Focklop Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Har lenge gått og hatt tanken om at jeg kanskje lider av ME. Hadde kyssesyken tidlig i 2010, og har i senere tid vært plaget med de aller fleste symptomene på ME. Har forverret den kroniske hodepinen, blitt allergisk mot gluten og pollen, problemer med fordøyelsen generelt, hyppigere migreneanfall, feber i hytt og pine, klarer ikke regulere varme, +++. Jeg tok et friår fra skole for å bli frisk, da det var verst på skolen. Fraværet var helt horribelt. Klarte ikke en bitteliten anstrengelse før jeg lå rett ut i sengen i flere dager etterpå, med kvalme, hodepine, feber og generelt vondt i hele kroppen. Dette kan da ikke bare være en slapp og sliten kropp? Jeg har vært dårlig på å være fysisk aktiv etter jeg sluttet på skolen, så nå er det jo fort gjort å bli sliten om jeg først anstrenger meg. Men i oktober 2012 startet jeg endelig på igjen med det som gir meg mest energi over alt på jord - nemlig hest! Rir minst en gang i uka, og har merket litt forbedring, men gjør jeg mer enn kroppen er vant til ligger jeg halvdød i senga dagen etter. I dag for eks - er helt mørbanket i kroppen etter ei litt hardere rideøkt i går. Vondt i så og si alle muskler og ledd, hodet banker, og det finnes ikke matlyst. Hest og ridning er tydeligvis min redning, siden jeg ble betraktelig bedre etter dette. Da sykdommen var på sitt verste sank jeg sammen og ble utrolig deprimert. La på meg, mistet livsgleden. Har nå en langt mer positiv innstilling på livet generelt, og har ristet av meg 10 kg etter jeg begynte å ri! Dere med ME, hva tror dere? Kan dette være ME? Problemet har alltid vært leger, det fins jo ingen her som har erfaring eller vett nok til å kunne stille diagnosen. Får som regel bare indirekte tilbakemeldinger om å være en lat hypokonder, og så sender de med en resept på antibiotika for noe annet de har spekulert seg frem til. Det er ikke for meg ønskelig å ha ME på noen måte, men det hadde vært godt å endelig få vite hva som egentlig er galt. Det er så vanskelig å gå i flere år uten å bli trodd, og føle andre ser på deg som ei lat sutrekjerring Det er jo så langt i fra sannheten en kan få det. Er det ME eller er jeg bare lat? Vitaminmangel kanskje? Nei, for det har legene vært flink og sjekket. Er i følge leger helt frisk, for utenom kronisk hodepine og migrene, da. Som igjen tok dem 10 år å finne ut av... Setter pris på svar!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Be fastlegen om å lese den internasjonale konsensusgrunnboken for helsepersonell og utrede deg ved hjelp av de internasjonale konsensuskriteriene. Anonym poster: 1c82494f35d905469e69b66e6984fc7f
Missy1 Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 (endret) Jeg har ikke ME, men har mistanke om at jg har det. Sliter med å sovne, sover dårlig, våkner utslitt, blir helt skutt av en liten anstrengelse (kan bli helt utslitt bare av å ha hatt besøk en time), mye hodepine, leddsmerter, muskelsmerter, fordøyelsesproblemer, bruker lang tid på å komme meg etter fille-sykdom som en enkel forkjølelse, dårlig hukommelse, pustevansker, skjelver mye. Jeg er ikke sikker på om jeg har husket alt i lista her nå, men ja, finnes ingen svar på noen av prøvene jeg har tatt og tør ikke spørre legen min om det kan være ME eller om jeg kan bli utredet. Legen min mener at jeg er utbrent, men da burde jeg jo blitt bedre med tiden ved å hvile, ikke verre. Håper du er litt tøffere enn meg og kan spørre legen din, jeg tror selv jeg trenger litt tid på å "manne meg opp". Du kan gjerne sende meg en PM hvis du trenger noen å snakke med, selvom jeg ikke har diagnosen så er jeg litt i samme sko Edit: glemte å legge til overfølsom for lyder Endret 22. mai 2013 av Missy1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har ikke ME, men har mistanke om at jg har det. Sliter med å sovne, sover dårlig, våkner utslitt, blir helt skutt av en liten anstrengelse (kan bli helt utslitt bare av å ha hatt besøk en time), mye