AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har en kommende norsklærer i vennelista på Facebook. Hun la ut denne statusen i dag (over hundre som liker, så det er ikke umulig at flere kjenner igjen statusen). Er det ikke skremmende at mennesker som ligger midt på treet skrivemessig skal bli norsklærere? Samtidig hadde jeg nesten ikke turt å skrive noe hvis jeg var henne, i tilfelle jeg skrev noe galt. Nå mener jeg ikke at en norsklærer må skrive 100 % feilfritt, men jeg synes dette er ganske stygge skrivefeil. Veldig vanlige feil, men ikke feil som en kommende norsklærer kan tillate seg. Var ikke klar over at det er norsk som blir hennes "fagområde", men nå kommer jeg definitivt til å følge med på statusene hennes fremover, enten jeg vil det eller ikke. (Jeg har droppet alle de andre kommentarene, og bare klistret sammen statusen og hennes egen kommentar). Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f 4
Gjest Morteno Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Hvorfor er det slik at når man har en jobb så er det sosialt uakseptert å ha et privatliv på facebook? Norsklærer må skrive helt perfekt, Engelsk lærer må skrive perfekt på engelsk, politikere må skrive kun om politikk og helt feilfritt. Må de som jobber på McDonalds kun skrive om burgere? La dama skrive hvordan hun vil på Facebook. Kanskje hun er en av de som skjønner at man kan skille privatlivet og jobben på Facebook. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 Edit: kommaet er ikke en feil, hun har skrevet en linje til. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 La dama skrive hvordan hun vil på Facebook. Kanskje hun er en av de som skjønner at man kan skille privatlivet og jobben på Facebook. Mener du at hun skriver feil med vilje? Jeg bryr meg ikke om "allihopa", det må hun gjerne skrive for min del. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f 1
Tibbie Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Jeg leste det du skrev før jeg tittet på statusen. Så for meg litt flere skrivefeil Men joda, i en sånn beskjed er det kanskje spesielt viktig å ha alt rett 1
Gjest Morteno Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Mener du at hun skriver feil med vilje? Jeg bryr meg ikke om "allihopa", det må hun gjerne skrive for min del. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Hvis jeg skal skrive en stil, så skriver jeg på godt norsk. Skal jeg skrive på Facebook så skriver jeg på den måten jeg snakker på, eller tenker på. Jeg har jobbet med kundeservice og jeg skrev ikke på samme måte på jobb som jeg gjorde på Facebook, eller omvendt. Jeg skriver god norsk på jobb, men på Facebook så er det ikke formelt i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Hvis jeg skal skrive en stil, så skriver jeg på godt norsk. Skal jeg skrive på Facebook så skriver jeg på den måten jeg snakker på, eller tenker på. Jeg har jobbet med kundeservice og jeg skrev ikke på samme måte på jobb som jeg gjorde på Facebook, eller omvendt. Jeg skriver god norsk på jobb, men på Facebook så er det ikke formelt i det hele tatt. Synes det er ganske interessant om hun i så korte meldinger gjør så opplagte feil, som hun vet er feil, men likevel synes det er ok at blir stående. Som over middels opptatt av rettskrivning (men på ingen måte feilfri), hadde slike feil plaget vettet av meg om jeg var henne. Jeg kommer til å se på antall plusser dere får på svarene deres, og lar det være en indikasjon på hvor mange dyslektikere eller "skoledumme" mennesker vi har på KG. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f
Gjest Morteno Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Jeg kommer til å se på antall plusser dere får på svarene deres, og lar det være en indikasjon på hvor mange dyslektikere eller "skoledumme" mennesker vi har på KG. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Det å ikke skrive feilfritt er ikke akkurat det samme som å være dyslektiker eller skoledum. Dessuten er pluss systemet på KG like bra som protokollene VG har. 1
Gjest .-L-. Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Merkelig nok har jeg en tendens til å tiltrekke meg språkfolk, selv om jeg synes de er irriterende. Endret 24. mai 2013 av .-L-.
