Gå til innhold

Hundeutstillinger - Dyreplageri!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utstillinger har sporet helt av hva som er viktig.

Utstilling burde gå på best mulig helse hos hunden, og ekstriør som matcher dette. Små selskapshunder trippende rundt i en ring med hodet tvunget opp med en stivpyntet fører minner meg mer om et freakshow enn fokus på gode hunder og avl...

Samme gjelder Afghanske mynder med skaut rundt hodet slik at ørene ikke møkkes til. Der de i løpet av flere timer står på bordet og blir klippet, stusset, barbert bort værhår, dusjet ned i glansspray, av en snobbete eier som skal leve drømmen om annerkjennelse og endelig har en sjanse til å vinne en skjønnhetskonkurranse, Hva er dette? Dette har gått så langt at det er helt latterlig å se på. Det er et rovdyr, ikke en pyntegjenstand som har behov for å ta seg bra ut...

Anonym poster: 906174a3710120614ae438a0727f6ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk prøve å stille hunden til en venninne for første gang for en tid tilbake! Ble positivt overrasket over både folka jeg møtte der, og dommeren. Det var tydelig at hunden syns dette var gøy, og lyste opp når vi gikk i ringen. Stilte seg opp så fint, og holdt fokus. Innstilt på at det var en "jobb" å gjøre. Dommeren var veldig flink, og hyggelig med oss som var "ny" i ringen. Alle fikk beskjed om springe med slakt bånd, og hun sendte gjerne folk en ekstra runde "kun for treningen"

Er enig i at utstilling har ført til mye dårlig helse på bekostning av utseende, og slik skal det jo ikke være. Men når utstilling blir brukt på en fornuftig måte og bedømmingen som et verktøy for å finne positive og negative sider ved en hund som skal avles på så klarer ikke jeg å se hvorfor det er mishandling. Dårlig behandling av hund (som vist på filmen) er jo ikke konseptet med utstilling sin feil. Dårlig behandling finner man dessverre blant mange med hund, og da er det den dårlige behandling som bør være fokus, ikke hvilken gren den personen driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på utstilling som tilskuer og ble mildt sagt sjokkert og forbanna over hvordan enkelte, såkalte hundekjennere og selvutnevnte ''eksperter'', behandler hundene sine. Stakkars hunder!!

Det værste er eiere som tydelig viser misnøye ( mot hunden ) om hunden gjør en liten feil, eller ikke er ''bra nok'' i dommeren sine øyne.... Så flere som røsket oppgitt i båndet og også et par som faktisk ''smekket'' til hundene sine... :sjokkert:

Nå er det helt ikke sikkert tilfelle ved de fleste utstillinger, men personlig synes jeg ikke noe om hvordan hundene blir behandlet på slike ''show'', sånn generelt.

Anonym poster: dab0c8f5abcdf25608d1fe9db18ce0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk plager hundene sine på utstilling, er ikke utstillingens feil. Man kan da bare ane hva som skjer når ingen ser på :( Men en dommer eller utstillingsansvarlig, burde utvise alle som utøver vold og dårlig behandling mot dyrene sine på en stevneplass. Noe de som regel er for feige til å gjøre - har selv sparka rumpe på stewarder på ridestevner noen ganger og fått ekvipasjene utvist.

Anonym poster: 068e0d658f71af1ed9a7819e68c586da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dyrehold er egoistisk og handler om mennesket. Virkelige dyrevenner bør ikke ha kjæledyr i det hele tatt.

100% enig. Hund er opprinnelig et vilt dyr (ulv), og at det er avlet frem til "kjæledyr" spiller forsåvidt liten rolle. Som du sier, ekte dyrevenner har ikke kjæledyr.

Anonym poster: 405cf069cc4789624c74cb4196f27503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig. Hund er opprinnelig et vilt dyr (ulv), og at det er avlet frem til "kjæledyr" spiller forsåvidt liten rolle. Som du sier, ekte dyrevenner har ikke kjæledyr.

Anonym poster: 405cf069cc4789624c74cb4196f27503

Tror du skal lese deg litt opp på utvikling ulv - hund jeg ;-)

Anonym poster: d71b9af44154ec087e7b17c236054dee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...