Gå til innhold

Lese journalen hos psykologen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til behandling hos en psykolog i ett år nå, men hun slutter i juli. Før jeg avslutter behandlingen hos henne har jeg lyst til å lese hva hun har skrevet om meg i journalen.

Er det bare til å spørre om jeg kan få lov til å lese det hun har skrevet? Har du lest i din egen journal? Er det ubehagelig? Hva kan jeg forvente at står der?

Anonym poster: ee675af27bff842d84463aeae508066b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har innsynsrett. Den eneste grunn du noensinne kan nektes innsyn er hvis det står noe der som en lege/psykolog/psykiatiker (vel, psykolog i dette tilfelle) mener du ikke vil forstå/mener du vil misforstå. Da kan det forlanges at du må ha en lege med for å få innsyn, evnt. at lege leser dette og så referer fra det for deg for å kunne forklare for deg.

Men det skal svært spesielle tilfelle til for at noen skal forlange det. Du kan uansett kreve å få lese mappen din og ta det der fra.

Anonym poster: ab9a55789a85895c9fea8adde93294a0

AnonymBruker
Skrevet

Sitat:

"Pasientenes rettigheter i forhold til dokumentasjon av helsehjelp, fremgår i det alt vesentlige av pasient­rettighetsloven. Etter pasientrettighetsloven har pasienten rett til innsyn i, til å få rettet eller slettet i, samt til å motsette seg utlevering av opplysninger fra sin egen journal. Det samme gjelder retten til å motsette seg overføring av journal eller opplys­ninger fra journal. Disse rettighetene fremgår også av pasientjournalforskriften og helsepersonelloven, men i helsepersonelloven fremgår de kun som en speiling ved at helsepersonell har plikt til å rette og slette samt gi innsyn i journal. Som det fremgår under forrige punkt, har ikke en pasient rett til å få rettet eller slettet i en journal uten at vilkårene for dette er tilfredsstilt."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2006/nou-2006-05/7/2/3.html?id=157247

www.lovdata.no

(pasientrettighetsloven)

Anonym poster: 0db1162c7ab4d0cbc3ca2253ffde7d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...