Gå til innhold

Hundeutstillinger - Dyreplageri!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med dagens fokus på dyreplageri, alt fra pelsdyrfarmer til burbruk av hund og hunder som er alene hjemme i mange timer, stusser jeg på hvorfor det ikke er fokus på det som trolig er verst av alt, nemlig hundeutstillinger (Ser selvsagt bort fra pelsdyrnæringen her som åpenbart er i en egen klasse av grusomheter).

Hundeutstillinger er i mine øyne grovt dyreplageri og på grensen til mishandling av hunder. Men hundene trenes jo opp til dette, og betyr ikke nødvendigvis at de liker det. Hunder kan som kjent trenes opp til det meste, også det de selv ikke liker.

Utsillingene er 100% for eieren, og fullstendig unaturlig for hunden selv. Det er eieren som høster ære og berømmelse og som får seg en merittliste og en god stamtavle. Det er helt vanvittig at dette er tillat.

Hvorfor er ikke det fokus på dette i det hele tatt?

Anonym poster: 405cf069cc4789624c74cb4196f27503

Anonym poster: 405cf069cc4789624c74cb4196f27503

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får hate asiatiske hundeutstillinger alt du vil. Det er ikke normalt å løfte en hund etter halen. Til og med folk som stiller hunder vet såpass;) Så døm i vei. Hvordan er der verre å lære en hund å gå på rett linje, enn å lære den å sitte eller apportere ? kansje det hadde vært best hvis folk hadde latt vær å dressere dyra sine i det heletatt? latt de gå fritt og bæsje i hagen din ?

Det er ikke kun avlsdyr og oppdrettere på utstillinger. Mange som liker å gjøre det med kjæledyret sitt også, som en gøy aktivitet med dyret sitt. De driter i stamtavler og slikt. De vil bare gjøre noe interessant og sosialt.

Endret av Tulling
Gjest Spiderpig
Skrevet

Idioter finner du overalt.

Ja slik behandling er forkastelig. Men jeg har _aldri_ sett noen i Norge løfte hunden sin slik.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på noen arrangementer i forbindelse med schäferhundklubben, og jeg har tenkt det samme. Det er hunder som ligger i små hengere i solsteken, de sprayes med glansspray, børstes og styres med - før det er mange timer hjem i de samme små hengerne. Og ikke for å snakke om utstillingsschäferne som er så lave i bakparten og så kalvbeinte at de ikke klarer å hoppe inn i bilen selv. Har også merket meg at mange av hundene virker frustrerte og aggressive.

Vår hund går lydighet, og er en brukshund og gudskjelov ingen utstillingshund.

Anonym poster: bdf53192c38e9a03d24db7ce78773a5d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Idioter finner du overalt.

Ja slik behandling er forkastelig. Men jeg har _aldri_ sett noen i Norge løfte hunden sin slik.

Ja, sant. Rimelig fjernt å behandle hunden sin på den måten forrat ett lass med dyreentusiaster. Vitner om en helt annen kultur i forhold til behandling av dyr.

Har vært på noen arrangementer i forbindelse med schäferhundklubben, og jeg har tenkt det samme. Det er hunder som ligger i små hengere i solsteken, de sprayes med glansspray, børstes og styres med - før det er mange timer hjem i de samme små hengerne. Og ikke for å snakke om utstillingsschäferne som er så lave i bakparten og så kalvbeinte at de ikke klarer å hoppe inn i bilen selv. Har også merket meg at mange av hundene virker frustrerte og aggressive.

Vår hund går lydighet, og er en brukshund og gudskjelov ingen utstillingshund.

Idioter finner du overalt. Ikke alle dyr trives med utstilling, de bør man la være hjemme.

Endret av Tulling
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

I avlsøyemed ser jeg ingen feil i å ta med hunden på utstilling. Det er viktig å få en vurdering på dyret før det settes i avl. Det er også viktig med avkomsvurdering for å se hvordan linjene utvikler seg. Så ja dessverre må noen hunder på utstilling. Og så lenge vi klarer å være nogenlunde objektive, så er det bare positivt med utstilling for hunderasens fremtid.

Ikke alle raser og utstillinger er for fjant og fjas, men har en viktig funksjon. Se bare på jakthundutstillinger her i landet. Det blir ikke dratt i haler og stilt opp i merkelige stillinger. Her skal hunden vurderes som den hunden den er. Ikke som noen pyntedokke. Hundene skal også avlegge bruksprøver. Dette er viktig arbeide for å kunne avle på de gode linjene. Ikke alle hundeeiere er så veldig objektive når det kommer til sine egne hunder, så det er bra med en nøytral vurdering av denne.

