Gå til innhold

Nye regler fra lånekassen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Til dere som har tenkt å fortsette studiene mens far går ut i permisjon, og nyte godt av at lånet blir omgjert til stipend, slik det har blitt til og med dette skoleåret:

For skoleåret 2004-2005 gjerlder det nye regler.

"Det fremgår av forskriftene, kap. Iv pkt. 2.1 at det er et vilkår for tildeling av fødselsstipend, at søkeren har omsorgen for barnet. Det betyr at dersom ektefellen din tar permisjon for å ha omsorgen, fyller ikke du vilkåret for stipendet, og har dermed bare rett på vanlig lån og stipend. Det er derimot ikke et vilkår at du tar permisjon, da det ikke er umulig å ha omsorg for barn mens man tar utdanning."

Men hvordan kan man fremdeles ha omsorg for et barn dersom man er i utdanning på heltid? Er det eneste poenget med denne regelen at far ikke skal få permisjon? Kommer lånekassen til å kontrollere det? Hva om vi må hyre dagmamma for at jeg skal kunne fullføre utdanningen? Da er det jo verken mor eller far som har omsorgen...?? Kan ikke si at jeg skjønner poenget med dette...Hun jeg snakket med i telefonen sa at det var på grunn av likestilling, så far også skal kunne få fødselsstipendet. Men dette vil jo føre til det motsatte, at far ikke tar permisjon, men at mor blir hjemme og utsetter studiene et år. (LITT irritert... :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kajsa-krabat

Ja dette er irritasjonsmoment de luxe!!!!!!!!!!!!!!!!! Bli så forbannet irritert av slike teite regler!!! Men takk for opplysningen, var faktisk ikke klar over denne nye regelen, og våre tanker var at far skulle være i permisjon mens jeg fortsatte studiene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...