Hoppetaujenta Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Hva mener du om den saken? http://www.dagbladet.no/2013/05/23/nyheter/sikh/utenriks/reddit/27325331/ Endret 24. mai 2013 av Hoppetaujenta
Gjest Chloè Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Om jeg har forstått dette riktig, så er det på grunn av religion? I så fall, så er det ingenting av det hun skriver jeg har "stor sans" for
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 Jeg synes det var en smakfull reaksjon fra Kaurs side. Måten hun så elegant sa hun heller kunne smilt på bildet dersom hun visste det hadde blitt tatt, vitner om en person med fred i sinnet og som ikke liker å overdramatisere. Mange hadde trolig reagert med aggresjon og sinne, og det hadde muligens virket mot sin hensikt. Tøft av jenta å reagere som hun gjorde:) Anonym poster: 5ac6a923fdd7918b91eadb59dba016a5 18
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Hun tok det jo fint da, det er jo mer enn hva andre "religiøse" ville gjort. Likte også reaksjonen, selv om hun ser ut som hun gjør av religiøse grunner. Reaksjonen hadde vært like bra om hun hadde vært humanetiker... Altfor mange reagerer med voldsomt sinne, trusler og fuglene vet hva dersom de føler seg tråkka på. Syns det er bedre å heve seg over det, om en ikke klarer ta det med et smil, så i alle fall vær saklig. At andre er tanketomme idioter på nett er jo ikke ensbetydene med at "fornærmede" må synke ned til samme nivå Anonym poster: 214186ae245be7bde2ef5737c21f039a 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Det var bra sagt av henne. Less is more. Anonym poster: 1446e36ce32e49b8fdbd70e4cc551798 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Et lite spark bak om at man skal akte seg litt og ikke henge ut folk på nett. Likte svaret til jenta. Om noen er sure fordi hun ikke barberer ansiktet pga religion, så bør de ta seg en bolle. Mange jenter sliter med hårvekst i ansiktet, og det er så tabu og vise at man er annerledes. Synes derfor det er kult at hun har bein nok i nesa til å si at hun er annerledes og å stå for dette - deal with it. 6
Gjest Skogkar Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Det viser bare at om man tar det med fatning og viser respekt til drittslengerne, så vil de mye oftere tenke seg om, angre, og få et bedre liv i etterkant. Om man henger ut folk som rasister, tapere eller lignende så stigmatiserer man de bare mer, og de faller bare mer utenfor. Om denne sikhdama hadde anmeldt ham for trakassering, eller på andre måter prøvd å ødelegge livet hans så hadde hatet i ham bare vokst. "Det var bare en vits jo..jeg bare tulla, også får jeg denne skyllebøtta tilbake. Urettferdig. Faen ta sikher..bla bla bla". Nå fikk han tenkt seg om, han ble lei seg og angret, og livet hans tok kanskje en ny retning. Det er noe vi alle kan ha i bakhodet når vi diskuterer og debatterer. 5
Anglofil Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Synes hun er tøff, og synes hun reagerte veldig fint. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er enig i at hun svarte bra for seg på Reddit, men jeg er IKKE enig i hennes overbevisning om at det må være verdt det å gå gjennom et helt liv hver eneste dag med noe i ansiktet som så åpenbart forvirrer og "puts off" 50% av alle som ser henne, og dette KUN pga religion?... Seriøst alle dere som skriver "tøff jente" er dere virkelig så politisk korrekte? Jeg syns det er litt vel politisk korrekt å late som man syns at det ikke er forvirrende og ikke er en distraherende for en kvinne å ha skjegg...? (Seriøs, vær ærlige!). Jeg er ikke i mot å skille seg ut, noen er født med mye hårvekst og sånn er det bare, noen er født med stort overbitt og sånn er det bare. Jeg ble født med stort overbitt og fikk regulering (hadde jeg vært født i en Amish-sekt hadde jeg kanskje blitt nektet ha regulering pga