Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2013 #41 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Det kan man faktisk og å påstå noe annet er bare tøys. Det kommer helt an på kjørestil og behov og lommebok. Automat er dyrere og mindre effektivt i lengden (antatt at en bilfører lærer seg å gire mer effektivt med økende erfaring), men til gjengjeld glimrende for de som ikke er avhengig av å kunne trekke tung henger eller kjøre under uvanlige forhold, slik som kanskje 90% av bilfører her i landet, selv om automat har kommet veldig langt på slike ting også. I tillegg har man funksjoner som cruisecontrol o.l som fungerer langt bedre med automat enn med manuelt. Om 10 år er det ikke sikkert du får manuelt gir på nye biler engang. Med en slik teknologiforakt så regner jeg med du kjører uten både antispinn og antiskrens også? Jeg kom altså da med påstanden fordi jeg har sett nok folk med flere år bak rattet bli usikre når de må gire manuelt. Endret 29. mai 2013 av Gjest
momo Skrevet 29. mai 2013 #42 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har nå kjørt bil med automatgir i 6 år, det er veldig enkelt, ikke noe problemer med å vinterføre eller starte raskt. Men problemet er at jeg har ikke kjørt bil med manuelt gir på 4 år, og gruer meg veldig for å skulle sette meg inn i en bil med manuelt gir. Var på ferie i Mallorca nå, vurderte leiebil, men de var med manuelt gir, så da turte jeg ikke. Selv om jeg kjørte jo med bil med manuelt gir, i flere år før jeg fikk bilen med automatgir, og hadde aldri problemer med å gire. Så man burde øve seg på biler med manuelt gir iblandt.
TMB Skrevet 29. mai 2013 #43 Skrevet 29. mai 2013 Ja, for alle får jo firmabil Anonym poster: e95832168e6eacf6a8c85560b358aa63 Så du vet allerede hvor du kommer til å jobbe resten av livet?
Gjest Funky Punk Skrevet 29. mai 2013 #44 Skrevet 29. mai 2013 Så du vet allerede hvor du kommer til å jobbe resten av livet? Han/hun kan jo forestille seg den dagen man trenger leiebil, enten man er på ferie eller om bilen må stå på verkstedet. 2
Larsern Skrevet 29. mai 2013 #45 Skrevet 29. mai 2013 Jeg kom altså da med påstanden fordi jeg har sett nok folk med flere år bak rattet bli usikre når de må gire manuelt. Oh lord..
Gjest Cloud9 Skrevet 29. mai 2013 #47 Skrevet 29. mai 2013 Jeg har selv kjørt både med automatgir (i USA) og manuelt gir (bil her i Norge), og det er egentlig hipp som happ. Har cruisekontroll på bilen min her og det er ikke noe forskjell (synes jeg) fra automat. Ellers er det jo alltids noen linker man kan se på: http://www.wikihow.com/Choose-Between-a-Car-with-Automatic-or-Manual-Transmission http://www.carsbuddy.com.au/automatic-versus-manual-which-is-better
-Jiinxs- Skrevet 29. mai 2013 #48 Skrevet 29. mai 2013 (endret) Hva har cruisekontroll med automat/ manuelt gir? Endret 29. mai 2013 av -Leon-
Larsern Skrevet 29. mai 2013 #49 Skrevet 29. mai 2013 Du har altså sett folk som blir usikre av å gire med manuelt gir, og dersom de da istedet velger å kjøre med automat (som forøvrig selv mange girkyndige gjør), ja da kan de ikke kjøre bil. Herlig logikk, hvor tar du disse gullkornene fra?
Larsern Skrevet 29. mai 2013 #50 Skrevet 29. mai 2013 Hva har cruisekontroll med automat/ manuelt gir? Cruisecontrol regulerer pådraget slik at farten holder seg konstant, det kan innebære giring. Nyere modeller leveres med adaptiv cruisecontrol som innebærer at bilen også velger hastighet ut fra avstand til forankjørende bil, og dersom man da kjører f.eks i by med masse stans og stopp så er det en fryd å kjøre dette med automat fordi køkjøringa da blir helautomatisert og man får bedre flyt i kjøringa. Man trenger omtrent kun å holde linja (det finnes faktisk også teknologi som gjør dette).
