet. En gang kjørte vi nedover en bakke i sentrum. Da løp en katt ut i veien og i stedet for å bremse så ga fyren gass. *dunk*, sa det i bilen, i det han kjørte på katten. Til trass for hva en skulle tro så var det slettes ikke meningen å kjøre på katten. Fyren ble først bleik før han fikk samlet seg igjen. Det var bare han som reagerte uten å tenke. Vi kjørte opp og ned den bakken og inn noen sideveier og prøvde å se etter katten, men borte var den og borte ble den. Problemet med katter er at når de blir påkjørte så løper de og gjemmer seg på steder hvor de føler seg trygge, hvor ingen kommer til eller kan se dem. Så det er ikke alltid slik at folk kjører på katter og er kalde og kjølige. Det finnes de som bare er uheldige.

Anonym poster: a002090e9f5ff1ace327d9a3830440d7

Sjansen for å finne katta hadde vært høyere om dere hadde gått ut av bilen for å lete.

Anonym poster: 0c77f9cc955681025ce23bb959a40a59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad jeg dro tilbake neste dag for å spore opp eieren. Det er ikke så mange hus i nærheten av der jeg fant katten, så jeg hadde et håp om å finne hvor den hadde kommet fra. Jeg fant katten i et landlig område, men dessverre går det en ganske trafikkert vei igjennom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...