Gå til innhold

Hjelpe en ME syk


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en venninne av meg som har diagnosen ME, hun er husbunden, dvs at hun ikke går ut, hvis hun går ut er det med rullestol. Jeg har lest masse, men lurer på hvordan man kan hjelpe henne? Er det slemt å tilby meg å rydde å vaske hos henne? For det trengs.

MVH

En som lurer

Anonym poster: d1d19ad933b78a2e42f1c68189b7f09c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du foreslår det på en forsiktig måte så må jo det bare være hyggelig og positivt, vil jeg tro :)

Men du bør nok ikke overdrive hjelpsomheta heller. Vil tro det er best å la henne gjøre alt det som hun kan klare selv.

Endret av Steinar40
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt ME! Ja, tilby deg å komme hjem, for å vaske hos henne! Det er MYE bedre for henne, enn å føle at hun blir glemt, eller at andre ikke bryr seg om henne. Når man blir så alvorlig syk, blir livet satt på vent, og man sitter på utsiden, mens alle andre fortsetter å leve livet sitt som normalt. Det opplevde hvertfall jeg som utrolig vondt og tungt. Ikke vær redd for å tilby deg å hjelpe. Det betyr mer for henne en du tror. Husker jeg ble utrolig glad for kun en mld, eller en tlf, da jeg var for utmattet til å gå ut. Jeg anbefaler henne også å ta blodprøve, for å teste ut hvilke allergier hun eventuelt kan ha. Mange ME syke som ikke tåler gluten, hvetemel, sukker osv. Jeg ble mye bedre etter at jeg kuttet ut disser matvarene, spesielt gluten!

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

  • Liker 2
Gjest doktor
Skrevet

Selskap er alltid bra, men dersom hun kan gjøre noe selv er det viktig at andre ikke gjør det for henne.

Hei.

Jeg har en venninne av meg som har diagnosen ME, hun er husbunden, dvs at hun ikke går ut, hvis hun går ut er det med rullestol. Jeg har lest masse, men lurer på hvordan man kan hjelpe henne? Er det slemt å tilby meg å rydde å vaske hos henne? For det trengs.

MVH

En som lurer

Anonym poster: d1d19ad933b78a2e42f1c68189b7f09c

Skrevet

Hva med å gå på posten for henne, handle eller gjøre noe annet hun strever med selv?

Om hun er såpass syk at hun bruker rullestol så har hun vel kanskje hjemmehjelp som vasker ? Om ikke så bør du foreslå det for henne og kanskje også hjelpe henne med å få søkt om det.

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg har også hatt ME! Ja, tilby deg å komme hjem, for å vaske hos henne! Det er MYE bedre for henne, enn å føle at hun blir glemt, eller at andre ikke bryr seg om henne. Når man blir så alvorlig syk, blir livet satt på vent, og man sitter på utsiden, mens alle andre fortsetter å leve livet sitt som normalt. Det opplevde hvertfall jeg som utrolig vondt og tungt. Ikke vær redd for å tilby deg å hjelpe. Det betyr mer for henne en du tror. Husker jeg ble utrolig glad for kun en mld, eller en tlf, da jeg var for utmattet til å gå ut. Jeg anbefaler henne også å ta blodprøve, for å teste ut hvilke allergier hun eventuelt kan ha. Mange ME syke som ikke tåler gluten, hvetemel, sukker osv. Jeg ble mye bedre etter at jeg kuttet ut disser matvarene, spesielt gluten!

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

Vet du om man kan ta blodprøver for å finne ut om man ikke tåler gluten og hvetemel og sukker? Eller må man kutte det ut for å se om man blir bedre?

Jeg tror hun hadde satt enormt pris på din hjelp TS, om ikke annet viser du at du bryr deg og det er gull verdt i hennes hverdag sånn som den er nå. Som noen her skriver tilby deg å f.eks handle, eller gjøre andre små ærender hun ikke greier selv. Eller bare sette på en maskin med klær eller liknende, kan ikke skjønne hun skulle bli sur for det.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok mest om hvordan ts legger fram et slikt tilbud. Og siden ts lurer på om det er slemt å tilby hjelp så kan det tenkes at ts har noen baktanker som ikke er bare snille?