Singha Skrevet 29. mai 2013 #51 Skrevet 29. mai 2013 Latterlig, meningsløs sammenligning. Som å si at alle må kunne å ri hest og føre hest og vogn før man kan kjøre bil. Tross alt hest og vogn man hadde "før i tiden," og teknologisk fremskritt er visst et onde i følge deg og andre.... Anonym poster: 71d9de8e5833ac3035d1032dc3e900bd Latterlig sammenligning? Det er din tirade, som jeg svarte på, som er latterlig. Og dette innlegget ditt. Hvordan kan du sammenligne giring i bilkjøring eller basis matematikkunnskaper når man holder på med avanserte ligninger på en datamaskin, med å kjøre hest og kjerre? Jeg snakker om at det er en fordel å ha visse basiskunnskaper om det man holder på med. Om man kjørte hest og kjerre for hundre år siden hadde man neppe noen fordel av å kunne gire, men man hadde gjerne en fordel om man hadde et visst begrep om hestekjerrer sine egenskaper og oppbygging i prinsipp. Eller basis hestehold, på samme måte som det er en fordel å ha et visst begrep om hvordan en bil virker (i alle fall evnen til å slå opp i manualen om man får en alarm i dashbordet). Jeg kjører forøvrig for det meste automatgir selv, og synes det er helt ok. Men jeg kan gire, jeg foretrekker manuell gir når jeg kjører privat, og jeg mener det gjør meg til en bedre sjåfør også når jeg kjører med automatgir.
Singha Skrevet 29. mai 2013 #52 Skrevet 29. mai 2013 Den eneste som kom opp bakken i vinter (med rundt en halvmeter nysnø og før det ble brøytet) var jeg og Volvo'en. Piggfrie og med automatkasse. Ikke noen andre. Ingenting spant, ABS'en var det ikke bruk for, kun kjøreferdigheter og god bil. Så... automat er for jenter/kvinner som ikke kan kjøre ? Ja, du kom jo opp bakken med automatgiren din... De andre kunne tydeligvis ikke kjøre.
Singha Skrevet 29. mai 2013 #53 Skrevet 29. mai 2013 Automat stjeler mindre oppmerksomhet fra føreren så det er helt klart et sikkerhetsaspekt ved det også. I USA f.eks er automat omtrent standard for nyere modeller, så det er uten tvil en ting for fremtiden. Om det å gire er så lite innarbeidet hos noen at det tar bort oppmerksomheten fra trafikkbildet, bør de holde seg til automat eller lære seg å gire. Det er litt som sykling, det å gire. Når man først kan det så tenker man ikke over at det er noe med det i det hele tatt. Man bare gjør det. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 29. mai 2013 #54 Skrevet 29. mai 2013 Ja, du kom jo opp bakken med automatgiren din... De andre kunne tydeligvis ikke kjøre. Den bakken er ikke helt uten "kryss og b" for å si det slik, - den er ganske bratt og omtrent midt i så skal jeg 90 grader inn til høyre og rett inn på det virkelig bratte partiet av bakken før 90 graders sving til høyre før man har nådd vannrett posisjon På det underlaget som var den kvelden (jeg brukte noen timer på en vei som normal sett på vinteren tar snaue 30 minutter... det stod trailere i hytt & gevær overalt, og det var speilglatt for jeg gikk ut av bilen i en stillestående kø for å ta en røyk.. og gikk rett på rumpa i det føttene ble satt på bakken. Bilen er god, sjåføren er ok og kombinasjonen var bra nok. Naboene er ikke dårlige sjåfører, men de klarte ikke lese tyngdepunkt, kraftfordeling, hvor hente fart og hvor beholde fremdrift i en halvmeter snø og såpeglatt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2013 #56 Skrevet 29. mai 2013 Ts her. Merker at mange her mener at dersom man ikke behersker å kjøre manuelt, kan man ikke kjøre bil. Den meninga får jo dere stå for. Jeg vil si at jeg behersker manuelt, da jeg har hatt oppkjøring med manuelt gir, og stort sett bare kjørt med det etter jeg fikk lappen. Det er bare det at jeg vegrer meg for å bakkestarte i f.eks tett bytrafikk. Jeg blir veldig lett stressa, og er konstant redd for å drite meg ut.. I første omgang skal jeg nok holde meg til automatgir og bare kjøre på veier jeg føler meg trygg på.. Jepp, er dritflaut å si dette her som mann, men dere mannfolka får bare prøve å bære over meg med det.. Anonym poster: 753e0048da52c5dee51996bf62a38575
