Gå til innhold

B-2 visum USA - forelegg offentlig drikking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2008 ble jeg og en venninne tatt for offentlig drikking. Vi fikk begge et forelegg på 5000 kr. Jeg aksepterte forelegget og betalte den.

I 2007/2008 var jeg på utveksling til USA og hadde derfor et F-1 student visum. Det må jo telle positivt selv om det var før jeg fikk forelegget. Det viser i hvertfall at jeg ikke har vært lengere i USA enn det jeg har fått lov til.

Skal feire jul eller vinterferien i USA i år. Jeg har søkt om uttømmende politiattest og har kopi av forelegget. I tillegg må jeg jo fylle ut D-160 og booke intervju.

Er det noen her som har erfaring med visum hvis en har fått et forelegg?

Da jeg søkte om visum i 2007 hadde personen forran meg i køen mye på rullebladet bla flere tilfeller av vold mot politi. Han måtte skaffe advokat. Tviler egentlig på at han fikk visum. Men forelegg for offentlig drikking kan ikke være så ille, spesielt siden det var et engangstilfelle?? Jeg har iallefall lært av det.. Tar aldri med alkohol utendørs lengere! Hva kan de spørre om på intervjuet? Hvor lang tid tar det å få visumet?

Anonym poster: 19fc8a0622c7ba3c4c887490769851ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk ESTA-visum. Online søknad. Forelegg for drikking på offentlig sted spør de ikke om. Heller ikke kjøre for fort og måtte sone for det.

Anonym poster: 39685f8ac10e99b041515667614d6476

Skrevet

TS her..

Jeg har sendt mail til den amerikanske ambassade og spurt om akkurat det.. Jeg kan ikke reise visum fritt (VWP), men fikk beskjed om å søke B-2 visum.. Vet ikke helt om jeg tar sjansen på å reise uten visum.. Hva hvis du ikke slipper inn? Den sjansen tar jeg ikke..

Noen her som har vært på intervju som har fått forelegg tidligere? Hvor lang tid tok det før dere fikk visumet?

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel vite umiddelbart om du får visumet, men passet ditt må du legge igjen også sender de det i posten.

Hvorfor kan du ikke reise under det elektroniske visumet, lurer jeg på? Har du i det hele tatt sett på det? De spør om terror, menneskehandel, svindel, dop, vold og organhøsting eller noe sånt. Ikke trafikkforseelser og drikking på offentlig sted!

AnonymBruker
Skrevet

Du får vel vite umiddelbart om du får visumet, men passet ditt må du legge igjen også sender de det i posten.

Hvorfor kan du ikke reise under det elektroniske visumet, lurer jeg på? Har du i det hele tatt sett på det? De spør om terror, menneskehandel, svindel, dop, vold og organhøsting eller noe sånt. Ikke trafikkforseelser og drikking på offentlig sted!

TS her.. Jeg sendte mail til den amerikanske ambassaden og sa at jeg i 2008 fikk et forelegg for offentlig drikking.. Svaret jeg fikk var at jeg ikke kvalifiserte til å reise visum fritt (VWP, ESTA), men måtte søke om B-2 visum.. I søknaden til ESTA er det et spørsmål om du noen gang har blitt dømt og det har jeg jo..

AnonymBruker
Skrevet

Fra sidene til USAs ambassade i Oslo:

"Not ineligible to receive a visa under U.S. visa law. Travelers who have been arrested, (even if the arrest did not result in a criminal conviction) those with criminal records (the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law), those with certain serious communicable illnesses, and those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States, or have previously overstayed on the VWP are not eligible to travel without a visa under the Visa Waiver Program. Please see these additional guidelines to determine your eligibility to use the Visa Waiver Program. "

Og fra søknadsskjemaet under VWP:

"B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

Nei, det har du ifølge hva du selv skriver i hovedinnlegget, ikke.

Jeg har hatt litt med ambassaden å gjøre, og uansett hva man spør om, så svarer de "Send søknad". Om du vil kaste bort en tusing, fire-fem timer i kø, pluss evt reise til og fra Oslo, god tur :)

Når jeg tenker meg om, har jeg fått bot for drikking på offentlig sted, og for kjøring uten gyldig sertifikat. Ikke forenklet forelegg, men anmeldelse og bot i posten. Og har vært i USA 5 ganger siden det....Og blitt grillet i immigration 3 av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Fra sidene til USAs ambassade i Oslo:

"Not ineligible to receive a visa under U.S. visa law. Travelers who have been arrested, (even if the arrest did not result in a criminal conviction) those with criminal records (the Rehabilitation of Offenders Act does not apply to U.S. visa law), those with certain serious communicable illnesses, and those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States, or have previously overstayed on the VWP are not eligible to travel without a visa under the Visa Waiver Program. Please see these additional guidelines to determine your eligibility to use the Visa Waiver Program. "

Og fra søknadsskjemaet under VWP:

"B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?"