Det er stor forskjell på å hjelpe fordi man oppriktig ønsker å gi folk en bedre hverdag og bidra med noe hyggelig, og det å "hjelpe" for å framheve seg selv og egen uovertruffenhet.

Om det er den oppriktige hjelpsomheten som ligger til grunn så ville jeg bare spurt den ME-syke venninnen om det var noe jeg kunne gjøre for henne. Ikke tilby deg å "vaske/rydde, for det trengs", det kan oppfattes som frekt. Men si at du gjerne bidrar om det er noen ting hun trenger hjelp til. Da kan du foreslå ulike ting, som handling, vasking, middagslaging etc uten å fremheve hva du mener hun trenger hjelp til.

Anonym poster: 0ee00d31776212b28f4a9449b22dc290

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om man kan ta blodprøver for å finne ut om man ikke tåler gluten og hvetemel og sukker? Eller må man kutte det ut for å se om man blir bedre?

Jeg tror hun hadde satt enormt pris på din hjelp TS, om ikke annet viser du at du bryr deg og det er gull verdt i hennes hverdag sånn som den er nå. Som noen her skriver tilby deg å f.eks handle, eller gjøre andre små ærender hun ikke greier selv. Eller bare sette på en maskin med klær eller liknende, kan ikke skjønne hun skulle bli sur for det.

Ja, hør med rikshospitalet:) Hun må gjerne prøve kutte ut på gjær, hvetemel, sukker og gluten, for å se om hun blir bedre. Men ta kontakt med lege, og avtal time til blodprøve. Jeg anbefaler også lightening kurs på det sterkeste. Det er et kurs hvor man lærer seg en nye tankte teknikker, hvor man oppnår stor bedring, om man prakitiserer teknikkene til daglig. Man lærer trinn for trinn hvordan man kan påvirke samspillet mellom kropp og hjerne. Til og med mange som har kommet opp av rullestrolen, etter dette kurset! Det som er skummelt med å bli så syk, er at hjernen tenker at "jeg er så syk" "jeg orker ingening" "jeg er helt utmattet" osv. Dette gjør at man blir værre/har sykdommen lenger, enn man faktisk er syk.

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

  • Liker 1
Gjest ts her
Skrevet

Ja, hør med rikshospitalet:) Hun må gjerne prøve kutte ut på gjær, hvetemel, sukker og gluten, for å se om hun blir bedre. Men ta kontakt med lege, og avtal time til blodprøve. Jeg anbefaler også lightening kurs på det sterkeste. Det er et kurs hvor man lærer seg en nye tankte teknikker, hvor man oppnår stor bedring, om man prakitiserer teknikkene til daglig. Man lærer trinn for trinn hvordan man kan påvirke samspillet mellom kropp og hjerne. Til og med mange som har kommet opp av rullestrolen, etter dette kurset! Det som er skummelt med å bli så syk, er at hjernen tenker at "jeg er så syk" "jeg orker ingening" "jeg er helt utmattet" osv. Dette gjør at man blir værre/har sykdommen lenger, enn man faktisk er syk.

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

Hei. Hun spiser ikke mat som er gjær , sukker, hvetemel. laktose eller mat med kakao/ drikke med sjokolade, alt som er fy fy. Når det gjelder LP ( lightning) så har hun testet det, da hun tok det hadde hun lett grad av ME etter kurset er hun alvorlig syk, så hun kommer ikke til å prøve det, tro meg. da hun henvendte seg til de på kurset så la de all skyld på henne, og vi fikk høre, jeg var med henne til de at hun ønsket å være syk.

Men jeg har funnet ut at jeg skal hjelpe henne med ting hun syntes er mindre pinlig å be om hjelp om,.