Jeg vet i hvert fall at jeg ville lett etter en stamme der forfedrene viser gode resultater fra ustilling. Det er (bør være) et kvalitetsstempel. At jeg ikke ender opp med en hund med store avvik når det gjelder eksteriør. Et godt eksteriør er veldig viktig for hundens holdbarhet.

Jeg er aktiv innen utstillinger av hest. Både avlsvurderinger (som inkluderer bruksprøver) og også show. Show er for moro og da er det lov med litt glitter og stas, mens en ren avlsvurdering på utstilling, så er det eksteriør og bevegelser som er viktig. Dette sier en del om hestens holdbarhet og om den er verdt å avle på. Show er som sagt for moro, men det nytter ikke å ta med en hest som hater dette, på show. Den vil ikke komme opp på listene. Selv har jeg hatt hester, som elsker å showe. De elsker oppmerksomheten og å bli sett. Sabla store egoer på noen av disse her gitt :)

Skrevet

I utgangspunktet har jeg ikke noe i mot utstilling, men det er mange jeg mener at tråkker over streken.

Jeg synes for eksempel ikke det er greit å korrigere hundens ører med teip, tyggis o.l. Du får det dyret du får, lev med det!

Jeg synes heller ikke det er riktig å bade hunden med såpe så ofte som en gang i måneden og la være å gå turer i skog og mark fordi at hunden skal ha fin pels til utstilling. For meg er dette kunstig og sprøtt!!

Man må ha et sunt forhold til utstilling. Har man det, ser jeg ikke noe vondt i å drive med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I avlsøyemed ser jeg ingen feil i å ta med hunden på utstilling. Det er viktig å få en vurdering på dyret før det settes i avl. Det er også viktig med avkomsvurdering for å se hvordan linjene utvikler seg. Så ja dessverre må noen hunder på utstilling. Og så lenge vi klarer å være nogenlunde objektive, så er det bare positivt med utstilling for hunderasens fremtid.

Ikke alle raser og utstillinger er for fjant og fjas, men har en viktig funksjon. Se bare på jakthundutstillinger her i landet. Det blir ikke dratt i haler og stilt opp i merkelige stillinger. Her skal hunden vurderes som den hunden den er. Ikke som noen pyntedokke. Hundene skal også avlegge bruksprøver. Dette er viktig arbeide for å kunne avle på de gode linjene. Ikke alle hundeeiere er så veldig objektive når det kommer til sine egne hunder, så det er bra med en nøytral vurdering av denne.

Jeg vet i hvert fall at jeg ville lett etter en stamme der forfedrene viser gode resultater fra ustilling. Det er (bør være) et kvalitetsstempel. At jeg ikke ender opp med en hund med store avvik når det gjelder eksteriør. Et godt eksteriør er veldig viktig for hundens holdbarhet.

Jeg er aktiv innen utstillinger av hest. Både avlsvurderinger (som inkluderer bruksprøver) og også show. Show er for moro og da er det lov med litt glitter og stas, mens en ren avlsvurdering på utstilling, så er det eksteriør og bevegelser som er viktig. Dette sier en del om hestens holdbarhet og om den er verdt å avle på. Show er som sagt for moro, men det nytter ikke å ta med en hest som hater dette, på show. Den vil ikke komme opp på listene. Selv har jeg hatt hester, som elsker å showe. De elsker oppmerksomheten og å bli sett. Sabla store egoer på noen av disse her gitt :)

Kan man ikke få bedømming uten dette utstillingstullet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

...og en annen ting - dyrene blir dømt etter utseende. Noen har fått det får seg at en pen schäfer (bruker dette siden det er den rasen jeg kjenner best til) omtrent skal subbe halen i bakken, med de plagene dette medfører for hunden. Jeg ser ofte schäfere som nesten ikke klarer å gå når de kommer opp i en viss alder pga dette.

Samme med andre raser, som mopser, boxere osv. - som ofte sliter med pusten.

Er det virkelig ønskelig at en hund skal ha slike gener? Jeg ville mye heller ha hatt en hund som har gjort det bra i lydighet, som er mentalt sunn, og en sunn kropp.