religionen og fått problemer med kjevesmerter?). Jeg er også født med en homofil legning og sånn er det bare. Og jeg er faktisk kristen, men skulle jeg da ha undertrykket min legning (dvs ødelagt mitt daglige liv) kun for å leve etter Bibelen? No way... Å ta slike radikale valg med utseende eller livsstil KUN pga religion..? Jeg forstår det ikke... Som (moderat) religiøs har jeg respekt for andre som også har sin tro, men det med å la ansiktshår gro uhemmet pga en tekst som ble skrevet for mange hundre år siden, det er like sprøtt som at Bibelen forteller oss at menstruerende kvinner er urene og må sove alene i 7 dager... Kvinnen i dette eksempelet fra Reddit har vært heldig å finne en jobb (for nå, hva hvis bedriften må nedbemanne eller lignende?...). Men hvor mange arbeidsplasser vil ansette en kvinne med helskjegg? Jeg tror ikke det er mange? Jeg bare gjetter at det sikkert er flere hårete kvinner i verden som pga sine "anti-hårfjernings-prinsipper" ikke får seg jobb, og kanskje da må leve på trygd... Da er man ikke akkurat en "contributing citizen" som jo er målet til sikher...? Og hvis man har et utseende som skremmer 50% av dem man treffer, hvordan kan man leve et normalt liv og gi mest mulig til flest mulig andre som det jo virker som at Sikher ønsker? Oppklar gjerne dette for meg? Anonym poster: ff587a0173e80068ab07066f650249ed 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er enig i at hun svarte bra for seg på Reddit, men jeg er IKKE enig i hennes overbevisning om at det må være verdt det å gå gjennom et helt liv hver eneste dag med noe i ansiktet som så åpenbart forvirrer og "puts off" 50% av alle som ser henne, og dette KUN pga religion?... Seriøst alle dere som skriver "tøff jente" er dere virkelig så politisk korrekte? Jeg syns det er litt vel politisk korrekt å late som man syns at det ikke er forvirrende og ikke er en distraherende for en kvinne å ha skjegg...? (Seriøs, vær ærlige!). Jeg er ikke i mot å skille seg ut, noen er født med mye hårvekst og sånn er det bare, noen er født med stort overbitt og sånn er det bare. Jeg ble født med stort overbitt og fikk regulering (hadde jeg vært født i en Amish-sekt hadde jeg kanskje blitt nektet ha regulering pga religionen og fått problemer med kjevesmerter?). Jeg er også født med en homofil legning og sånn er det bare. Og jeg er faktisk kristen, men skulle jeg da ha undertrykket min legning (dvs ødelagt mitt daglige liv) kun for å leve etter Bibelen? No way... Å ta slike radikale valg med utseende eller livsstil KUN pga religion..? Jeg forstår det ikke... Som (moderat) religiøs har jeg respekt for andre som også har sin tro, men det med å la ansiktshår gro uhemmet pga en tekst som ble skrevet for mange hundre år siden, det er like sprøtt som at Bibelen forteller oss at menstruerende kvinner er urene og må sove alene i 7 dager... Kvinnen i dette eksempelet fra Reddit har vært heldig å finne en jobb (for nå, hva hvis bedriften må nedbemanne eller lignende?...). Men hvor mange arbeidsplasser vil ansette en kvinne med helskjegg? Jeg tror ikke det er mange? Jeg bare gjetter at det sikkert er flere hårete kvinner i verden som pga sine "anti-hårfjernings-prinsipper" ikke får seg jobb, og kanskje da må leve på trygd... Da er man ikke akkurat en "contributing citizen" som jo er målet til sikher...? Og hvis man har et utseende som skremmer 50% av dem man treffer, hvordan kan man leve et normalt liv og gi mest mulig til flest mulig andre som det jo virker som at Sikher ønsker? Oppklar gjerne dette for meg? Anonym poster: ff587a0173e80068ab07066f650249ed Hun har lært å akseptere seg selv. Det virker som dette er hennes eget valg, altså plager det henne ikke. At samfunnet ikke takler at hun er skapt på denne måten, skal vel egentlig ikke være hennes problem i utgangspunktet. Man kan ikke glede alle. Man burde være fornøyd med seg selv