Gå til innhold

Spørsmål om MR- diagnostisering MS?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart ta MR av hode for å bekreftet eller avkrefte MS. Er det noe jeg burde spørre om, evt være forberedt på?

Anonym poster: 31c7b2533336869d9b5ee15c377451ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Om diagnosen eller MR-undersøkelsen?

Anonym poster: 1b12dd781b24bf52f63ed2be3380aec9

AnonymBruker
Skrevet

Spørre om?

Hvis du kun skal inn for å ta en enkel MR av hodet, så er det ingenting å spørre om. Da jeg tok MR av hodet i fjor høst, var det "kjapt inn, kjapt ut" som var mantraet - jeg ble hentet, skiftet klær (dvs: la fra meg mobil og andre ting i et låsbart "prøverom" - klærne fikk jeg beholde på), ble hentet og la meg på MR-benken, fikk et "bur" rundt hodet, bildene ble tatt, og så ble jeg sendt rett ut til det låsbare prøverommet igjen, hentet tingene mine og dro hjem. Totalt tok hele prosessen maksimalt 15 minutter, og det var aldri rom for å spørre om noe om eventuelle sykdommer.

Det eneste jeg spurte om, var om jeg kunne få bildene med på CD :)

Anonym poster: 1d107509904427228e1de4344dc8f734

AnonymBruker
Skrevet

Du bør være forberedt på at det kan føles litt trangt inne i trommelen. Og på at det bråker. Sannsynligvis kan du få øreklokker med musikk, men det hjelper bare ltt. Du bør også være forberedt på at selve undersøkelsen tar lenger tid enn de 15 min AB over meg skriver. Når det gjelder MS kan den ta rundt en time, pluss minus litt.

Du må ligge helt stille. Bildene tas i serier, og du vil sannsynligvis bli spurt om hvordan det går mellom hver serie. I tillegg får du en "panikknapp" som du kan trykke på hvis du må ha en pause eller hvis du føler ubehag. Hvis du rører deg, må den serien tas på nytt, og undersøkelsen vil ta lenger tid.

Hvis resultatet av mr-en viser at du kan ha MS, vil det sannsynligvis bli tatt en prøve av spinalvæsken, da funn her må være til stede for at en sikker diagnose skal kunne gis.

Det er ikke noe spesielt du behøver å spørre om, de som gjør dette kan sakene sine.

Lykke til - og husk at en MS-diagnose slett ikke behøver å være verdens undergang - det finnes gode medisiner, og det forskes stadig på sykdommen.

Anonym poster: be20c5857249b956384f725ebeca4698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere to siste for gode svar!

Hilsen TS.

Anonym poster: a0b4e3cc7241d2ee98d394514352e4f1

Skrevet

MR kan være en ekkel opplevelse, men du blir hjulpet av gode, kompetente mennesker. Og et lite innspill til AB over her - ikke alltid ryggmargsprøven viser MS i etterkant, selv om MR-undersøkelsen gjør det. I 2% av tilfellene gjør ikke ryggmargsprøven dette, slik som hos min mamma. Hun fikk likevel diagnosen, og lever med MS i dag. Og til TS - hun jobber 100% og klarer seg kjempefint, MS varierer fra menneske til menneske, så dette kan gå helt fint :)

AnonymBruker
Skrevet

MR kan være en ekkel opplevelse, men du blir hjulpet av gode, kompetente mennesker. Og et lite innspill til AB over her - ikke alltid ryggmargsprøven viser MS i etterkant, selv om MR-undersøkelsen gjør det. I 2% av tilfellene gjør ikke ryggmargsprøven dette, slik som hos min mamma. Hun fikk likevel diagnosen, og lever med MS i dag. Og til TS - hun jobber 100% og klarer seg kjempefint, MS varierer fra menneske til menneske, så dette kan gå helt fint :)

Memoria, du vet at 2% er forsvinnende lite?

Det er ca 8000 mennesker som lever med MS i Norge, 2% av dette er 160 ;)

Så vidt jeg vet må de som viser tegn til MS på MR også gjennom en spinalvæskeprøve, det var også det jeg skrev. I 98% av tilfellene vises sykdommen her også.