Nei, det har du ifølge hva du selv skriver i hovedinnlegget, ikke.

Jeg har hatt litt med ambassaden å gjøre, og uansett hva man spør om, så svarer de "Send søknad". Om du vil kaste bort en tusing, fire-fem timer i kø, pluss evt reise til og fra Oslo, god tur :)

Når jeg tenker meg om, har jeg fått bot for drikking på offentlig sted, og for kjøring uten gyldig sertifikat. Ikke forenklet forelegg, men anmeldelse og bot i posten. Og har vært i USA 5 ganger siden det....Og blitt grillet i immigration 3 av dem.

TS her.. Sorry, men jeg skjønner ikke hva du mener jeg..

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan reise visumfritt, men må søke om B-2 turistvisum og alt hva det innebærer..

Hva mener du egentlig med dette:

"Jeg har hatt litt med ambassaden å gjøre, og uansett hva man spør om, så svarer de "Send søknad". Om du vil kaste bort en tusing, fire-fem timer i kø, pluss evt reise til og fra Oslo, god tur"?

Jeg må jo ha visum derfor må jeg kaste bort en tusing og stå i kø.. Jeg bor i Oslo, så reisen fram og tilbake slipper jeg..

Alt rundt det med visum er greit, spørsmålet mitt er selve intervjuet.. Jeg vil gjerne ha erfaringer fra folk som har fått forelegg og vært på intervju hos den amerikanske ambassade..

AnonymBruker
Skrevet

Du har aldri vært arrestert og kan svare nei på det jeg siterer. Om du skal mindre enn 90 dager på ferie, trenger du ikke dra til ambassaden, men sende inn skjema online og betale 15 dollar eller hva det er med kredittkortet ditt, og få et elektronisk visum knyttet opp mot passet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å søke om sånn ESTA-visum-ting og svare nei på spørsmålet om du er kriminell... Jeg reiste med en som har blitt arrestert og fått forelegg for herværk tidligere, han svarte nei i skjemaet og fikk ESTA-tingen og måtte ikke ha noe spesielt visum.

Anonym poster: 2698500199a296895ecd5bb840459957

AnonymBruker
Skrevet

Du har aldri vært arrestert og kan svare nei på det jeg siterer. Om du skal mindre enn 90 dager på ferie, trenger du ikke dra til ambassaden, men sende inn skjema online og betale 15 dollar eller hva det er med kredittkortet ditt, og få et elektronisk visum knyttet opp mot passet ditt.

Jeg har aldri blitt arrestert nei, men siden jeg har fått forelegg har jeg blitt dømt --> må derfor søke om visum.

For at jeg skal reise med elektronisk visum knyttet opp mot passet må jeg svare "nei" på spørsmålet om jeg har blitt arrestert eller dømt.. Der må jeg jo egentlig svare "ja" og da kvalifiseres jeg ikke, men må søke om B-2 visum i stedet.. Jeg har sendt Mail til ambassaden og forklart hele situasjonen.. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte søke visum, ta med uttømmende politiattest og kopi av forelegget på visumintervjuet..

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å søke om sånn ESTA-visum-ting og svare nei på spørsmålet om du er kriminell... Jeg reiste med en som har blitt arrestert og fått forelegg for herværk tidligere, han svarte nei i skjemaet og fikk ESTA-tingen og måtte ikke ha noe spesielt visum.

Anonym poster: 2698500199a296895ecd5bb840459957

Ja, men da tar jeg en sjanse på å ikke bli tatt.. Har lest om mange som har gjort det og ingenting har skjedd, men hva hvis jeg blir det..? Du blir dømt for dokumentforfalskning og blir utestengt fra USA på livstid..

Men alt det her er greit og jeg er innstilt på å søke om visum.. Det jeg lurer på er selve intervjuet! Hva spørres det om når du har fått forelegg? Tar det lengere tid enn 2 uker å få visuelt? Er det virkelig ingen her inne som har vært i lignende situasjon???