Skrevet (endret)

Det verste du kan gjøre for en MEsyk er i alle fall å foreslå LP kurs.

Endret av Miss Lucky
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så snill du er TS, flere burde være som deg. :)

Anonym poster: f7c703ae83e2dbdfd9b8c28cb06cf952

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hun spiser ikke mat som er gjær , sukker, hvetemel. laktose eller mat med kakao/ drikke med sjokolade, alt som er fy fy. Når det gjelder LP ( lightning) så har hun testet det, da hun tok det hadde hun lett grad av ME etter kurset er hun alvorlig syk, så hun kommer ikke til å prøve det, tro meg. da hun henvendte seg til de på kurset så la de all skyld på henne, og vi fikk høre, jeg var med henne til de at hun ønsket å være syk.

Men jeg har funnet ut at jeg skal hjelpe henne med ting hun syntes er mindre pinlig å be om hjelp om,.

Så utrolig trist å høre! Jeg kan jo ikke snakke for noen andre enn meg, men jeg hadde veldig god nytte av LP kurset, og har en til venninne som også ble helt frisk av det. Før man tar kurset, blir man informert om at man selv alene er annsvarlig for hvor stor effekt man får av kurset, da alt avhenger av at man praktiserer teknikkene man har lært hver dag, den første perioden. De som ikke gjør dette, får ingen bedring. Nå vet ikke jeg noe om henne, eller hennes situasjon, så jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke vet. Jeg ville bare dele mine erfaringer. Håper hun finner ut hvilke behandlinger og rutiner, som er best for henne.

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig trist å høre! Jeg kan jo ikke snakke for noen andre enn meg, men jeg hadde veldig god nytte av LP kurset, og har en til venninne som også ble helt frisk av det. Før man tar kurset, blir man informert om at man selv alene er annsvarlig for hvor stor effekt man får av kurset, da alt avhenger av at man praktiserer teknikkene man har lært hver dag, den første perioden. De som ikke gjør dette, får ingen bedring. Nå vet ikke jeg noe om henne, eller hennes situasjon, så jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke vet. Jeg ville bare dele mine erfaringer. Håper hun finner ut hvilke behandlinger og rutiner, som er best for henne.

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

Hadde du ME eller noe annet ?

Anonym poster: eb05e17fb48136ec7c905e50177afcb7

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ME eller noe annet ?

Anonym poster: eb05e17fb48136ec7c905e50177afcb7

Hadde ME.

Anonym poster: f7f6d22802abb8b223fc5afe009345be

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en teori om at de som blir friske av LP ikke hadde ME i utgangspunktet. ME er jo vanskelig å diagnostisere, så det er vanskelig å si helt sikkert at det er det man har hatt. ME er en fysiologisk lidelse som ikke kan kureres av å "tenke seg frisk", like lite som en med MS kan tenke seg frisk. Å fokusere positivt på muligheter i stedet for utfordringer er jo sunt for alle, men det er ikke nok til å gjøre folk friske fra en fysisk betinget lidelse. Men så er det jo mange tilstander som kan forveksles med ME også da, tilstander som er psykisk betinget. Trist at folk med ME blir beskyldt for å ikke gjøre en god nok jobb når de ikke blir friske av LP.

Anonym poster: 0ee00d31776212b28f4a9449b22dc290

  • Liker 7
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei.Jeg har en venninne av meg som har diagnosen ME, hun er husbunden, dvs at hun ikke går ut, hvis hun går ut er det med rullestol. Jeg har lest masse, men lurer på hvordan man kan hjelpe henne? Er det slemt å tilby meg å rydde å vaske hos henne? For det trengs.MVHEn som lurer Anonym poster: d1d19ad933b78a2e42f1c68189b7f09c

Nei, ikke tilby deg å vaske huset og slikt! Kom på besøk og vær en venn, ikke hjemmehjelp! Det er veldig viktig at syke opprettholder vennskap og ikke går inn i forhold hvor den ene part gir aøtfor mye av segselv. Du kan stikke innom butikken om du uansett skal innom, og kanskje sette på kaffen når du et der, men ikke vær hushjelp! Se film og snakk sammen. Ta tullete bilder. Om hun ikke orker besøk en periode vil hun garantert sette pris på en sms i ny og ne. Noen liker ikke å bli spurt om hvordan det går hele tiden, så spør henne om hva hun foretrekker.