• Liker 5
Skrevet

Du får hate asiatiske hundeutstillinger alt du vil. Det er ikke normalt å løfte en hund etter halen. Til og med folk som stiller hunder vet såpass;) Så døm i vei. Hvordan er der verre å lære en hund å gå på rett linje, enn å lære den å sitte eller apportere ? kansje det hadde vært best hvis folk hadde latt vær å dressere dyra sine i det heletatt? latt de gå fritt og bæsje i hagen din ?

Det er ikke kun avlsdyr og oppdrettere på utstillinger. Mange som liker å gjøre det med kjæledyret sitt også, som en gøy aktivitet med dyret sitt. De driter i stamtavler og slikt. De vil bare gjøre noe interessant og sosialt.

Jeg har lyst å blande meg litt inn å si at det kanskje er litt overdrevet med "mange", for dette er noe av problembet. Det er nesten kun oppdrettere som stiller. NKK sier det jo selv at det er vanskelig å få "vanlige folk" til å stille ut. Oppdrettere tar over hele "showet" og det er en altfor intern greie med sammensurium av dommere og oppdrettere.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

De har gjerne både mentaltest og utstilling for en god del raser før de kan avlsgodkjennes. Utstilling skal være for å se om dyret har et riktig eksteriør og også innehar rasestandaren. Og ja man må på utstilling.

Dommere i Norge er flinkere. Her kan de gjerne sette en boxer med lengre nese forran en med kort stopp.

Du har jo bruksschæfere på utstilling også, og disse skal ha en kvadratisk kropp. Dommere skal da bedømme ut i fra dette og ikke etter utstillingslinjene. Brukshundraser skal bedømmes etter deres evne til å utføre deres jobb og da må eksteriør være harmonisk og riktig. Heldigvis er det fleste hunder av brukslinjer og skal fungere deretter. Utstilling er en kvalitetsbekreftelse på hunden og man må vise til kvaliteter for at hunden skal settes inn i en god og planlagt avl.

Det er nok værre med små selskapshunder, der rasen ikke har noen annen egenskap enn å se pene ut. Her blir det nok overtramp av rasen, og eksteriør og holdbarhet vektlegges ikke så høyt. Men det er ikke utstillingene som er dyreplageri - det er behandlingen i forkant. Jeg er enig i at man ikke skal jukse med å tape opp ører ol. Man får det man får.

Vil aldri kalle dette her dyremisshandling. Du ser at hunden er godt muskelsatt, noe den må være for å utføre sin jobb. Hunden har også den rette pelsenn for å klare seg godt i skogen i timesvis i all slags vær. Denne hunden gikk til topps på utstilling. Den har garantert avlagt en jaktprøve også, og kan derfor trygt settes i avl da den innehar alle kvaliteter en slikt jakthund skal ha.

newPic_8498_jpg_2627682a.jpg

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lyst å blande meg litt inn å si at det kanskje er litt overdrevet med "mange", for dette er noe av problembet. Det er nesten kun oppdrettere som stiller. NKK sier det jo selv at det er vanskelig å få "vanlige folk" til å stille ut. Oppdrettere tar over hele "showet" og det er en altfor intern greie med sammensurium av dommere og oppdrettere.

Jeg kjenner ikke miljøet så godt på hund at jeg vet hva som skjer med kosehundkjøpere, og "hvem som er hva". Men på katt er det folk som er flinke å dra med seg kosekattkjøpere. Og i fjor reiste jeg til en annen landsdel, der kom samtlige kosekattkjøpere og stillte kattene sine. To av de hadde sagt ved kjøp at de ikke ville ha katt for show. Men jeg lurte de med alikevel og vi hadde det kjempekoselig med hver vår katt på fanget.

Og hvis det er sånn at det nesten bare er oppdrettere der, er det ett problem ? man kommer jo dit for samme felles interesse ?

Skrevet

Alt dyrehold er egoistisk og handler om mennesket. Virkelige dyrevenner bør ikke ha kjæledyr i det hele tatt.

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Ja, jeg og fler jeg kjenner droppet å dra på utstillinger nettopp fordi man ble skviset ut av miljøet.

Det var mobbing og skittkasting på høyt nivå.

Spesielt etter at jeg vant BiS med min hund...som verken hadde blitt stelt eller badet i flere timer...bare børstet over med en klut.

Ble så og si truet av disse som driver *host* seriøst.

Endret av Funky Punk
Skrevet

Jeg kjenner ikke miljøet så godt på hund at jeg vet hva som skjer med kosehundkjøpere, og "hvem som er hva". Men på katt er det folk som er flinke å dra med seg kosekattkjøpere. Og i fjor reiste jeg til en annen landsdel, der kom samtlige kosekattkjøpere og stillte kattene sine. To av de hadde sagt ved kjøp at de ikke ville ha katt for show. Men jeg lurte de med alikevel og vi hadde det kjempekoselig med hver vår katt på fanget.