hodepine, leddsmerter, muskelsmerter, fordøyelsesproblemer, bruker lang tid på å komme meg etter fille-sykdom som en enkel forkjølelse, dårlig hukommelse, pustevansker, skjelver mye. Jeg er ikke sikker på om jeg har husket alt i lista her nå, men ja, finnes ingen svar på noen av prøvene jeg har tatt og tør ikke spørre legen min om det kan være ME eller om jeg kan bli utredet. Legen min mener at jeg er utbrent, men da burde jeg jo blitt bedre med tiden ved å hvile, ikke verre. Håper du er litt tøffere enn meg og kan spørre legen din, jeg tror selv jeg trenger litt tid på å "manne meg opp". Du kan gjerne sende meg en PM hvis du trenger noen å snakke med, selvom jeg ikke har diagnosen så er jeg litt i samme sko Edit: glemte å legge til overfølsom for lyder Hvorfor tør du ikke nevne mistanken din for legen? Hvis du ikke forteller om alle plagene dine kan jo ikke legen hjelpe deg. Han kan ikke gjette seg til at en pasient har tvangstankwr, hemorider eller klamydia. Han er helt avhengig av at pasienten forteller hva som foregår i kroppen. PS. Det heter "å være i samme båt", to personer kan ikke dele én sko. Anonym poster: 1c82494f35d905469e69b66e6984fc7f
Missy1 Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Hvorfor tør du ikke nevne mistanken din for legen? Hvis du ikke forteller om alle plagene dine kan jo ikke legen hjelpe deg. Han kan ikke gjette seg til at en pasient har tvangstankwr, hemorider eller klamydia. Han er helt avhengig av at pasienten forteller hva som foregår i kroppen. PS. Det heter "å være i samme båt", to personer kan ikke dele én sko. Anonym poster: 1c82494f35d905469e69b66e6984fc7f Jeg har fortalt legen om plagene mine, det kommer vel frem her som jeg sier at legen mener jeg er utbrent. Jeg er redd for å si at jeg mistenker en spesifikk diagnose fordi jeg er redd for at legen skal tro jeg innbiller meg ting og ikke ta meg på alvor. Men jeg kommer nok snart til det punktet at jeg tar opp telefon og bestiller meg en time for å be om utredning. Utredningen i seg selv er en veldig tung prosess og på en måte frykter jeg at den vil knekke meg helt. Ja jeg ser den, mente nok båt haha. Jeg er så utrolig susete i hodet at jeg ikke klarer å ordlegge meg engang O.o
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har/hadde ME, men hadde det mildere enn deg. Det var for det meste utmattelse som tok meg, hadde et sykt sykt fravær på skolen og et behov for å ligge på hybelen døgnet rundt. Var inn og ut av sykehuset pga. mageproblemer, noe som kan sees i sammenheng med at jeg spiste lite og "ødela" tarmen min. Så det kan godt være det, uten at jeg vet hvordan jeg skal utrede noen for ME.. Anonym poster: bd15e63758ee78f8a215cd9d3544c2de
Focklop Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2013 Jeg har fortalt legen om plagene mine, det kommer vel frem her som jeg sier at legen mener jeg er utbrent. Jeg er redd for å si at jeg mistenker en spesifikk diagnose fordi jeg er redd for at legen skal tro jeg innbiller meg ting og ikke ta meg på alvor. Opplever akkurat det samme. Er livredd for å faktisk uttrykke min egen mening hos legen. ME virker som en sykdom som ikke skal finnes, nærmest tabubelagt. "ME, sa du? Neineinei, du er nok bare sliten og trøtt. Her har du litt muskelavslappende og smertestillende til du blir bedre." Forventer å høre den der... Vurderer faktisk å dra til homøopat som er ekspert på området.
Brimi Skrevet 23. mai 2013 #8 Skrevet 23. mai 2013 Vet du hva du skal gjøre? Du skal skrive alle symptomene dine på en liste og så gi den til legen. Det gjorde jeg og uten at jeg sa noe om mine mistanker om ME så sa hun at det virket som om det var ME. 1
Focklop Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2013 Vet du hva du skal gjøre? Du skal skrive alle symptomene dine på en liste og så gi den til legen. Det gjorde jeg og uten at jeg sa noe om mine mistanker om ME så sa hun at det virket som om det var ME. Ja, det var lurt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå