Gå til innhold

Bankkortet mitt er brukt av andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kontaktet av banken grunnet mistenkelige transaksjoner.

Det er ikke meg som har brukt kortet, og det ble naturligvis sperret, men kontoen hadde allerede blitt tappet tom.

På telefon med banken forklarte jeg som sant var, at både jeg og samboeren trodde kortet lå i samboerens bil, og at jeg ventet på at han skulle komme hjem fra ferie for å få hentet ut vesken min, da jeg ikke hadde bilnøkkel.

Har sjekket nettbanken hele uken uten at det har vært noe mistenkelig aktivitet. I ettertid ser jeg jo at jeg bare skulle ha sperret kortet så snart jeg ikke hadde det i hende. Men det er lett å være etterpåklok.

Har blitt tilsent papirer fra banken som skal fylles ut for anmeldelse. Damen i banken sa at ofte så løste det seg, og at man fikk tilbake pengene.

Det jeg lurer på er til hvilken grad informasjonen jeg fyller ut her påvirker sannsynligheten for erstatning? Skal absolutt ikke lyge, men jeg lurer på hvordan det er best å fremstille situasjonen.

Har det noe å si om man krysser av for "mistet" istedet for "stjålet"? Og hva skriver jeg på "Hvordan ble kortet oppbevart"?

For å være helt ærlig har jeg ingen anelse om hvor dette kan ha skjedd, da jeg sist minnes at kortet var i lommeboken, i vesken, for fjorten dager siden. Vesken, igjen, var innlåst i bilen til samboer den siste uken. Ingen innbrudd har skjedd i bilen, så kortet må ha forsvunnet for en uke siden.

Gode råd mottas med takk.

Anonym poster: 1b50a43e5e8318a5e635170833fb15a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier aldri å bumpe mine egne innlegg, men nå håper jeg veldig på noen tips - og må levere papirene til banken straks!

Så, please?

(ser også at jeg kanskje burde valgt en mer fengende overskrift...)

Gjest navnelapp
Skrevet

Så då du tok veska ut av bilen så var kortet borte?

AnonymBruker
Skrevet

Så då du tok veska ut av bilen så var kortet borte?

Nei, veska er fortsatt innlåst i bilen. Men kortet er tydligvis ikke oppi der.

Ble kontaktet av banken fordi kortet mitt hadde blitt brukt i "mistenkelige transaksjoner".

Gjest navnelapp
Skrevet

Det har eg og opplevd, medan eg hadde kortet i lommeboka, så det er ingen garanti for mistenkelege transaksjonar at kortet er tatt av nokon. Men eg forstår ikkje heilt kvifor du ikkje sperra kortet med ein gong, viss dette er eit kort som du uansett ikkje brukar så ofte. Sperr kortet, og finn ut av om du framleis har kortet i di varetekt. Ligg kortet i veska så er det rippa eller hacka på ein eller annan måte. Då vert "forklaringa" di heilt annleis enn om det faktisk er stjåle. Du må få opp den bilen før du kan fylle ut skjemaet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har eg og opplevd, medan eg hadde kortet i lommeboka, så det er ingen garanti for mistenkelege transaksjonar at kortet er tatt av nokon. Men eg forstår ikkje heilt kvifor du ikkje sperra kortet med ein gong, viss dette er eit kort som du uansett ikkje brukar så ofte. Sperr kortet, og finn ut av om du framleis har kortet i di varetekt. Ligg kortet i veska så er det rippa eller hacka på ein eller annan måte. Då vert "forklaringa" di heilt annleis enn om det faktisk er stjåle. Du må få opp den bilen før du kan fylle ut skjemaet.

Kortet er fysisk benyttet ifølge den bankansatte, men kun på steder som ikke krever pinkode. Men det kan vel være noe i det at det kan ha blitt kopiert?

Skulle gjerne ha levert papirene i dag, men kanskje jeg må vente til samboer kommer hjem da.

Bruker vanligvis kortet veldig ofte. Men tenkte det var likegreit at kortet var innlåst i bilen ved et uhell - en grei anledning til å spare litt penger denne uken liksom. Var så sikker på at det lå der! Spiste opp en del restemat i huset, brukte kun det jeg hadde i kontanter på 17.mai, og slikt.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, kortet kan ha blitt skimma på ein eller annan måte, eller kortnummeret kan ha blitt hacka. Ikkje send inn papira før du har sjekka om du faktisk har kortet hos deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kortet kan ha blitt skimma på ein eller annan måte, eller kortnummeret kan ha blitt hacka. Ikkje send inn papira før du har sjekka om du faktisk har kortet hos deg.

Ok. Takk.

Har det noe å si på sannsynligheten for erstatning hvorvidt det var det ekte kortet eller en skimmet versjon ble benyttet?

AnonymBruker
Skrevet

Og dersom det ikke ligger i bilen:

Har det noe å si på sannsynligheten for erstatning hvorvidt kortet er mistet eller stjålet?

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss kortet er fysisk borte må du forklare korleis det kan ha skjedd. Det er jo interessant å sjå om andre kort er borte frå veska, om andre verdisaker er borte og om sjølve veska er borte. Du må ganske enkelt tenke tilbake og prøve å finne ut kva som har/kan ha skjedd.

AnonymBruker
Skrevet

Viss kortet er fysisk borte må du forklare korleis det kan ha skjedd. Det er jo interessant å sjå om andre kort er borte frå veska, om andre verdisaker er borte og om sjølve veska er borte. Du må ganske enkelt tenke tilbake og prøve å finne ut kva som har/kan ha skjedd.

Ok, men forandrer dette sannsynligheten for erstatning? Hvor går liksom terskelen for uansvarlighet?

Skrevet

Jeg ble kontaktet av banken, men jeg hadde kortet hjemme. Er du sikker på at kortet ikke er i vesken? For hos meg hadde de kopiert kortet i en minibank.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kontaktet av banken, men jeg hadde kortet hjemme. Er du sikker på at kortet ikke er i vesken? For hos meg hadde de kopiert kortet i en minibank.

Nei, jeg finner ikke ut av dette før samboer kommer hjem med bilnøkkel, og jeg kommer heller ikke til å levere papirene før da - etter tips fra AltGodt.

Det jeg lurer på er hvorvidt sannsynligheten for erstatning er veldig forskjellig fra det ene scenarioet til det andre. Jeg må jo forberede meg på en stor økonomisk smell dersom jeg ikke får noe... (Min egen feil, ja, jeg vet...)

Skrevet

Jeg fikk hvertfall igjen alle pengene mine uten problem :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hvertfall igjen alle pengene mine uten problem :)

:)

Var det stjålet, mistet eller skimmet?

Skrevet

Det var skimmet :)

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ok, men forandrer dette sannsynligheten for erstatning? Hvor går liksom terskelen for uansvarlighet?

Viss kortet ditt har blitt lagt igjen i ein bar eller i ein butikk, eller du sjølv har mista det i bakken eller i ein taxi, og det har blitt plukka opp, har du vel opptrådt uansvarleg. Men så lenge dei ikkje har brukt pin-koden trur eg du er ganske safe.

AnonymBruker
Skrevet

Viss kortet ditt har blitt lagt igjen i ein bar eller i ein butikk, eller du sjølv har mista det i bakken eller i ein taxi, og det har blitt plukka opp, har du vel opptrådt uansvarleg. Men så lenge dei ikkje har brukt pin-koden trur eg du er ganske safe.

Ok, takk. Det var litt beroligende.

(Pinkoden var, ifølge banken, garantert ikke brukt. Man ser også av typen transaksjoner at kortet bevisst var benyttet på steder som ikke krever kode.)

AnonymBruker
Skrevet

har dere ikke en reservenøkkel til bilen en eller annen plass i huset da? :) slik at du slipper å vente til han har kommet hjem ! :)

Anonym poster: 43b5c4edf0cb3631414544c06cd0005d

Skrevet

Jeg ser ikke helt at du skulle ha sperret kortet all den tid du var i god tro om at dette lå innelåst i en bil. Det er ikke noe noen kan kreve av deg. Spesielt ikke når du i tillegg har sjekka nettbanken i den perioden og ikke funnet noe mistenkelig.

En annen ting som taler til din absolutte fordel er at pin-kode ikke er brukt, det betyr at du ikke har handlet uaktsomt ved å oppbevare pinkode på en slik måte at denne kan fås tak i av utenforstående.

Som andre her har sagt, så er det viktig at du finner ut av om du faktisk har kortet eller ikke. Det har betydning for hvilken type svindel dette er, og om det skal legges tyveri til i lista.

Jeg ble oppringt av min egen bank for en måneds tid siden, da hadde kredittkortet mitt blitt brukt på rare plasser. Først på et kontantkort i UK et sted, antageligvis for å sjekke om kortet faktisk fungerer. Det merkelige med min sak er at jeg har hatt det kortet i min varetekt til enhver tid, og så lenge jeg befinner meg i Norge brukes det kun til netthandel. Dermed er skimming helt utelukket. Jeg aner ikke hvordan noen fikk tak i den kortinformasjonen, men det ha vært et datainnbrudd et sted. Ekstra frustrerende siden jeg ikke vet hvor det er og hvilken nettsjappe jeg skal holde meg langt unna... Fikk igjen pengene, det gikk raskt og smertefritt. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...