Gjest Spirula Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Jeg er sikkert veldig dum nå, men kan du peke ut hva som er feil? Jeg trodde jeg var god på rettskrivning, men jeg ser ingen graverende skrivefeil i statusen du la ut. (Annet enn at hun har startet en setning med liten bokstav, og har et veldig muntlig skriftspråk) Endret 24. mai 2013 av Spirula 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er sikkert veldig dum nå, men kan du peke ut hva som er feil? Jeg trodde jeg var god på rettskrivning, men jeg ser ingen graverende skrivefeil i statusen du la ut. (Annet enn at hun har startet en setning med liten bokstav, og har et veldig muntlig skriftspråk) Å starte setningen med liten forbokstav er ingen krise. Jeg synes det er verre at hun mangler et opplagt komma og skriver "enda". Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Å starte setningen med liten forbokstav er ingen krise. Jeg synes det er verre at hun mangler et opplagt komma og skriver "enda". Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Det er ikke feil å skrive "enda". Så hvorfor er det så ille å skrive noe som ikke er feil? At både du og jeg ville skrevet "ennå" er nå så. Anonym poster: 50c40bb8d6c7c0abf7495d786e160d08
Frøken Smilla Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Å starte setningen med liten forbokstav er ingen krise. Jeg synes det er verre at hun mangler et opplagt komma og skriver "enda". Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Jeg tolker den lille forbokstaven i setningen dit hen at hun begynner setningen med navnet sitt (slik som statusfeltet var tidligere). Komma mangler, det er riktig, men "enda" er korrekt. "Ennå" og "enda" er nemlig sidestilte tidsadverb nå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Jeg tolker den lille forbokstaven i setningen dit hen at hun begynner setningen med navnet sitt (slik som statusfeltet var tidligere). Komma mangler, det er riktig, men "enda" er korrekt. "Ennå" og "enda" er nemlig sidestilte tidsadverb nå. "Enda" ble opprinnelig brukt i setninger som "jeg er enda flinkere enn deg". Hva som har blitt tillatt i senere tid har mindre betydning. Det er mye dumt som tillates, bare for at språket skal bli enkelt nok for dumme mennesker. Man kan vel skrive "jeg elsker han" også nå, hvis jeg ikke tar helt feil. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f 3
Frøken Smilla Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 "Enda" ble opprinnelig brukt i setninger som "jeg er enda flinkere enn deg". Hva som har blitt tillatt i senere tid har mindre betydning. Det er mye dumt som tillates, bare for at språket skal bli enkelt nok for dumme mennesker. Man kan vel skrive "jeg elsker han" også nå, hvis jeg ikke tar helt feil. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Ja, jeg vet hvordan "enda" og "ennå" ble brukt tidligere, men det er som sagt nye rettskrivingsregler (de er faktisk noen år gamle nå), og da er disse ordene sidestilte tidsadverb. Det samme gjelder han og ham, ja. Hvis man først skal "arrestere" noen for at de skriver feil, så bør man jo sjekke AT den formen de bruker er feil. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Ja, jeg vet hvordan "enda" og "ennå" ble brukt tidligere, men det er som sagt nye rettskrivingsregler (de er faktisk noen år gamle nå), og da er disse ordene sidestilte tidsadverb. Det samme gjelder han og ham, ja. Hvis man først skal "arrestere" noen for at de skriver feil, så bør man jo sjekke AT den formen de bruker er feil. Jeg er ikke opptatt av hva som har blitt tillatt i nyere tid, da jeg er sterkt uenig i fordummingen av språket. Det neste nå blir vel at "hun" og "henne" kan brukes om hverandre. Håper ikke det skjer i min levetid. Da vil jeg isåfall fortsatt påpeke at det er feil, selv om språkrådet og ordbøkene sier noe annet. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f
Gjest Spirula Skrevet 24. mai 2013 #17 Skrevet 24. mai 2013 Å starte setningen med liten forbokstav er ingen krise. Jeg synes det er verre at hun mangler et opplagt komma og skriver "enda". Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Takk for oppklaringen! Ut i fra innlegget trodde jeg at det var snakk om mange, og graverende, feil. Et godt språk er det ikke, men i og med at det er snakk om en status på facebook, er ikke en kommafeil noe jeg ville tenkt så mye over.
Frøken Smilla Skrevet 24. mai 2013 #18 Skrevet 24. mai 2013 Jeg er ikke opptatt av hva som har blitt tillatt i nyere tid, da jeg er sterkt uenig i fordummingen av språket. Det neste nå blir vel at "hun" og "henne" kan brukes om hverandre. Håper ikke det skjer i min levetid. Da vil jeg isåfall fortsatt påpeke at det er feil, selv om språkrådet og ordbøkene sier noe annet. Anonym poster: 3f4a84580cb89320c644e4ca1422bd1f Jeg er ikke uenig med deg i at det er synd at det ser ut til at en slags "ja til alt"-mentalitet råder i Språkrådet, men det å påpeke at andre skriver feil når de bruker former som er tillatt, er jo faktisk feil Selv er jeg norsklærer, og forsøker å skrive så korrekt jeg kan (selv om det hender at det glipper). Men som norsklærer skal jeg også holde meg faglig oppdatert om de rettskrivingsnormer og -regler som til en hver tid finnes. Jeg trenger ikke være enig i dem, jeg trenger ikke å like dem, jeg trenger ikke en gang å bruke dem selv, men jeg kan ikke gi elevene mine feil på noe som er rett bare fordi jeg ikke "liker" den formen! Insisterer mine elever på å skrive "viss" i stedet for "hvis", eller "enda" fremfor "ennå", så er det faktisk tillatt. 6
Pinto2013 Skrevet 24. mai 2013 #19 Skrevet 24. mai 2013 Syns ikke det gjør noe at norsklærere skriver på en mer muntlig måte på Facebook. Det så ut som en status som var skrevet spontant og i gledesrus, og jeg tviler på at vedkommende gadd å lese korrektur på den. Dermed er det helt naturlig at hun kanskje har en og annen skrivefeil. Budskapet kommer tydelig frem, og det er sikkert derfor hun heller ikke har tatt seg bryet med å rette det opp. Dette er heller ikke skremmende på noen som helst måte, da hun sikkert er kompetent til å utføre jobben sin til tross for det du kaller alvorlige skrivefeil i en Facebookstatus. Syns ikke du bør la det gå utover henne eller andre lærere at du er uenig med språkrådet. Det blir som å skylde på politiet for idiotiske lover. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #20 Skrevet 24. mai 2013 Rett ville vært: "Er søren klype ferdig utdannet/ferdigutdannet (kan bruke begge avhengig av hva hun mener) lærer. Takk, alle sammen, men er ikke ferdigstudert ennå altså." Allihopa kan brukes ettersom dette er en uformell tekst. Anonym poster: 2111fa99c4369979d36008d50f35ffab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå