Gå til innhold

Katten driter ved inngangen til huset, redd for klager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei.

Jeg har nylig avvendt katten min å gjøre fra seg i kattekasse, som hun har gjort i tre år. Hun har aldri vist noen interesse for å være ute, så vi flyttet til et mer landlig område så hun skulle få muligheter for en trygg uteplass. Nå er hun ute nesten døgnet rundt, har slanket seg og er en mye lykkeligere katt.

Problemet er bare at jeg finner drit i grusen ved innkjørselen hver dag, opptil flere plasser. Det er en firemannsbolig, og en av naboene har allerede nevnt det for oss. Jeg vil ikke få klager på det, for da blir det fort forbud mot dyrehold, slik det er så mange andre plasser. Vi har et skogområde her som hun har markert som sitt territorium, og det er grus ved garasjen, uteboden og en haug i et ubrukt hjørne av tomta, men midt på plassen er tydeligvis en lukrativ dass.

Jeg har prøvd å bruke spray, gele og slike kuler i grusen, men det har ingen effekt. Katten elsker appelsin, så skall funker ikke. Jeg har tatt med gammel kattesand ute og lagt det der jeg ønsker hun skal gjøre fra seg, så har jeg plassert katta midt oppi det så hun skulle lukte det, men fortsatt gjør hun fra seg 2 meter fra postkassene. Jeg har også plassert kattedoen hennes ute, men til ingen nytte. Så nå går jeg og plukker bæsj to ganger om dagen..

Er det noen som har tips til andre ting jeg kan prøve? Vil ikke nekte pus å gå ut :/

Anonym poster: 1b1c35d68fbe3c9e8686c1388839b44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først er det viktig å forstå at hun gjør det fordi hun er utrygg. Det er ellers ikke naturlig for katter å gjøre fra seg så nært hjemmet. Det er nok en kombinasjon av at hun ikke er så vant med å være ute, og bosituasjonen (4-manns bolig med mange dufter og "markeringer" å holde styr på for en liten pus. :))

Da er det på mange måter enklere for min egen Pusina, som bor i blokk med 16 stk. i samme oppgang som deler inngangsparti. Hun ga rett og slett opp før hun hadde begynt! ;) Hvis jeg skal prøve meg på tankelesing da hun kom ut her og satte snuten i været for første gang, så var det sikkert noe sånt som: "Nei, altså, det her gidder jeg bare ikke. Her er det så mye på èn gang at det er ikke mulig å skille det fra hverandre omtrent. Jeg går litt lengre borti her hvor jeg iallefall har sjans til å forstå noe liksom." :fnise: Hun går ikke særlig langt hjemmefra, men akkurat inngangspartiet(ene) haster hun bare inn og ut av som andre "folk". ;)

Men 4-mannsbolig er akkurat litt for stort til at det er lett å oppnå trygghet, og akkurat lite nok til at de iallefall vil prøve å gjøre det til "sitt".

Jeg ville ha prøvd å være endel ute sammen med henne akkurat i det området hun gjør fra seg. Bare sitte der litt, event. ta med en leke, litt godbiter og bare tilbringe tid der sammen med henne. Da øker tryggheten og tilhøringheten og samtidig vil motstanden mot å gjøre fra seg der komme sigende.

Dette med å plukke opp etter henne er delt. Du bør jo absolutt fortsette med det for å holde freden med naboene (viktig!), men samtidig trigger det henne noe til å gjøre det mer fordi hun må holde nivået av duftmarkering oppe. Men slik jeg ser det, så har du ikke noe egentlig valg i dette. Jeg håper og tror det vil løse seg ved bruk av de virkemidlene jeg beskriver. Det er min erfaring. Og husk: Tålmodighet er en dyd! ;)

Lykke til! :)

Og p.s: Så fint at pus får være ute i våren, selv om det har medført litt ekstra styr. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se noen som vet så mye om dyret sitt! :)

Det er logisk det du sier, for hun har kranglet litt med nabokatten. Jeg mistenker at vår eiendom har vært "hans" tidligere, men hun har tatt over territoriet nå, skogflekken her også. Jeg har fått med meg mye de siste ukene da jeg har sittet inne og lest til eksamen med alle vinduer åpne. Flere ganger har katten min jaget herrepusen over til deres eiendom, og da kommer naboen ut og kjefter på pusen min.. :glare: Samtidig så er det sikkert usikkerheten ovenfor denne herrepusen som gjør henne utrygg. Jeg tror hun liker naboene i huset, de sitter støtt og stadig og koser med henne, og hun oppsøker alle som parkerer utenfor og skal på besøk. Hun går inn til dem gjennom vinduene også:P Tullepusen ble funnet i stua deres midt på natta..

Har siste eksamen i morgen, så etter det skal jeg være ute med pusen fremover:) Hun bruker forresten å bli med og gå tur med hunden, så jeg har jo fått "vist henne" nabolaget ellers og. Og vi er veldig påpasselig med å følge med om hun vil inn, i tilfelle det blir for mye for henne.

PS. Jeg VET jo ikke om det er min pus som gjør fra seg der, kanskje er det nabokatten? Jeg vet den (eller andre katter) har bæsjet under terassene her før.. Frister å henge opp GoProen..

Anonym poster: 1b1c35d68fbe3c9e8686c1388839b44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vet jeg fordi hunden har spist dem :haar: :fnise:

Anonym poster: 1b1c35d68fbe3c9e8686c1388839b44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vet jeg fordi hunden har spist dem :haar: :fnise:

Anonym poster: 1b1c35d68fbe3c9e8686c1388839b44b

:wow::fnise: Hadde vært interessant med kamera ja! :)

Det er veldig stor forskjell på hvor territoriale katter er. Hun jeg har nå finnes omtrent ikke territorial, og blir til matmors store fortvilelse stadig hundset med og banket opp av andre katter, selv om hun er den som har vært her lengst.

Men sånn generelt sett er min erfaring av hunner er noe mer territorial enn hanner.

Du har nok en frøken med bein i nesa som allerede har tatt over plassen til 'gamlefar' stakkar..

Uansett er det stort håp om at dette gir seg etterhvert, enten det nå er han eller henne som er synderen. Katter finner som oftest ut av det seg imellom, og er det slik at hun er den nye sjefen der, vil de begge etterhvert bli fortrolige med den nye ordningen, og da vil nok markeringen roe seg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare plukke opp det da akkurat som man gjør med hunden. Rydder du opp etter katten din er det jo ikke noe problem. Bare ta en rydderunde etter jobb eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei.

Jeg har nylig avvendt katten min å gjøre fra seg i kattekasse, som hun har gjort i tre år. Hun har aldri vist noen interesse for å være ute, så vi flyttet til et mer landlig område så hun skulle få muligheter for en trygg uteplass. Nå er hun ute nesten døgnet rundt, har slanket seg og er en mye lykkeligere katt.

Problemet er bare at jeg finner drit i grusen ved innkjørselen hver dag, opptil flere plasser. Det er en firemannsbolig, og en av naboene har allerede nevnt det for oss. Jeg vil ikke få klager på det, for da blir det fort forbud mot dyrehold, slik det er så mange andre plasser. Vi har et skogområde her som hun har markert som sitt territorium, og det er grus ved garasjen, uteboden og en haug i et ubrukt hjørne av tomta, men midt på plassen er tydeligvis en lukrativ dass.

Jeg har prøvd å bruke spray, gele og slike kuler i grusen, men det har ingen effekt. Katten elsker appelsin, så skall funker ikke. Jeg har tatt med gammel kattesand ute og lagt det der jeg ønsker hun skal gjøre fra seg, så har jeg plassert katta midt oppi det så hun skulle lukte det, men fortsatt gjør hun fra seg 2 meter fra postkassene. Jeg har også plassert kattedoen hennes ute, men til ingen nytte. Så nå går jeg og plukker bæsj to ganger om dagen..

Er det noen som har tips til andre ting jeg kan prøve? Vil ikke nekte pus å gå ut :/

Anonym poster: 1b1c35d68fbe3c9e8686c1388839b44b

Hvorfor avvenne katten å gå på do inne om den er vant med det? Vi har utekatt, men den har også do inne nettopp for at vi skal kunne unngå at den driter hos naboene. Såklart så kan man ikke kontrollere at katten bare gjør fra seg inne. Men man får i det minste tatt for det verste.

Anonym poster: 3de5fb27792f1be3b0e270d7e74cd3ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bare tre naboer så tror jeg at jeg hadde hengt opp gopro for å sjekke som du sier, men i mellomtiden så hadde jeg sagt til alle naboene at du er klar over problemet, at dere jobber med det og at du plukker opp til problemet er løst. Da blir det mindre irritasjon. Hvorfor katten er avvent fra kassebruk inne skjønner jeg derimot ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...