Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men siden samboer har de asiatiske trekkene tipper jeg at vårt barn får brune øyne, brun hud og svart/brunt hår (jeg har jo svart hår i min slekt og).

Det vil være 50/50% mulighet for blå/brune øyne på deres barn. Siden ene forelderen til din samboer har blå øyne vil han ha dette recessivt, selv om han har brune, og siden du har blå øyne har du to blå genpar. Dermed vil barnas øyefarge avhenge av hans gener, og om de får det brune eller det blå genet fra han. Dermed 50/50%.

Anonym poster: 2aef9de3f9c8e6d86983d1162edf24ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig? At du er hvit om faren din ikke er det? Jeg hadde krevd dna test.

pappa er hvit. når jeg skrev alle er brune uten om meg er det fordi jeg snakket om mine søsken.

Anonym poster: 650827fe855ed5cf02df3cee59c86465

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn med en mann fra Sør-Amerika, han har mørkt hår og lys hud, men blir lett brun/gylden om sommeren.

Datteren vår er bare 10 mnd, men foreløpig ligner hun mye mer på meg enn på mannen min. Hun har mine øyne, mine lepper, min ansiktsform, har helt lys hud og blondt hår (som meg) og har blå øyne. Men dette kan jo selvsagt forandre seg!

Anonym poster: 82ba5e1934f9c0cb6209dc40537afbf6

Skrevet

Det vil være 50/50% mulighet for blå/brune øyne på deres barn. Siden ene forelderen til din samboer har blå øyne vil han ha dette recessivt, selv om han har brune, og siden du har blå øyne har du to blå genpar. Dermed vil barnas øyefarge avhenge av hans gener, og om de får det brune eller det blå genet fra han. Dermed 50/50%.

hmm, ok, selv om jeg har bittelitt brunt i mine?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er nok ganske så tilfeldig. Inni magen her har jeg en som er prikk lik faren sin, men det kan jo forandre seg med tiden også.

Hæ? Er det snakk om et ufødt barn som er prikk lik faren? Hvordan er det mulig?

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Min sønn ligner mer på min far, og min søster som igjen ligner på faren vår, enn han ligner meg. ;) Barn ligner ikke nødvendigvis på foreldrene, de kan ofte ligne besteforeldre eller onkler/tanter også.

Gjest Vevila
Skrevet

Hæ? Er det snakk om et ufødt barn som er prikk lik faren? Hvordan er det mulig?

De utvikler jo ganske tydelige trekk selv inni magen, så det er veldig lett å se at han er en mini kopi av pappaen :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

De utvikler jo ganske tydelige trekk selv inni magen, så det er veldig lett å se at han er en mini kopi av pappaen :)

Hvordan? Har du røntgensyn?

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Hvordan? Har du røntgensyn?

Ultralyd?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ultralyd?

Æh - noe svart-hvite konturer av et babyhode viser hvordan babyen ser ut? Og er det snakk om 3D-ultralyd, så ser alle unger like ut på en sånn, sammenklemte og rare alle sammen. Ligner ikke det spor på hvordan de ser ut når de kommer ut.

• Liker 2
Gjest Vevila
Skrevet

Æh - noe svart-hvite konturer av et babyhode viser hvordan babyen ser ut? Og er det snakk om 3D-ultralyd, så ser alle unger like ut på en sånn, sammenklemte og rare alle sammen. Ligner ikke det spor på hvordan de ser ut når de kommer ut.

Har hatt flere veldig gode 3d ultralyder så det er ganske tydelig hvordan han ser ut, men som sagt kan han jo forandre seg med tiden :)

Gjest Riskjeks
Skrevet

Har hatt flere veldig gode 3d ultralyder så det er ganske tydelig hvordan han ser ut, men som sagt kan han jo forandre seg med tiden :)

Som sagt, 3D-ultralyd sier veldig lite om hvordan ungen ser ut. :) Alle unger ser stygge og sammenklemte ut på sånne. De ser heldigvis annerledes ut når de kommer ut! Dessuten har alle nyfødte et nokså likt utseende, selv om man selvsagt kan se enkelte familiære ansiktstrekk.

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Som sagt, 3D-ultralyd sier veldig lite om hvordan ungen ser ut. :) Alle unger ser stygge og sammenklemte ut på sånne. De ser heldigvis annerledes ut når de kommer ut! Dessuten har alle nyfødte et nokså likt utseende, selv om man selvsagt kan se enkelte familiære ansiktstrekk.

Min så verken stygg eller sammenklemt ut, men kanskje vi har vært heldige :)

Skrevet

Må si meg enig med deg. Vi syntes babyen så nydelig ut på UL måned 7-9 og det var klare, fine trekk som vi kjenner igjen i dag når han er 4 mnd.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg har i alle fall tilgode å se et pent 3D ultralydbilde, men det er sikkert smak og behag... Synes sånne bilder bare ser creepy ut, tror ikke jeg er alene om det :P

Skrevet

Det er jo ikke helt tilfeldig. F.eks. er brune øyne dominant. Så hvis far har to foreldre med brune øyne vil barnet mest sannsynlig få brune øyne.

Skrevet

Vår familie:

Storesøster: som snytt ut av nesen på farfar (!) :fnise: og pappa

meg: ligner ikke på verken mamma eller pappa, mamma tuller med at jeg er postmannens barn!! hehe

lillesøster: veldig lik pappa og farfar

kjæresten:

han: klin lik moren sin

søster: god blanding

lillebror: klin lik faren sin

Skrevet (endret)

Vi har en datter på 10 mnd som er prikk lik faren sin. Han er lys og jeg er mørk. Hun er lys med blå øyne :)

Endret av pratesyk
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften lurer jeg litt på dette. Er jo vanskelig å si noe helt sikkert. Men utifra deres erfaring, hvem lignet barnet mest på utseende messig når mor er norsk (jeg har naturlig mellomblondt hår og lysblå øyne, lys i hude) og far er fra et arabisk land (i vårt tilfelle er kjæresten min fra irak) har gyllen hud, brune øyne og sort hår. Han hadde som liten faktisk lysebrunt.

Anonym poster: 7ecb388d3aace38010c90a172599e929

Jeg er fra Marokko og barnefaren er norsk. Han er mørkeblond med blå øyne og jeg har svart hår og nesten svarte øyne. Gutten vår er heeelt lik pappaen sin! Han er lyseblond med blå øyne, og helt hvit i huden. Har ikke et eneste trekk fra meg:)

Så de mørke genene er ikke alltid sterkest. Så det er veldig vanskelig å si hvordan ungen deres vil se ut :)

Anonym poster: 3b5829859d8eebdda6abe8968f92e6bd

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke helt tilfeldig. F.eks. er brune øyne dominant. Så hvis far har to foreldre med brune øyne vil barnet mest sannsynlig få brune øyne.

Alle som har brune øyne kan ha blå recessivt også, så det kan fort poppe frem når man får barn med en blåøyd partner. Har begge foreldrene derimot blå øyne kan man være rimelig sikker på at barnet også får det. (Med unntak av mutasjoner og andre uvanlige gensammensetninger.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...