Gå til innhold

Vognproblematikk


pha

Anbefalte innlegg

Ok jenter, jeg må bare inrømme at nrå det kommer til vogner har jeg over hode ikke peiling. Jeg har ikke tenkt på dette som et tema en gang, og har tenkt at en vogn er en vogn. Men jeg tar tydeligvis så grådig feil. Kan noen hjelpe meg?

Hva er det jeg skal se etter når jeg velger en vogn?

Hva er viktig?

Hva er forskjell på en duo og en kombi?

Er det best at barnet har ansiktet mot meg eller mot "kjøreretningen"?

Har lest at lufthjul punkterer lett, stemmer det? Bør jeg da unngå lufthjul?

Hvor lenge kan man bruke en vogn?

Må man ha flere vogner? Sportsvogn, barnevogn etc...

Jeg bor i 5. etasje uten heis og må bære barnet opp alle trappene, hva må jeg ta hensyn til i forhold til vogn da? Har tenkt litt på den simo supreme 610, har noen noe kommentarer til dette valget?

Pha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phair

Finn ut hvordan du kommer til å bruke den først. Jeg kjøpte en trehjuling med dypbag som jeg tok ut når han var for stor. Bagen var også lett, siden jeg også bor i 5 etg var dette viktig. Jeg kjører my kollektivt og var avhening av en lett vogn som var enkel å manøvrere. Kjøpte derfor en Harlan skater, den veier 11kg mindre en en ordinær 4hjuling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på om vognen skal brukes til handling også, eller om du har bil og at den må være lett å klappe sammen.

Den må være stødig, god å trille og tåle været i Norge.

Avhengig av når på året du føder, må du har plass til en voksipose og når kan barnet sitte i vognen?

Jeg hadde ihvertfall kjøpt en kombivogn, altså med bærebag siden du bor så høyt opp uten heis. Jeg har hatt masse Simovogner og har aldri vært misfornøyd med dem. Jeg jobber i barnehage og ser masse forskjellige vogner hver dag, og ser at de utenlandske vognene, som gjerne har plastdeler går lett i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Første gang jeg kjøpte vogn, kjøpte jeg et ukjent merke. Den måtte jeg bytte etter et halvt år. Dette var en duovogn tror jeg, en slik du har bagen montert fast til understellet og hvis jeg skulle bytte til sportsvogn, så måtte jeg skru av bagen for og feste sportsvognen. Kjempeklønete.

Gikk over til Simo og den brukte jeg til to unger og fikk solgt den med en gang uten problem. Den var som ny. Hadde vasket og tatt godt vare på den. Dette var kombivogn.

Nå har jeg kjøpt Simo kombivogn og gleder meg til og bruke den. svigerinna mi kjøpte en av de nye på markedet og den har det vært så mye tull med. Det er kombivogn det og, men hun innrømmer at kvaliteten er så som så. Har vært mye feil og den er skranglete. Hun vurderer også og bytte til Simo kombivogn ved evnt. neste barn.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert en kombivogn for da kan du ta med bagen opp og la vogna stå igjen nede. Og du må også tenke på at vognen skal tåle litt tyngde hvis du skal handle slik at den ikke tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også ha Simo Kombi Supreme 610. Virker som den er et godt valg, solid, funksjonell, bagen er lett å ta med seg og den har lufthjul som er lett å trille.

Kombivogner har sportsdelen "med deg hele tiden", så da er det bare å trille i vei! Er ny på vogner jeg og, men babyen ligger vel en god stund i bagen (6 mnd. +) . Det smarte med denne Simo vognen er at den har en fot/bag forlenger som man kan sette på sportsvognen som gjør at den blir lunere i starten når barnet er ennå lite. Man bytter vel til sportsvognen når babyen vil sitte og titte litt rundt.. Kjøreretningen kan du velge selv, ansiktet mot deg i bagen og omvendt i sportsdelen skulle jeg tro..?

Duo voger har en bagdel og en sportsdel separat. Duovognenes bager er mye tyngre og ikke så lett håndterlige. Ikke å anbefale for 5 etg. beboere!

Ta dere en tur i en vognbutikk og kjenn etter selv, trill og spør og grav! Det var sånn vi valgte ihvertfall!

Lykke til med vognvalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare få si at den testen ikke er helt relevant. Har lest en mer utfyllende rapport om den og det testen viste var dette: Dersom man hadde et barn på 2 år i vognen (les:bagen) uten sele på, og med håndtaket i nederste stilling, KUNNE barnet falle ut og bli kvalt mellom håndtaket og selve vognen.

Hvem lar et barn sitte alene uten sikring i vognen, spesiellt når de er så store at de kan hoppe ut, røre så mye på seg at vognen tipper...?! Er ikke faren like stor for at de kan falle med hodet først i asfalten og pådra seg både det ene og det andre..??

Norske myndigheter har ikke stoppet salget av denne vognen simpelten fordi grunnlaget for testen var tynt. Utbedring av "feilen" med at håndtaket kan settes i nederste stilling har jeg hørt at Simo skal utbedre på nyproduserte vogner, men jeg vet ikke om dette er bare rykter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har du en bod eller et rom nede så kan jo bare vogna stå der.. ta me deg ungen å stellebag opp å ned. mye lettere.

jeg kjøpte en brukt Emaljunga-vogn på ca 5-6 år.. uten lufthjul.. er en kjempego vogn! fikk sjokk da jeg skulle kjøpe ny vogn.. billigste var jo på 3000,-!! da satte man inn annonse i avisa å fikk seg et røverkjøp. er du heldig så får du kanskje med noe extra på kjøpet åsså..

jeg fikk vogn, både bag å sportsdel, voksipose, stellebag å et underlag for å stelle på på badet.. alt til under 2000,-..

anbefaler å kjøpe brukt, men se over først før du eventuelt betaler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at den testen ikke er helt relevant. Har lest en mer utfyllende rapport om den og det testen viste var dette: Dersom man hadde et barn på 2 år i vognen (les:bagen) uten sele på, og med håndtaket i nederste stilling, KUNNE barnet falle ut og bli kvalt mellom håndtaket og selve vognen.

Jeg har Simo Kombi Supreme 610, og min lille gutt på 10 mndr får hvertfall ikke palss i bagen lenger :wink: Så problemet ble ikke reelt for vår del.

Nå bruker jeg sportsvogndelen, og er bare kjempefornøyd med vognen min. Den er kjempefin å trille med, lett å ta med seg. Angrer ikke på det valget hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...