Djungelvrål Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 Mine er: Bare knekkebrød på jobb Frukt når jeg er fysen Droppe frokost/lunsj når jeg har fri eller skal på kveldsvakt. Har ikke matlyst når jeg suser hjemme. (sikkert ikke så lurt men men) Spise mindre poteter/ris til middag og mer kjøtt og grønt. Egg til kvelds, metter godt.. Utnytter det at jeg har mindre matlyst når jeg er stressa. Ikke ha snop og potetgull i hus! Noen andre som har enkle men effektive tips. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 drikker frokosten på veg til jobb. lager smoothie før jeg drar hjemme fra. det er det beste. bruker frukt og grønnsaker i blir gjerne også smoothie når jeg trenger et mellom måltid:) Anonym poster: 8f099edb01faaec63ef035531dc579df
Djungelvrål Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2013 Er ikke så flink til å lage smoothie. Gidder ikke ha blenderen på kjøkkenbenken. Den ta jo litt plass. Men må skjerpe meg. Det er jo så godt! Jordbær, banan, biola og litt stevia. Mmmmmmmmm
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #4 Skrevet 23. mai 2013 Er ikke så flink til å lage smoothie. Gidder ikke ha blenderen på kjøkkenbenken. Den ta jo litt plass. Men må skjerpe meg. Det er jo så godt! Jordbær, banan, biola og litt stevia. Mmmmmmmmm jeg bruker stavmikseren bare. fordi jeg har absolutt null ekstra plass på benken. det er helt sinnsykt godt. Anonym poster: 8f099edb01faaec63ef035531dc579df
Kira-delta Skrevet 23. mai 2013 #5 Skrevet 23. mai 2013 Mandag og onsdag steker jeg kyllingfileter til lunsj for hele uken. Kvelden før kutter jeg grønnsaker og putter i Matboksen. Det første jeg gjør om morgenen er å helle kokende vann over grønnsakene, lar de trekke mens jeg dusjer, tar av vannet og putter i kylling. Det er bare en rutine egentlig..
Djungelvrål Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2013 Jøss...lurt.. Hva slags gr saker bruker du...og krydder??
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #7 Skrevet 23. mai 2013 Jeg leste et sted at de som hadde størst suksess med å holde vekten var de som veide seg jevnlig. Faktisk ble det anbefalt å veie seg hver eneste dag i en del år etter ferdig vektnedgang og deretter minst en gang i uken. Jeg er jojoslanker, og begynner alltid veien oppover når jeg slutter å veie meg. Så når jeg er ferdig denne gangen så SKAL JEG veie meg minst annenhver dag og notere ned. Anonym poster: 1edcd627427108e9366b094a3f1e678a
Djungelvrål Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2013 Jeg veier meg ca 1 gang i uka. Føler ikke for å gjøre det oftere. Kan bli deppa hvis jeg har gått ned et par kilo også har jeg lagt på meg en igjen etter 2 dager. Men i virkeligheten kan det bare være vannansamlinger. For et par år siden levde jeg på lavkarbo "light" i 2-3 mnd. Jeg gikk ned 4 kg. Sommeren kom og jeg begynte å spise normalt igjen. Etter noen uker veide jeg meg igjen og hadde gått ned 2 kilo til. Det var akkurat som om jeg hadde effekt av "dietten" min flere uker etterpå. Merkelig.
Gjest *MaggieQ* Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Har hatt stabil vekt i mange år. For meg funker det med faste måltider minst 3 ganger om dagen. Jeg småspiser aldri mellom måltider. Fokuserer på ren mat laget fra bunn av.
