Gå til innhold

Dere som slutta med hasj

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha røyka hasj i rundt 4 år er det nok. Slutta et par ganger, holdt i en mnd eller sånn. Toppet seg nå med å ha vært rusa mesteparten av tiden, kunne røyke flere ganger om dagen det siste halve året.

Jeg lurer på når man kommer tilbake til seg selv igjen. Merker flere nedturer, følt meg ganske deprimert. I begynnelsen fikk jeg for meg masse rart, ting jeg og fikk for meg når jeg var rusa. Ikke like stort, men likevel. Masse rare tanker som gjør meg deppa, sett for meg ting osv. Tror ikke jeg reagerte helt normalt på rusen, kanskje. Men det forsvant ikke helt da jeg slutta. 5 måneder siden jeg slutta.

Føler det blir bedre og bedre. Litt av depresjonen kan ha med at jeg er arbeidsledig og har mistet de fleste av vennene mine da jeg slutta. De andre mistet jeg da jeg røyka som verst. At jeg er deppa vil nok gå over med tid, men hva med alle tankene? Tingene jeg får for meg?

Har tenkt tanken å gå til psykolog eller noe, men disse tankene er ikke i veien for noe annet enn de plager meg lenger. På en måte vant til det, selv om det er slitsomt. Men når jeg røyka og når jeg sluttet gikk de veldig inn på meg, på måter som ikkeer normalt.

Er det vanlig eller burde jeg få hjelp med det?

Anonym poster: b346d1d770d2033f01451296c6d75eb1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med noen som kjenner til rusproblematikk, feks blåkors eller noen. Så kan du få hjelp og støtte til å slutte. Det beste er å møte en fagperson som forstår deg og rusproblemet ditt. Kanskje snakk med fastlegen din først, fastlegen vet hvor du kan få en samtale hos en fagperson. Lykke til :)

Anonym poster: fd24e13e743d70d283a980d7174cb39c

Skrevet

Hei. Det er vanlig med depresjon og slikt da man får "nedtur" av å ikke røyke. Det går over! :)

Jeg røyket dessverre hver dag i flere år, da jeg til slutt bestemte meg for å få orden på livet. Jeg holdte dessverre også på med andre rusmiddler, men det var hasjen som var det vanskeligste. Det å slutte var det sinnsykt vanskelig da det er som å forandre livet og vaner.

Du kan tenke deg at du er nå i startfasen, og abstinenser er helt normalt å få. Jeg holdte på med dette i mange måneder og et år etter at jeg hadde sluttet hadde jeg absolutt ingen problemer og var utrolig stolt. Har nå vært nykter i 3 år.

De tipsene jeg kan gi deg er å finne en hobby, vær med venner som ikke ruser seg og sett deg et mål. Heng målet på veggen så du minner deg på hvorfor du ønsker å slutte (eller hva slags "drøm" du har at din fremtid skal se ut)

Når du sitter og har nedtur er det veldig lett og ta en telefon til dine venner som holder på med det, da er det viktig å omdirigere hjernen på noe annet. Legg også vekt på at hasj ikke er fysisk avhengighetsskapende, det er psykisk. Derfor er det VELDIG viktig å bruke tid på andre ting så hjernen ikke kobler tilbake til rus.

Det du også må vite er at inne i hjernen din har små partikler fra hasjen satt seg, dette går ikke vekk dersom du ikke slutter helt. På grunn av dette kan du kjenne deg "fjern" når du ikke har røyket og føler deg deprimert. Jeg får slike øyeblikk enda (ikke ofte) og jeg gleder meg til hjernecellene har fått vekk disse partiklene som har satt seg.

At du "ser" for deg ting og tenker er helt normalt. Hjernen er så og si vandt til å være rusa, og dette går over.

Hvis du har holdt på med dette i flere år vil du legge merke til at du "vokser" mentalt da du har sluttet.

Og nei, du blir ikke helt deg selv igjen. Du blir en bedre deg selv, en med erfaringer og nå er mye smartere og klokere. Du vil også merke at vennene du får deg som ikke røyker er noe helt annet en de som røyker. Du kan kalle det ekte vennskap.

Masse lykke til! Og husk å være stolt av deg selv! Det er flott å slutte! Du vil få et annet syn på verden og deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...