Anonymous poster hash: a6718...538

  • Liker 1
Skrevet

Tror det er bedre (og billigere) og få til psykolog. Går ikke kognitiv terapi mye på det samme som LP?

Det er flott at du vil hjelpe. Men ikke si at det trengs å ryddes/vaskes. Det kan gjøre at selvtilliten daler.

Skrevet

Eg synes det er ein kjempeflott tanke! :) Du treng sjølvsagt ikkje si "Jøss, her trengs det husvask" :P Men si heller "Eg må innom butikken ein tur før eg kjem. Kan eg handle med noko til deg?" Og viss dåke er gode venner, så går det nok fint å si at du hater at ho har det sånn og veldig gjerne vil hjelpe med det du kan. Enten det er med gulvvask, handletur, sjå film eller anna. Går jo an å kombinere film og ein klesvask? :)

Gi veninna di ein skikkelig god klem frå meg! Eg har sjølv nevrasteni som er samme symptomer. Eg blir iallefall kjempeglad når veninner tar oppvasken f.eks. At vi gjerne skal lage mat sammen og sjå film og dei bare tar oppvasken. Og når eg seier "nei! Du skal då ikkje ta den" så svarer dei bare "Joda, eg har ingenting imot det!" :)

Skrevet

Hei.

Jeg har en venninne av meg som har diagnosen ME, hun er husbunden, dvs at hun ikke går ut, hvis hun går ut er det med rullestol. Jeg har lest masse, men lurer på hvordan man kan hjelpe henne? Er det slemt å tilby meg å rydde å vaske hos henne? For det trengs.

MVH

En som lurer

Anonym poster: d1d19ad933b78a2e42f1c68189b7f09c

Det er veldig snilt av deg :)

Har ME selv, og du kan være sikker på at hun vet det selv - men kan være sårt at en ikke klarer å ordne alt det praktiske selv.

Har hun fått noe hjelp hjemme? Om ikke så var det en prosess som tok uendelig mye krefter av meg å få på plass. Noen som kunne hjulpet meg å finne fram i systemet, ta kontakt med kommunen og gjøre avtale ville vært fantastisk.

Før hjemmehjelp kommer inn i hjemmet må alt ryddes opp - de vasker bare rydda flater. Så hjelp til det hadde vært uvurderlig.

Det er sånne engangs ting jeg tenker det kan være greit å hjelpe med. For er enig i de andre her som sier det viktigste er å være ei venninne :)

Hvordan får ho handla mat? Har ei venninne med bil som gjerne tar meg med på helgehandling og bærer inn posene. Er jeg i form drikker vi kaffe også. Det er både hyggelig og så god hjelp :)

Men tenk på at om ho er veldig dårlig så kan bare uroen ved at noen rydder og vasker i huset være for mye, og skape både stressreaksjoner og tappe en for krefter. Så om hun vil ha hjelp er litt etter litt bedre enn å prøve å gjøre alt på en gang - i hvert fall for meg :)

Har hun fått hjelpemidler hjemme? Dusjkrakk og elektrisk hvilestol/lenestol er fantastiske ting når en er husbunden. Hjelp henne å ringe kommunens ergoterapaut og be om hjemmebesøk - er gjerne flere ukers ventetid. En som kommer hjem og ser hva slags hjelpemidler og smarte løsninger som kan hjelpe henne i hverdagen. Slike hjelpemidler er stort sett gratis, og ergoterapauten kan skriver søknaden for en om papirarbeid er vanskelig.

Anonymous poster hash: b3b59...dbf

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...