for å selv få det bra, ikke gjøre noe med utseende sitt som man ikke ser på som et problem selv, for at andre skal ha det bra. Man kan heller se på det slik: hun gir andre med samme problem støtte til å akseptere seg selv. Hun gir og andre mennesker innsyn så de blir mer tolerante for hvordan andre er skapt. Om samfunnet er så stakkarslig at det ikke er en annen mulighet enn å leve på trygd resten av livet pga. hvordan man ser ut, trenger man da desperat mennesker som henne, som tør å akseptere seg selv. Du følger selv en religion som du ikke fullt ut mener er riktig. Kan du oppklare det for meg? Anonym poster: 973e8a3a32250d4c35ec174f4cd39452 6
Gjest Funky Punk Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Kanskje fotografen burde lese litt i "regelboka" han skal ha fått utdelt. Man publiserer da ikke bilder av andre mennesker uten deres samtykke. Når det er sagt så syns jeg hun svarte på en fantastisk måte. Kudos til henne 1
Gjest RamaLama Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg er enig i at hun svarte bra for seg på Reddit, men jeg er IKKE enig i hennes overbevisning om at det må være verdt det å gå gjennom et helt liv hver eneste dag med noe i ansiktet som så åpenbart forvirrer og "puts off" 50% av alle som ser henne, og dette KUN pga religion?... Seriøst alle dere som skriver "tøff jente" er dere virkelig så politisk korrekte? Jeg syns det er litt vel politisk korrekt å late som man syns at det ikke er forvirrende og ikke er en distraherende for en kvinne å ha skjegg...? (Seriøs, vær ærlige!). Jeg er ikke i mot å skille seg ut, noen er født med mye hårvekst og sånn er det bare, noen er født med stort overbitt og sånn er det bare. Jeg ble født med stort overbitt og fikk regulering (hadde jeg vært født i en Amish-sekt hadde jeg kanskje blitt nektet ha regulering pga religionen og fått problemer med kjevesmerter?). Jeg er også født med en homofil legning og sånn er det bare. Og jeg er faktisk kristen, men skulle jeg da ha undertrykket min legning (dvs ødelagt mitt daglige liv) kun for å leve etter Bibelen? No way... Å ta slike radikale valg med utseende eller livsstil KUN pga religion..? Jeg forstår det ikke... Som (moderat) religiøs har jeg respekt for andre som også har sin tro, men det med å la ansiktshår gro uhemmet pga en tekst som ble skrevet for mange hundre år siden, det er like sprøtt som at Bibelen forteller oss at menstruerende kvinner er urene og må sove alene i 7 dager... Kvinnen i dette eksempelet fra Reddit har vært heldig å finne en jobb (for nå, hva hvis bedriften må nedbemanne eller lignende?...). Men hvor mange arbeidsplasser vil ansette en kvinne med helskjegg? Jeg tror ikke det er mange? Jeg bare gjetter at det sikkert er flere hårete kvinner i verden som pga sine "anti-hårfjernings-prinsipper" ikke får seg jobb, og kanskje da må leve på trygd... Da er man ikke akkurat en "contributing citizen" som jo er målet til sikher...? Og hvis man har et utseende som skremmer 50% av dem man treffer, hvordan kan man leve et normalt liv og gi mest mulig til flest mulig andre som det jo virker som at Sikher ønsker? Oppklar gjerne dette for meg? Anonym poster: ff587a0173e80068ab07066f650249ed Jeg synes ikke jeg er politisk korrekt ved å synes at det er bra at en person som er grovt uthengt på nett tar det med et smil. Det er stort gjort av henne, og om jeg kun tar utgangspunkt i reaksjonen hennes er hun er forbilde. Endret 24. mai 2013 av newbiepie 5
