Gå til innhold

Lærer med kritikk til foreldre og elever

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg er litt enig, men likevel provoserer dette meg skikkelig. Har denne læreren hørt om pedagogikk eller?

At barn i stor grad er et produkt av foreldrene sine og deres oppdragelse er en ting, og foreldrene burde i høyeste grad engasjere seg i skolegangen til barna sine. Men likevel synes jeg denne læreren angriper problemene som oppleves med elevene i skolen fra feil vinkel.

http://www.dagbladet.no/kultur/2003/02/09/361034.html?fwcc=1&fwcl=1&fwl&_ft_=fbid.319962808053123%3Ainterface.m_faceweb_iphone%3Ac.m

Anonym poster: b91f951b56b970dfc462684d3d74c5b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken vinkel du mener man skal angripe det fra?

Anonym poster: 300e339f84139edb070077c454c7fae3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med ham. Foreldre må virkelig ta tak i elevenes oppdragelse og skolegang. Det skal ikke være nødvendig å måtte lokke foreldre med hyggestund for å komme på foreldremøter.

Anonym poster: 8a246e308c0d2d893216d220f815ea5e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan godt forklare nærmere hva som provoserer. Som han sier, dette skjer med praktisk talt alle lærere, og vi har alle hørt om pedagogikk.

Anonym poster: 8287db242bc6356543bd56f02ee9d3bb

• Liker 10
Skrevet

Jeg er helt enig med ham. Foreldre må virkelig ta tak i elevenes oppdragelse og skolegang. Det skal ikke være nødvendig å måtte lokke foreldre med hyggestund for å komme på foreldremøter.

Hvis foreldrene tar seg tid til å klekke ut avkommet, så bør de faen meg ta seg tid til å oppdra det også. Ikke bare forvente at samfunnet skal oppdra oppkommet. Og de bør virkelig holde kjeft hvis samfunnet ser seg nødt til å reagere imot oppkommet deres.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan godt forklare nærmere hva som provoserer. Som han sier, dette skjer med praktisk talt alle lærere, og vi har alle hørt om pedagogikk.

Anonym poster: 8a246e308c0d2d893216d220f815ea5e

Skrev at jeg er enig i den delen med foreldrene.

Men når det gjelder elever som er "vanskelige" på skolen så er det ofte ting som ligger bak - og jeg syns det blir dumt å stemple disse elevene som vanskelige og "straffe" dem. Da må man heller se på hele skolesettingen og ta tak i hva det er som er problematisk for dem og så endre rammene for å hjelpe dem til å fungere bedre.

• Liker 1
Skrevet

Han har definitivt hørt om pedagogikk, det er liten tvil om det. Han virker også engasjert, dyktig og ivrig i jobben sin. Og han har definitivt opptil flere gode poeng.

• Liker 8
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Norske lærere har ikke oppdragermandat lengre. Alt ansvar for oppdragelse ligger derfor på foreldrene, og lærerne er pent nødt til å føye seg etter dette. Endring av rammer for skolehverdagen er en vakker tanke, men i praksis skal det mye til å få gjennomført det for alle som trenger det. Spesielt med tanke på at mange av de vanskelige barna også har krevende foreldre, som føler deres barn blir mobbet av læreren dersom barnet får andre rammer (ja, jeg har personlig erfaring med denne situasjonen). Hva skal man gjøre da? Ikke kan man oppdra, ikke kan man tilpasse, og ikke kan elevene fungere som en del av et vanlig klasserom.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med han!

Anonym poster: ffbc0f7a20abc89f8c78cb65e1333303

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skrev at jeg er enig i den delen med foreldrene.

Men når det gjelder elever som er "vanskelige" på skolen så er det ofte ting som ligger bak - og jeg syns det blir dumt å stemple disse elevene som vanskelige og "straffe" dem. Da må man heller se på hele skolesettingen og ta tak i hva det er som er problematisk for dem og så endre rammene for å hjelpe dem til å fungere bedre.