:)

AnonymBruker
Skrevet

- Hva skjer hvis dere blir tatt for ulovlig kjøring med moped da? Trafikkoordinator Fredrik Lillegård fikk kjapt respons:

• En får i alle fall bot!
  • Foreldrene blir kontakta
  • Blir anmeldt
  • Det kan være vanskelig å få jobb hvis en får noe på rullebladet
  • Man kan ikke jobbe i USA - de krever rent rulleblad

https://www.politi.no/asker_og_barum/aktuelt/nyhetsarkiv/2007_10/Nyhet_5984.xml

Nå er det ikke jobb du er ute etter, men det er altså veldig veldig strengt for å få komme inn i USA. Bare man har en dom på seg selv som ungdom og man nå er pensjonist så får man ikke slippe inn. Så strenge er de. Andre land som hadde oppført seg tilsvarende ville blitt kalt fascister.

Anonym poster: 45e9ec6ce1026991eba0700021b7cefd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- Hva skjer hvis dere blir tatt for ulovlig kjøring med moped da? Trafikkoordinator Fredrik Lillegård fikk kjapt respons:

• En får i alle fall bot!
  • Foreldrene blir kontakta
  • Blir anmeldt
  • Det kan være vanskelig å få jobb hvis en får noe på rullebladet
  • Man kan ikke jobbe i USA - de krever rent rulleblad

https://www.politi.no/asker_og_barum/aktuelt/nyhetsarkiv/2007_10/Nyhet_5984.xml

Nå er det ikke jobb du er ute etter, men det er altså veldig veldig strengt for å få komme inn i USA. Bare man har en dom på seg selv som ungdom og man nå er pensjonist så får man ikke slippe inn. Så strenge er de. Andre land som hadde oppført seg tilsvarende ville blitt kalt fascister.

Anonym poster: 45e9ec6ce1026991eba0700021b7cefd

Man slipper jo inn i USA selv om man har noe på rullebladet! Det spørs helt hvor alvorlig det er.. Forelegg for offentlig drikking er jo en filleting som ikke faller inn under "moral turpitude".

Takk for alle svar, men igjen; det er INTERVJU delen jeg er interessert i ;)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har blitt arrestert eller dømt for dop, eller "moral turpitude", som da er feks voldtekt, forfalskning eller tyveri/ran, så trenger du i følge det jeg har sitert, IKKE dra på ambassaden for å søke.

Men greit. De kommer nok til å spørre om hva du driver med her, hva du skal i USA, hva du har gjort der før og hvorfor du ikke søkte på nett :P

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har blitt arrestert eller dømt for dop, eller "moral turpitude", som da er feks voldtekt, forfalskning eller tyveri/ran, så trenger du i følge det jeg har sitert, IKKE dra på ambassaden for å søke.

Men greit. De kommer nok til å spørre om hva du driver med her, hva du skal i USA, hva du har gjort der før og hvorfor du ikke søkte på nett :P

Så lenge du er arrestert eller DØMT (som jeg har blitt), MÅ du søke om visum.. Som jeg har skrevet flere ganger tidligere, jeg har sent Mail til den amerikanske ambassade og spurt om jeg kan søke på nett. Svaret jeg fikk var at jeg MÅTTE SØKE OM VISUM og komme på intervju!!! Har du skjønt det nå?? ;) Jeg MÅ søke om visum og komme på intervju!

Jeg skjønner jo at de vil spørre "standard spørsmålene", men hva med forelegget?

Jeg setter pris på om bare folk med erfaringer om intervju og som har fått forelegg svarer meg.

Dette har blitt en tråd om hvorvidt jeg kan reise visumfritt eller ikke --> JEG MÅ SØKE VISUM!!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser hva vi skriver, nei du må ikke det. For du er dømt for drikking på offentlig sted, ikke mord, dop, voldtekt etc. Du har heller ikke sonet over fem år i fengsel ut fra hva du forteller.

Som tidligere nevnt, omtrent uansett hva du mailer den amerikanske ambassaden om, får du det samme standardsvaret: Kom innom.

Du klarer ikke svare JA på noen av de spørsmålene som stilles i noen av skjemaene om du ikke lyver. Dermed er du kvalifisert for den enkle utveien, det elektroniske. Om du lurer hva slags spørsmål som blir stilt, så er det allerede blitt svart på det. Hva skal du, hvor lenge blir du,når reiser du, har du bestilt billett, har du familie/venner der borte, hva driver du med her hjemme og generelt chit-chat. Folkene som sitter i skranken er hyggelige, og det tar bare et par minutter. Jeg hadde med papirer, de gadd ikke se på dem en gang.