Gjest navnelapp Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Eg støttar henne fullt ut. Vi er fulle av forutintatte holdningar når det gjeld kvinner og kroppshår, og dei holdningane syns eg vi skal sleppe taket i. Eg jobbar iallfall med å gi slepp på mine eigne. På 17. mai såg eg ei kvinne som hadde skikkeleg bart. Den var rett nok lys, men den var veldig tydeleg. "Stakkars henne", tenkte eg. Sjølv veit eg ikkje akkurat kva eg hadde gjort om eg hadde det slik. Det gjekk ei lita stund, og så kom kjæresten hennar. Dei vart så glade for å sjå kvarandre som små kvalpar, og dei sto tett omslynga og prata i nesten ein time. Eg måtte berre bite i meg mine eigne fordommar, og det var så kult å sjå dei to som så tydeleg satte stor pris på kvarandre, og at han tydelegvis syntest ho var vakker med eller utan bart. At det er "politisk korrekt" kan eg ikkje begripe, det handlar berre om at ein blir glad i mennesket, ikkje dei ytre trekka som det mennesket tilfeldigvis måtte ha. Og at viss ein ikkje klarer å sjå forbi "fråstøtande" eller uvanlege fysiske trekk så går ein glipp av både vennskap og kjærleik. 4
Gjest Spirula Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Nå kjenner jeg veldig mange kvinner med kraftig hårvekst i ansiktet, og flere av dem har en godt synlig "five o'clock shadow" ved arbeidsdagens slutt, og det er så godt å se at de ikke skammer seg over det. Alle er forresten gifte. Jeg har stor respekt for jenta i artikkelen, og synes hun taklet den uønskede oppmerksomheten på en utmerket måte. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Anonym poster: ff587a0173e80068ab07066f650249ed Religion eller ei: Jeg synes det er tøft av henne at hun ikke bryr seg hva andre måtte mene om henne og hårveksten i ansiktet. Hun er tøff som tok tak i denne saken på den måten hun gjorde og attpåtil kom med en saklig forklaring med en skvett humor. Kudos til henne! Anonym poster: 4e67185aca05e9bd0f832736813eb5d3 3
Pringle Skrevet 24. mai 2013 #17 Skrevet 24. mai 2013 En veldig blass sak. Så søtt og snilt og uskyldig og bekalger så meget. Verden er ikke sånn. Jeg synes på generelt grunnlag at både eget og andre kvinners ansiktshår er vanskelig å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #18 Skrevet 24. mai 2013 Stygt av dem å ta bilde av en ukjent kvinne, legge det ut på nett og henge henne ut! Hun tok det veldig rolig i alle fall Anonym poster: 14bf6218bd5438bee3612d9bb94175b5
Pawn Hearts Skrevet 24. mai 2013 #19 Skrevet 24. mai 2013 Veldig fint av henne å reagere slik, men også fotografen fortjener ros for svaret han ga henne etterpå. Tenk om alle konflikter kunne løses på en så enkel og smertefri måte. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #20 Skrevet 24. mai 2013 Du følger selv en religion som du ikke fullt ut mener er riktig. Kan du oppklare det for meg? Anonym poster: 973e8a3a32250d4c35ec174f4cd39452 Du misforsto innlegget mitt 360 grader feil; poenget mitt var jo nettopp at jeg IKKE følger en religion eller Bibelen selv om jeg kaller meg "moderat kristen". Som jeg skrev i innlegget mitt "å leve etter Bibelen? No way...". Selv om jeg tror på den *kristne* Gud så følger jeg absolutt ikke leveregler som ble laget for 2000 år siden, og det syns jeg heller ikke at noen skal trenge å gjøre, uansett om de er Sikher, muslimer, Amish... Det er fullt mulig å kalle seg "kristen" uten å følge Bibelen, det eneste som kreves for å kalle seg kristen i 2013 er å tro at det fins en Gud + at det en gang levde en mann ved navn Jesus som var Guds sendebud på jorden + ideen om tilgivelse. Man trenger ikke tro på alle Bibelens historier om brennende busker og at kvinner med mensen er urene for å være kristen. Og på bakgrunn av dette syns jeg det er trist at en så intelligent kvinne som denne Reddit-kvinnen lar sin hverdag bli styrt av regler skrevet mange hundre år før hun ble født... Måten hun taklet Reddit-saken på var tøff, men det er det motsatte av tøft å la seg styre av tekster skrevet for så lenge siden... Det går an å ta "kontroll over egen tro" i 2013. (Personlig har jeg som homofil meldt meg ut av den norske statskirken og jeg er medlem av en langt mer liberal kristen kirke). Anonym poster: ff587a0173e80068ab07066f650249ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå