Gå til innhold

Kjøre buss med baby/barn

Frøken eple

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hvor langt du skal, er det bybussen så er det bare noen få som har sånn spesial sete. Langrutebussene har forovervendt beltestol i mange tilfeller, men jeg anbefaler deg å kontakte ditt busselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor langt du skal, er det bybussen så er det bare noen få som har sånn spesial sete. Langrutebussene har forovervendt beltestol i mange tilfeller, men jeg anbefaler deg å kontakte ditt busselskap.

Enig! Pluss at mange langreise busser ikke har plass til vogn inne på bussen

Anonym poster: 8828d680fa0390aea8884628237b0847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har kun sett bilstol kombinert med bilsete på langdistansebusser. Ellers er det kun vanlig bilbelte.

Hvor lang tur er det du skal på?

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare fra et tettsted til et annet. Får kanskje satse på taxi? Er det virkelig ingen små som tar buss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Når barnet fortsatt bruker vogn, og det ikke er en veldig lang tur så hadde jeg latt barnet få være spent fast i vogna.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører buss daglig med mine små på henholdsvis tre år og åtte måneder. Treåringen sitter i et vanlig sete, setter han gjerne innerst slik at jeg har kontroll på ham. Minstemann har jeg i bæresele.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har bybussen egen løs bilpute, det er kanskje ikke adekvat sikring for en 3 åring, men det hjelper litt på for å få ungen litt høyere opp i beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjørt mye buss mellom by og tettsted. Hun har sittet i vogna stort sett hele tiden. Vi prøvde med bæresele ett par ganger, men det var ikke noe for oss. På lengre bussturer ( timesekspressen )har det vært ett forovervendt sete vi har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun sett bilstol kombinert med bilsete på langdistansebusser. Ellers er det kun vanlig bilbelte.

Hvor lang tur er det du skal på?

De røde bussene i Oslo (de med lavere nr enn 100) har ikke bilbelte til setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

De røde bussene i Oslo (de med lavere nr enn 100) har ikke bilbelte til setene.

Det hadde jeg glemt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg tok buss med mi når hun var baby så hadde jeg hun alltid i vogna, i tillegg har bussene her egne vogn belter. Når jeg tok lange bussturer, var vognen i bagasjerommet under og jeg satte hun i en bilstol jeg tok med hjemmefra (ekspress busser). Nå blir det som vi voksne sitter når det ikke brukes vogn lengre, og da er det kun vanlig buss belte.

Og en annen ting, når man kjører buss med vogn, er det veldig opp å ned på hvem som gidder å hjelpe ut og inn med vogn på bussene. Da hinter jeg til vanlige busser, de som har turer på maks 35 min.

Anonym poster: 9f05c2b82df5bec7bef7362d160dd85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at mitt busselskap har byttet ut nesten alle bybussene som hadde trapp. Så nå kan man bare vippe vogna rett inn fra busstoppet. Har også hatt ungen sittende i vogna, iført vognseler+ at jeg har satt på bremsa og den reima som er i bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er så glad for at mitt busselskap har byttet ut nesten alle bybussene som hadde trapp. Så nå kan man bare vippe vogna rett inn fra busstoppet. Har også hatt ungen sittende i vogna, iført vognseler+ at jeg har satt på bremsa og den reima som er i bussen.

Har du barn?

Anonym poster: a70059ca6c69224b868329ed8712967b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn?

Anonym poster: a70059ca6c69224b868329ed8712967b

Har reist mye på buss med barn i vogn. Å så har jeg reist med buss nesten hver uke siden jeg gikk på barneskolen, så jeg har sett hvor mye enklere bussen har blitt for folk med barnevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lokalbussen har jeg hatt minsta (under året) sittende/liggende i vogn med seler på, bremsen på og festet med vognselen i bussen. Treåringen har sittet i voksensete med setebeltet på. Ikke mot vinduet, da jeg har lest at faren for skade er størst der. Men må si at jeg liker ikke å ta buss med små barn, og har bare gjort det et fåtall ganger.

På lengre bussturer (NorWAY bussekspress) har jeg forvisset meg om at de har bilstol i rett vektklasse til treåringen og selv tatt med bilstol til hun minste.

Har også kjørt buss og taxi noen ganger i utlandet, og da har jeg (i mangel av gode alternativer hatt barnet (under to år) på fanget sikret med et slikt belte man får utdelt til småbarn på fly (har fått av noen i flybransjen, IKKE rappa det...). Savner en enkel reiseløsning! Skjønner at det er vanskelig å få selge noe som ikke er en fullverdig løsning, men det hadde vært fint med noe som var bedre enn ingenting. En slags bæresele eller noe som er tiltenkt nettopp bil-/busskjøring.

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På lokalbussen har jeg hatt minsta (under året) sittende/liggende i vogn med seler på, bremsen på og festet med vognselen i bussen. Treåringen har sittet i voksensete med setebeltet på. Ikke mot vinduet, da jeg har lest at faren for skade er størst der. Men må si at jeg liker ikke å ta buss med små barn, og har bare gjort det et fåtall ganger.

På lengre bussturer (NorWAY bussekspress) har jeg forvisset meg om at de har bilstol i rett vektklasse til treåringen og selv tatt med bilstol til hun minste.

Har også kjørt buss og taxi noen ganger i utlandet, og da har jeg (i mangel av gode alternativer hatt barnet (under to år) på fanget sikret med et slikt belte man får utdelt til småbarn på fly (har fått av noen i flybransjen, IKKE rappa det...). Savner en enkel reiseløsning! Skjønner at det er vanskelig å få selge noe som ikke er en fullverdig løsning, men det hadde vært fint med noe som var bedre enn ingenting. En slags bæresele eller noe som er tiltenkt nettopp bil-/busskjøring.

Problemet med å feste barnet til kroppen er vel at vekten av oss voksne er nok til å drepe barnet ved et sammenstøt. Ved f eks en frontkollisjon vil barnet knuses mellom dashbord og den voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett disse setene på noen langdistanse og flybusser http://www.sitsafe.n...n/produkter.htm

De nyere "grønnebussene" i Akershus har også 1(?) innebygd sete på den første firergruppen bak sjåføren. Også her er "stolen vendt baklengs" men er en enklere variant hvor man løsner endel av sete og da kommer det frem en "barnesele"... (Dårlig forklaring og fant dessverre ingen bilder av denne typen, har ikke barn selv så har ikke prøvd dem. Men er nysgjerrig nok til å ha sjekket dem :rolleyes: )

Endret av Tussilago_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å feste barnet til kroppen er vel at vekten av oss voksne er nok til å drepe barnet ved et sammenstøt. Ved f eks en frontkollisjon vil barnet knuses mellom dashbord og den voksne.

Ja, godt poeng. I buss har jeg forstptt at de fleste skader skyldes at bussen velter og man kastes ut vinduet. Mest energi i sideretning, og ikke så stor fare for å bli klemt ihjel av den man sitter på fanget til. I kollisjoner uten velt, er bussen ofte mye tyngre enn det man kræsjer med og kreftene blir dermed ikke så store.

I personbil er det en annen sak... Hadde kanskje vært mulig med en slags sele man festet barnet i som enkelt kunne festes rundt bilens seler/nakkestøtte eller noe slikt? Et eller annet må kunne gå an som er reisevennlig (lett og tar liten plass) som er bedre enn ingenting? Nesten så jeg har lyst til å prøve å designe/patentere noe selv...

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...