Amerikanske myndigheter har null innsyn i norsk politis datasystem. Om du blir tatt til side i immigration og har twitret/lagt ut offentlig facebookstatus om skjending av amerikanske monumenter/ikoner, kan de fange det opp ved å google deg. De kan også be om å få se igjennom PC/mobil etc for å se etter "mistenkelige" ting. Men de har INGEN måte å fange opp at du har fått et forelegg for noe som i utgangspunktet ikke er diskvalifiserende for å få innreise som turist. Men for all del. Du får be moderator slette tråden, og lage en ny en: Hvem har vært på USAs ambassade, og hva spør de om, og la være å informere om alt det andre. Siden du synes vi sporer av diskusjonen ved å prøve å spare deg for en bomtur. God tur! :)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Så lenge du er arrestert eller DØMT (som jeg har blitt), MÅ du søke om visum.. Som jeg har skrevet flere ganger tidligere, jeg har sent Mail til den amerikanske ambassade og spurt om jeg kan søke på nett. Svaret jeg fikk var at jeg MÅTTE SØKE OM VISUM og komme på intervju!!! Har du skjønt det nå?? ;) Jeg MÅ søke om visum og komme på intervju!

Jeg skjønner jo at de vil spørre "standard spørsmålene", men hva med forelegget?

Jeg setter pris på om bare folk med erfaringer om intervju og som har fått forelegg svarer meg.

Dette har blitt en tråd om hvorvidt jeg kan reise visumfritt eller ikke --> JEG MÅ SØKE VISUM!!!!

NEI! Du har ikkje blitt dømt! Viss du har blitt dømt for noko har du møtt i ein domstol. Det har du vel ikkje? Du har fått eit forelegg som du har akseptert og betalt. Det er noko anna enn ein dom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser hva vi skriver, nei du må ikke det. For du er dømt for drikking på offentlig sted, ikke mord, dop, voldtekt etc. Du har heller ikke sonet over fem år i fengsel ut fra hva du forteller.

Som tidligere nevnt, omtrent uansett hva du mailer den amerikanske ambassaden om, får du det samme standardsvaret: Kom innom.

Du klarer ikke svare JA på noen av de spørsmålene som stilles i noen av skjemaene om du ikke lyver. Dermed er du kvalifisert for den enkle utveien, det elektroniske. Om du lurer hva slags spørsmål som blir stilt, så er det allerede blitt svart på det. Hva skal du, hvor lenge blir du,når reiser du, har du bestilt billett, har du familie/venner der borte, hva driver du med her hjemme og generelt chit-chat. Folkene som sitter i skranken er hyggelige, og det tar bare et par minutter. Jeg hadde med papirer, de gadd ikke se på dem en gang.

Amerikanske myndigheter har null innsyn i norsk politis datasystem. Om du blir tatt til side i immigration og har twitret/lagt ut offentlig facebookstatus om skjending av amerikanske monumenter/ikoner, kan de fange det opp ved å google deg. De kan også be om å få se igjennom PC/mobil etc for å se etter "mistenkelige" ting. Men de har INGEN måte å fange opp at du har fått et forelegg for noe som i utgangspunktet ikke er diskvalifiserende for å få innreise som turist. Men for all del. Du får be moderator slette tråden, og lage en ny en: Hvem har vært på USAs ambassade, og hva spør de om, og la være å informere om alt det andre. Siden du synes vi sporer av diskusjonen ved å prøve å spare deg for en bomtur. God tur! :)

Jeg vil jo helst reise visumfritt og slippe alt styret med å søke visum.. Men jeg har forstått det sånn at uansett hva du er dømt for og hvor lenge det er siden må du søke om visum..? Og at det er lettere å få visum hvis det ikke faller inn under 'moral turpitude'..

Jeg har jo sendt mail til ambassaden med navnet mitt og hva jeg er dømt for, så jeg kan jo ikke nå svare 'nei' på spørsmålet om jeg har blitt dømt..

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg vil jo helst reise visumfritt og slippe alt styret med å søke visum.. Men jeg har forstått det sånn at uansett hva du er dømt for og hvor lenge det er siden må du søke om visum..? Og at det er lettere å få visum hvis det ikke faller inn under 'moral turpitude'..

Jeg har jo sendt mail til ambassaden med navnet mitt og hva jeg er dømt for, så jeg kan jo ikke nå svare 'nei' på spørsmålet om jeg har blitt dømt..

Du er ikkje dømt. Du har vedteke eit forelegg, det er noko anna. At du har fortalt den amerikanske ambassaden at du er dømt er fordi du ikkje veit kva det betyr å vere dømt for noko. Den amerikanske ambassaden kan ikkje norsk strafferett, så dei seier at du må søke når du seier du er dømt for noko. Crap in, crap out.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Loven sier at et vedtatt forelegg har samme virkning som en dom. Betyr ikke det at du har en dom hvis du har vedtatt et forelegg?

Anonym poster: 3def855d99390f765dbda3bb3e48e323

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...