Det er viktig å se på hva som ligger bak selvfølgelig, men det kommer utenom.

Det er faktisk viktig for elevene å vite at de gjør kan få konsekvenser.

• Liker 5
Skrevet

Delvis enig. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i bøtene, men grov vold burde hvertfall få verre konsekvenser enn bare tilsnakk og nedsatt i oppførsel. Tenk om en kollega av deg slo til deg på jobb?

Joda, det er "bare barn" men det er ingen unnskyldning for at de kan brøle ut stygge ord, skulke, slå og andre ting. Har selv opplevd i praksis uforskammede unger, og det var ingenting vi kunne gjøre med det.

Husker en gjeng med gutter (8.klasse) satt og bannet og kalte hverandre stygge ting. Jeg fikk dem til å slutte, men de fikk jo ingen konsekvenser, annet enn anmerkninger som kunne føre til nedsatt i oppførsel. Men ikke alle brydde seg om det. Det er ikke sånn at læreren kan sette de på gangen eller i noe skammekrok heller, for da mister de jo undervisning.

Men er enig i at foreldre kanskje burde få noe konsekvenser for at barna ikke oppfører seg. Spesielt om de ikke kommer på foreldremøter. De kan deretter selv gi konsekvenser til barna.

• Liker 3
Gjest Vampen
Skrevet

Delvis enig. Jeg vet ikke helt om jeg er enig i bøtene, men grov vold burde hvertfall få verre konsekvenser enn bare tilsnakk og nedsatt i oppførsel. Tenk om en kollega av deg slo til deg på jobb?

Joda, det er "bare barn" men det er ingen unnskyldning for at de kan brøle ut stygge ord, skulke, slå og andre ting. Har selv opplevd i praksis uforskammede unger, og det var ingenting vi kunne gjøre med det.

Husker en gjeng med gutter (8.klasse) satt og bannet og kalte hverandre stygge ting. Jeg fikk dem til å slutte, men de fikk jo ingen konsekvenser, annet enn anmerkninger som kunne føre til nedsatt i oppførsel. Men ikke alle brydde seg om det. Det er ikke sånn at læreren kan sette de på gangen eller i noe skammekrok heller, for da mister de jo undervisning.

Men er enig i at foreldre kanskje burde få noe konsekvenser for at barna ikke oppfører seg. Spesielt om de ikke kommer på foreldremøter. De kan deretter selv gi konsekvenser til barna.

Jeg tipper bøtene ikke var blodseriøst ment.;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norske lærere har ikke oppdragermandat lengre. Alt ansvar for oppdragelse ligger derfor på foreldrene, og lærerne er pent nødt til å føye seg etter dette. Endring av rammer for skolehverdagen er en vakker tanke, men i praksis skal det mye til å få gjennomført det for alle som trenger det. Spesielt med tanke på at mange av de vanskelige barna også har krevende foreldre, som føler deres barn blir mobbet av læreren dersom barnet får andre rammer (ja, jeg har personlig erfaring med denne situasjonen). Hva skal man gjøre da? Ikke kan man oppdra, ikke kan man tilpasse, og ikke kan elevene fungere som en del av et vanlig klasserom.

Nei skolen skal ikke oppdra, men slike elever og situasjoner krever som oftest tilpasning. Det blir for enkelt å skylde på eleven og kalle han vanskelig, bråkete osv når det ofte er situasjonen og samspillet mellom eleven og omgivelsene som er utslagsgivende for atferden.

Det er nettopp derfor det er håpløst at f.eks èn lærer har ansvar for så mange elever med så mnge forskjellige behov.

Lover og forskrifter krever tilpasning, men det går ikke i praksis på grunn av de rammene skolen og læreren har.

Jeg ser dette veldig fra et spesialpedagogisk synsvinkel. Hvilket betyr IKKE at alle som utviser moderat problemtisk atferd har et spesialpedagogisk behov, men at alle har ulike forutsetninger, erfaringer osv som fordrer litt ulike måter å lære og forholde seg til andre på.

