Gå til innhold

når kan man sette valper på tispa?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ei chihuahua tispe på 1 år som har en rimelig god stamtavle og er registrert i NKK. Jeg har gjerne lyst å sette valper på henne. Mener at det er litt tidelig ennå, fordi jeg har hørt at diverse arvelige sykdommer kan oppstå senere etter ett års alderen. Og jeg vil jo selvfølgelig ikke få valper med sykdom når jeg skal selge dem.Hun er jo i veldig god form nå, og har ingen plager heldigvis. Hun er heldigvis ikke av de minste, men jeg har hørt at en av og til må ta keisersnitt.

Når mener dere at det kan være lurt å sette valper på henne? Og har dere eventuelle tips å komme med? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Kooikerhund og for de heter det at de i alle fall skal ha blitt 2 år. Der finnes vel en egen raseklubb ville jeg tro, der står det somregel slike ting.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du drive oppdrett av hunden din?

Anonym poster: 12464ff31218f278226d3055e42f5843

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn i rasen, og familiehistorikken på tispa. Kvinneguiden er ikke stedet å søke seriøse råd om avl. Det du vil få mest utbytte av er å komme i kontakt med flere som har avlet rasen noen år. Grunnen til at jeg sier flere, er at folk har forskjellige syn på ting, og det kan være lurt å få input fra mer enn en person. Oppdretter du kjøpte tispa av er ett godt sted å starte.

Anonym poster: e66d6aff38664698729c10899f693f81

• Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at den 3. eller 4. løpetiden er et godt tidspunkt. Men litt enig med personen over meg; Kvinneguiden er nok ikke rette plassen å rådføre deg om dette. Jeg har f.eks. ikke erfaring med rasen Chihuahua, men har erfaring med andre små raser. Så selv om at jeg uttaler meg om at jeg ville ventet til 3. eller 4. løpetid, kan jeg ikke være sikker på at det er det beste for din hund og rase.

Skrevet

Vær så snill å ikke bare "sett" valper på henne. Sett deg inn i genetikk og hennes stamtavle. Registrer deg som oppdretter. Vær seriøs :) Da får du respekt. Det er så utrolig mange som driver å avler i vei på småhunder nå for tiden, uten å ane hva de gjør på.

AnonymBruker
Skrevet

Etter 3 løpetid og etter den er testet for b.la PRA, PCS og PLL og du har sjekket om foreldredyrene til både din og hannhunden er testet fri også.

Anonym poster: 2906e739632e5e20ca7c30dcd31b6122

• Liker 1
Skrevet (endret)

etter hun er fylt 2 år.

etter at hun er stilt ut med minst en ck evt tre x 1. premie(kvalitet)

så må hun øyelyses

og sjekkes for PL

og så må du sette deg inn i avl, drektighet og fødsel. Er ikke uvanlig at det går galt under en chihuahuafødsel.

Kan jeg spørre om hva tispens stamtavlenavn er ? (kan sende på pm om du vil)

Endret av Miss Lucky
  • Liker 1
Skrevet

Etter hun har fylt 2 år...MINST!

og etter du har sjekket alle arvelige sykdommer...

Hvorfor vil du sette valper på tispa? for å tjene penger`? du vet at keisersnitt er svært vanlig på chihuahua? Det kan hende tispa de dør! og det kan bli veldig dyrt..

bare så du er klar over det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...