Larsern Skrevet 30. mai 2013 #57 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Om det å gire er så lite innarbeidet hos noen at det tar bort oppmerksomheten fra trafikkbildet, bør de holde seg til automat eller lære seg å gire. Det er litt som sykling, det å gire. Når man først kan det så tenker man ikke over at det er noe med det i det hele tatt. Man bare gjør det. Jeg ser på automatgir som en bekvemmelighet, ikke en nødvendighet. Samme med all annen automasjon i biler. Ville man sagt det samme om antispinn, antiskrens, regnsensor, elektriske vindusåpnere også? Giringen har absolutt ingenting med ferdighetene som sjåfør å gjøre, like lite som evnen til å snakke i telefon mens man kjører eller hvor flink man er til å kjøre i fylla. Og ja, jeg kjører med manuelt gir. Endret 30. mai 2013 av Larsern
~white lady~ Skrevet 30. mai 2013 #58 Skrevet 30. mai 2013 Jeg gikk ifra en Mazda med manuell giring (litt kranglete sådan, den ville knapt sette seg i revers) til en hybridmodell med automatgir. For en forskjell! Skal aldri tilbake til manuelt igjen, nå kan jeg både kjøre og spise samtidig, til og med gjennom rundkjøringer (Og bare så det er sagt; å gire manuelt gikk på autopilot, men morsomt var det ikke i saktegående kø i oppoverbakke der man påfører seg krampe i lårene fordi man jobber med pedalene)
Singha Skrevet 30. mai 2013 #59 Skrevet 30. mai 2013 Jeg ser på automatgir som en bekvemmelighet, ikke en nødvendighet. Samme med all annen automasjon i biler. Ville man sagt det samme om antispinn, antiskrens, regnsensor, elektriske vindusåpnere også? Giringen har absolutt ingenting med ferdighetene som sjåfør å gjøre, like lite som evnen til å snakke i telefon mens man kjører eller hvor flink man er til å kjøre i fylla. Og ja, jeg kjører med manuelt gir. Jeg ser tre avsnitt uten noe relevans til det jeg skrev her. Prøver du å fortelle meg noe ut i fra deg jeg skrev, motargumentere det eller var det bare tilfeldig at du siterte meg?
Larsern Skrevet 30. mai 2013 #60 Skrevet 30. mai 2013 Jeg ser tre avsnitt uten noe relevans til det jeg skrev her. Prøver du å fortelle meg noe ut i fra deg jeg skrev, motargumentere det eller var det bare tilfeldig at du siterte meg? Jeg siterte innlegget ditt. Skjønte du ikke relevansen? Meg: Automat stjeler mindre oppmerksomhet fra føreren så det er helt klart et sikkerhetsaspekt ved det også. I USA f.eks er automat omtrent standard for nyere modeller, så det er uten tvil en ting for fremtiden. Du: Om det å gire er så lite innarbeidet hos noen at det tar bort oppmerksomheten fra trafikkbildet, bør de holde seg til automat eller lære seg å gire. Det er litt som sykling, det å gire. Når man først kan det så tenker man ikke over at det er noe med det i det hele tatt. Man bare gjør det. Meg: Jeg ser på automatgir som en bekvemmelighet, ikke en nødvendighet. Samme med all annen automasjon i biler. Ville man sagt det samme om antispinn, antiskrens, regnsensor, elektriske vindusåpnere også? Giringen har absolutt ingenting med ferdighetene som sjåfør å gjøre, like lite som evnen til å snakke i telefon mens man kjører eller hvor flink man er til å kjøre i fylla. Og ja, jeg kjører med manuelt gir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå