Gå til innhold

Øremidd hos katt


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hadde pusen til vetrinæren i forrige uke. Fikk da påvist øremidd, og må dryppe ørene hans i en uke med fucidin øredråper.

Det er visst sånn at har man først fått øremidd blir man aldri kvitt det.

Har hørt det finnes et forebyggende middel mot øremidd i dyrebutikkene. Noen som bruker dette? erfaringer?

Finnes det noen kjerringråd?? Skylle ørene med matolje, sånn som man kan gjøre på mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart man kan bli kvitt det, men det smitter som brann i tørt gress.

Går katten din ute, er den nesten garantert å bli smittet av andre.

Ildermiljøet er veldig plaget av dette. Vi har bla. middkarantene-plass på utstillinger, der alle dyra må gjennom midd-sjekk.

Slik jeg har forstått det, er den meste effektive behandlingen imovec i sprøyteform. Da får dyret to sprøyter med 14-dagers mellomrom. Ørerens hver dag er viktig under behandlingen.

Forebyggende mot øremidd, er ørerens. Midd lever på ørevoks og hvis man fjerner denne regelmessig(ikke for ofte), har man mindre sjans for å få dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare forebyggende råd å komme med.

Svigerinna mi (som har lang erfaring med egne katter) sverger til å vrenge øret på katten og vaske med en myk klut med matolje.

Dette skal visst holde midden på avstand.

Det har jeg ikke vært så flink til (les: aldri gjort) på katten min, så jeg tror jammen jeg skal gjøre det ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...