Jeg vil gjenta til ts at sykdommen ikke er så skummel som mange tror. Det er en del stigmatisering rundt den, noe som er dumt og gjerne fører til at "alle" tror at mennesker med MS havner i rullestol eller lignende. Veldig mange gjør ikke det.

Jeg har blitt flinkere til å fortelle om diagnosen min, men her inne velger jeg allikevel å gjøre det som anonym. Er litt redd for at "mitt virkelige jeg" skal bli avslørt hvis jeg skriver med nick.

Jeg lever et fullgodt liv og har lite plager med sykdommen.

• Liker 1
Skrevet

Memoria, du vet at 2% er forsvinnende lite?

Det er ca 8000 mennesker som lever med MS i Norge, 2% av dette er 160 ;)

Så vidt jeg vet må de som viser tegn til MS på MR også gjennom en spinalvæskeprøve, det var også det jeg skrev. I 98% av tilfellene vises sykdommen her også.

Jeg vil gjenta til ts at sykdommen ikke er så skummel som mange tror. Det er en del stigmatisering rundt den, noe som er dumt og gjerne fører til at "alle" tror at mennesker med MS havner i rullestol eller lignende. Veldig mange gjør ikke det.

Jeg har blitt flinkere til å fortelle om diagnosen min, men her inne velger jeg allikevel å gjøre det som anonym. Er litt redd for at "mitt virkelige jeg" skal bli avslørt hvis jeg skriver med nick.

Jeg lever et fullgodt liv og har lite plager med sykdommen.

AB - jeg bare poengterte at MS trenger ikke vises på en ryggmargsprøve, og sjansen er stor nok til at den eneste personen i mitt liv som har denne sykdommen falt under disse 2 prosentene.

AnonymBruker
Skrevet
Du bør også være forberedt på at selve undersøkelsen tar lenger tid enn de 15 min AB over meg skriver. Når det gjelder MS kan den ta rundt en time, pluss minus litt.

Hvorfor skal det ta så mye lengre tid hvis man ser spesifikt etter MS?

Der hvor jeg tok den opplyses det om at MR-undersøkelser sjeldent tar mer enn 15-20 minutter. Hos meg tok de seks serier med bilder av hele hodet og det tok altså ikke mer enn 15 minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal det ta så mye lengre tid hvis man ser spesifikt etter MS?

Der hvor jeg tok den opplyses det om at MR-undersøkelser sjeldent tar mer enn 15-20 minutter. Hos meg tok de seks serier med bilder av hele hodet og det tok altså ikke mer enn 15 minutter.

Jeg vet ikke hvorfor, men det gjør det altså. Tro meg, jeg har vært gjennom mer enn en serie og enkelte har vart lenge, samtlige atskillig mer enn 15-20 minutter. Sist gang var jeg i maskinen i nesten 1,5 timer. ;)

Gjest anonym bruker nå
Skrevet

Jeg har også tatt MR av hodet flere ganger. To ganger i forbindelse med MS - og en gang for noe helt annet. Den gangen jeg tok for noe annet (høyt prolaktin nivå, så de skulle se om det kunne være en svulst på hypofysen) gikk det ganske greit, type "fort inn og ut", 15-20 min kanskje. Da var det et spesifikt område som skulle undersøkes, og det var nok derfor det gikk såpass raskt.

Men i forbindelse med MS, så kan de hvite flekkene, plakket som de ser etter være flere steder. Så det er nok grunnen til at det tar lenger tid.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok MR for å få satt MS-diagnose så tok det 2 timer. Jeg klarte ikke å ligge i ro. MS-beina mine kribla og blæra var hyperaktiv.

Andre gangen tok det 40 minutter. De scannet ikke bare hode, men hele kroppen.

MS er ikke så ille. Jeg er i 100% jobb og føler meg frisk og rask. Jeg leste et sted at de som har fått diagnose de siste 5-10 åra har et mye mildere forløp enn de som fikk det tidligere. Rare greier.

Medisinene er veldig gode, og legene er flinke.

Anonym poster: 1b12dd781b24bf52f63ed2be3380aec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...