Løvetanten Skrevet 24. mai 2013 #10 Skrevet 24. mai 2013 Holde seg til ca 50-70 g karbohydrater daglig, ikke sukker. Spis når du er sulten, ikke etter klokka. Spis ubehandlet mat, ikke korn. Få i deg rikelig med fett, moderat med protein, lite karbo. Ikke tell kalorier, ikke vei deg. Bare kjenn etter om klærne passer. 4
Kira-delta Skrevet 24. mai 2013 #11 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har veid meg to ganger siden september 2012. Vet jo at jeg har gått ned, men veietrikset fungerer ikke for meg. Det tok litt tid, men da jeg lærte meg å se forandringene ble det mer motiverende enn vekta
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #12 Skrevet 24. mai 2013 Har gått ned nesten 20 kg for omtrent halvannet år siden, og har vært stabil det siste året. Oppskriften er vel egentlig å finne en måte å gå ned i vekt på som det er mulig å følge resten av livet. Altså, ikke en diett, men en livsstilendring. Oppskriften for meg har vært å kutte alle raske karbohydrater, jeg spiser hverken ris, poteter, pasta eller brød, og bare 5-6 rugsprø pr. dag, moderate mengder frukt (men bær) - men jeg spiser rotgrønnsaker. Ellers ren mat laget fra bunnen, mye grønnsaker, egg, fisk og kjøtt. Sjelden snop, men kan også kose meg innimellom. I tillegg lever jeg etter periodisk faste-prinsippet og har spisevindu på ca 9 timer pr. dag. 2 store måltider og ett lite i løpet av spisevinduet. Dette fungerer veldig bra for meg. I tillegg veier jeg meg relativt ofte og jevnlig, opptil flere ganger pr. uke. Vet at de lærde strides om dette egentlig er lurt, men det er min måte å sjekke om jeg er på vei i en eller annen retning. Jeg trener i tillegg mye, men merker at det er kostholdet som til syvende og sist avgjør om vekten går opp eller ned. Har i perioder PT og tar innimellom kroppsanalyser i forbindelse med dette. Da ser jeg hvordan det står til med fettprosenten og muskelmengden også. Føler jeg absolutt har funnet en perfekt oppskrift for meg, men det er ikke sikkert at dette passer for alle. PF er for eksempel noe jeg aldri anbefaler på generelt grunnlag, med mindre man fra før kjenner man får energi av å ikke spise før det har gått noen timer utover på dagen. Anonym poster: 0168ecd37d4909cb97f0166e7a260fbf 4
Løvetanten Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Jeg tenker at når man kan spise seg god og mett hver dag, unne seg noe ekstra innimellom, ikke sliter med oppblåsthet og annet ubehag eller får plutselige fråtseanfall- da har man en god balanse. Å holde vekten er noe kroppen er utrolig god på, så bare du spiller på lag med den kroppen du har så holder du deg i din egen sweet spot. 1
LukaFrost Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Jeg lager mye mat selv fra bunen. Jeg spiser ikke opp maten min. Har jeg tatt for mye på tallerkenen slutter jeg å spise om jeg er mett uansett om jeg er hjemme eller spiser hos andre. Jeg er ikke alltid sås ulten om morgenen, men får uanset i meg ett eler annet, for hvis jeg blir gående småsulten er det mye fortere gjort å kjøpe en sjokolade. De gangene jeg spiser sjokolade gjør jeg som regel det fordi jeg er sultem.
Gjest Tidssone Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Jeg holder vekten ved å spise det jeg har lyst på når jeg har lyst på det. Ja. Jeg spiser karbohydrater, proteiner osv. Uten noen tanke på balanse i det hele. MEN dersom det står en skål med potetgull på bordet, spiser jeg ikke når jeg ikke har lyst på det. Jeg tror kroppen og hjernen min jobber greit sammen, slik at jeg vet hva jeg har lyst på og om jeg egentlig er sulten. I tillegg spiser jeg meg aldri stappmett. Jeg spiser til jeg ikke lenger er sulten. I perioder der jeg overser signalene, går jeg kjapt ned eller opp i vekt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Holde seg til ca 50-70 g karbohydrater daglig, ikke sukker. Spis når du er sulten, ikke etter klokka. Spis ubehandlet mat, ikke korn. Få i deg rikelig med fett, moderat med protein, lite karbo. Ikke tell kalorier, ikke vei deg. Bare kjenn etter om klærne passer. What she said. Gode råd. Anonym poster: 86a765cc0ea92aa3cef49eb531083c50