Og hvis det er sånn at det nesten bare er oppdrettere der, er det ett problem ? man kommer jo dit for samme felles interesse ?

I utgangspunktet skulle det ikke vært noe problem. Men når kulturen har blitt slik at "menigmann" mister lysten på utstilling pga dette så kan det muligens være noe som ikke er helt rett ja.

Skrevet

Ja, jeg og fler jeg kjenner droppet å dra på utstillinger nettopp fordi man ble skviset ut av miljøet.

Det var mobbing og skittkasting på høyt nivå.

Spesielt etter at jeg vant BiS med min hund...som verken hadde blitt stelt eller badet i flere timer...bare børstet over med en klut.

Ble så og si truet av disse som driver *host* seriøst.

Ja det er bare trist. Snakket i helgen med en tidligere generalsekretær i NKK som har mange meninger rundt hvordan den kulturen fungerer - eller IKKE fungerer er vel heller kanskje riktigå si.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er synd de skyter seg selv i foten på denne måten. Utstilling skal være åpen for alle - men hundemiljøet er lettere skrudd også. Aldri møtt så mange skrudde folk før jeg ble kjent med hundeverden.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja det er bare trist. Snakket i helgen med en tidligere generalsekretær i NKK som har mange meninger rundt hvordan den kulturen fungerer - eller IKKE fungerer er vel heller kanskje riktigå si.

Ja, noe burde absolutt gjøres iallefall. Først og fremst ta tak i de som ikke oppfører seg på utstilling og bortvise dem, men også åpne opp for et mer inkluderende miljø.

For mange så virker det som at det å stille ut og konkurrere mot andre kommer lengst bak i rekka. For mange oppdrettere så tror jeg de ønsker å være de eneste med hund der i sin rase slik at de kan skryte av flest mulige 1. plasser og sløyfer

• Liker 1
Skrevet

Jeg dro på utstilling én gang, i raseklubbens årlige utstilling. Følte meg ikke akkurat velkommen, nei. Kanskje det er bedre på lokale klubber og slikt, men fikk litt "få den kjøteren unna min hund"-vibber når jeg lot hunden min hilse på de andre. Jeg var førstegangs hundeeier og hadde gledet meg litt til å bli kjent med andre med samme rase. Mistet helt lysten til å delta i noe mer arrangert av klubben.

Men tilbake til tema, så finnes det selvfølgelig idioter innenfor alle kategorier. Mange hunder synes utstilling er gøy, og da er det ikke noe problem så fremt man driver fornuftig. Det er ikke noe mer unaturlig å få hunden til å løpe rett og stå stille med halen hevet, enn å lære dem til å hoppe igjennom ringer og løpe i sikksakk. Man må vite hvorfor man driver på med det man gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro på utstilling én gang, i raseklubbens årlige utstilling. Følte meg ikke akkurat velkommen, nei. Kanskje det er bedre på lokale klubber og slikt, men fikk litt "få den kjøteren unna min hund"-vibber når jeg lot hunden min hilse på de andre. Jeg var førstegangs hundeeier og hadde gledet meg litt til å bli kjent med andre med samme rase. Mistet helt lysten til å delta i noe mer arrangert av klubben.

Men tilbake til tema, så finnes det selvfølgelig idioter innenfor alle kategorier. Mange hunder synes utstilling er gøy, og da er det ikke noe problem så fremt man driver fornuftig. Det er ikke noe mer unaturlig å få hunden til å løpe rett og stå stille med halen hevet, enn å lære dem til å hoppe igjennom ringer og løpe i sikksakk. Man må vite hvorfor man driver på med det man gjøre.

Bare ang akkurat dette, det er ikke mange som lar hunder de ikke kjenner hilse på hverandre før utstillinger. Og utstilling er heller ikke stedet for å bli kjent. Menneskene er nervøse og konstentrerte og vil at hunden skal holde roen mest mulig.

Og det er alltid en eller annen skrulle som lar sin hund hilse på andre selv om den har f.eks kennelhoste. Så jeg holder hunden min unna alle hunder jeg ikke kjenner, og da holder jeg naturlig nok meg selv unna også.

---

Anonym poster: ac4c79a0312603bb83582061bdb75a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...