Derfor er det vel egenltig noe grunnleggende feil med rammene, organiseringen og vektleggingen av den typen kompetanse i skolen, kanskje.

• Liker 1
Skrevet

Er bare så 100% enig med han. Norsk skole hadde vært helt prima, hvis bare ungene hadde hatt et snev av folkeskikk og oppdragelse før dem starta skolegangen.

• Liker 5
Gjest oreokaka
Skrevet

Helt enig med han. Studerer selv for å bli lærer, og allerede sett en god del av tilfellene han snakker om.

• Liker 4
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Nei skolen skal ikke oppdra, men slike elever og situasjoner krever som oftest tilpasning. Det blir for enkelt å skylde på eleven og kalle han vanskelig, bråkete osv når det ofte er situasjonen og samspillet mellom eleven og omgivelsene som er utslagsgivende for atferden.

Det er nettopp derfor det er håpløst at f.eks èn lærer har ansvar for så mange elever med så mnge forskjellige behov.

Lover og forskrifter krever tilpasning, men det går ikke i praksis på grunn av de rammene skolen og læreren har.

Jeg ser dette veldig fra et spesialpedagogisk synsvinkel. Hvilket betyr IKKE at alle som utviser moderat problemtisk atferd har et spesialpedagogisk behov, men at alle har ulike forutsetninger, erfaringer osv som fordrer litt ulike måter å lære og forholde seg til andre på.

Derfor er det vel egenltig noe grunnleggende feil med rammene, organiseringen og vektleggingen av den typen kompetanse i skolen, kanskje.

Det er klart man skal tilpasse for den enkelte, så langt som overhodet mulig! Men det er dessverre ikke alltid slik at rammefaktorene tillater dette. Det bør også være et visst fokus på å se forskjell på elever som trenger tilpasning ut over det vanlige, og elever som trenger oppdragelse. Det å kalle læreren skjellsord og annen utagerende oppførsel er et tegn på at noe ikke er som det skal være, men dette noe kan være foreldrenes oppdragelse også. Og jeg synes ikke man skal legge ekstra til rette for uforskammethet.

• Liker 4
Skrevet

Gjeninnfør spanskrøret! spanskror.jpg

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg håper i alle fall ikke det er en norsklærer som har skrevet dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer selv, men helt uenig med ham. Jeg tror faktisk i mange tilfeller at skolen må se på seg selv. Hva er vitsen i at foreldre kommer på foreldremøter? For å sitte å høre lærerne klage over alle de som ikke kommer, for å bli tildelt arbeidsoppgaver - foreldre har ingen reell innflytelse på skolen, det er ingen dialog, det er en monolog fra lærer til foreldre. Prøver foreldre å ta kontakt andre veien, er det "slitsomt", "upassende" eller i verste fall (når man har prøvd en stund) trakassering.

Lærere må slutte å se seg selv som autoritære personer som skal adlydes automatisk, hva slags ungdom er det vi ønsker å produsere? De som sitter taust på stolen og skriver to streker under svaret, eller de som stiller kritiske spørsmål, de som deltar? Hvis svaret er B så må vi kanskje ta konsekvensene av det og legge opp pedagogikken deretter.

Bøter for å ikke komme på foreldremøte er latterlig, men jeg er enig i at folk må si fra. MEN alle kan glemme, og det hender faktisk at beskjeder fra skolen ikke kommer fram dit de skal. En lapp i sekken er ganske lett å la være å levere.

Anonym poster: 1ae36b863c51d8505faafa926dfdbfc0

• Liker 5
Skrevet

Om foreldre og deres avkom måtte ta ansvar for dårlig oppførsel på skolen ville nok resultatet vært et helt annet. Så lenge foreldre kan nekte, undergrave og late som ingenting mens de flinke straffes skjer ingenting.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...