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. mai 2013 #17 Skrevet 25. mai 2013 Små middagstallerkner. Og 70 % av tallerkene er dekket av grønnsaker. Spise til faste tider (jeg må dette i hvert fall). Spise en stor og god frokost, som holder meg mett lenge.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2013 #18 Skrevet 27. mai 2013 Å holde vekten er noe kroppen er utrolig god på, så bare du spiller på lag med den kroppen du har så holder du deg i din egen sweet spot. Dette er ikke helt riktig - dersom man har gått ned i vekt, vel og merke. Forskning viser vel at kroppen snarere tvert imot vil strebe mot å oppnå den vekten man hadde, og at denne tilstanden varer omtrent en 3-5 års tid. Det krever altså ganske mye selvdisiplin for en som har gått ned i vekt å forbli der. Kanskje enda mer enn selve vektreduksjonen, fordi det ikke alltid er enkelt å finne den perfekte balansen. Anonym poster: 0168ecd37d4909cb97f0166e7a260fbf 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. mai 2013 #19 Skrevet 27. mai 2013 -Hjemmelaga grønnsakssuppe til middaf en fast dag i uka er både godt, sunt og kcal-fattig -Spis av mindre tallerkener, drikk av små glass -Spis sakte og ikke forran en skjerm eller avis. Det er et oppbrukt råd, men det virker! -Reduser godteri og junkfood så hardt du kan -
Alina X Skrevet 27. mai 2013 #20 Skrevet 27. mai 2013 Jeg driver med ubeviss slanking fordi jeg spiser egentlig ikke så mye hver dag, og "fyller maven" ved at jeg drikker mye vann og te. Uansett,så kan noen greie tips være: -Spis alltid frokost. Det er en halvmyte at man holder vekten ved å spise frokost. Det vil si at om man ikke spiser frokost, så vil man bli sulten rundt lunsjtider, og da er det lett å kjøpe noe usunt og/eller overspise. Spiser man derimot frokost(som regel er jo frokosten for alle grei og sunn,tror ikke så mange eter en kebab eller slenger en pizza i ovnen kl 07..)så fyller man maven og får blodsukkeret opp. Istedenfor at blodsukkeret stiger til værs rundt kl 11-12. Jobber man natt eller turnus, kan det være vanskeligere og man kan bli mer fysen på noe usunt feks etter en natt/kveldsvakt. Dette har med kroppens biologiske klokke og ytre påvirkninger å gjøre.Får man lyst på noe junk, så ta heller å stek egg med bacon,toast og ha gjerne med stekt tomat eller litt tomatbønner. Da får man i seg mat samtidig som man får i seg fett og blir kvitt sulten etter noe salt og fett.Har hørt at en halv grapefrukt til frokost også er gunstig for forbrennelsen. Anbefaler å drikke noe som gir deg litt av "5 om dagen" feks juice eller smoothie. -Drikke mye te og vann i løpet av dagen. Det fyller ikke bare opp maven, men det er også sunt. har hørt at 1glass lunkent vann med litt sitron på morningen er detoxifiserende, et tips de visstnok benytter seg av i Kina(men herfra kommer det også tips om banandietter og å spise en tomat til frokost......) -Mindre karbohydrater er også et bra tips. Kutt ut brød og spis knekkebrød,bruk mer grønnsaker og salater som tilbehør til middag istedenfor pasta,ris og poteter. Noen sier man skal unngå meieriprodukter, men dette tror jeg ikke noe på. Få i deg melk,ost og yoghurt, men ikke for mye. -"Sunt fett" er også en viktig del av å kunne vekta. Feks olivenolje,avocado og nøtter. Man skal ikke få form mye av det heller. -Mer proteiner: Spis kjøttpålegg på knekkebrødet. Ha kylling og kjøtt til middag og bruk linser,bønner og kikerter. Spis også fisk ofte. Selv spiser jeg fisk minst 3 middager i uka. Resten består av 2 dager kjøtt og 2 dager med "vegetar"med mye grønnsaker og linser/kikerter. Gjør man sånn istedenfor å spise kjøtt til middag 6 dager i uka og fisk 1, så får man et balansert kosthold.Bruk også krydder.Bruk ofte ingefær,chili og ingefær i maten. Krydder gir smak og kan forandre en dritkjedelig fiskerett til foreksempel en indisk delikatesse, man må bare prøve å bruke det i maten. -Ta tran. -Frukt og bær er veldig bra når man har lyst på noe søtt.Husk at salt,fett og sukker er ting man blir avhengig av. Mange benekter dette, men da benekter de fakta( ). Det at du har lyst på noe,ønsker noe,craver noe eller må ha noe, er et utslag av avhengighet. Det er utrolig at folk kan fungere på et kosthold bestående av halvfabrikata,take away,godteri,brus,søtsaker og fungere uten å få i seg frukt,grønt,fisk og alt annet som gir oss mineraler og vitaminer og viktige ting vi trenger å få i oss. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå