Gå til innhold

Pollenallergi og astma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan hverdagen er for dere som har pollenallergi og reagerer med astma. Noe begrensninger sånn generelt? Merkbart dårligere form? Medisin hver dag og hvordan forebygger dere slik at pollensesongen ikke blir så tung?

Anonym poster: f9117da000037c797cf666abfb719f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med medisin tidlig, helst en god stund før sesongen begynner.

Ha vinduer/dører minimalt oppe, ikke lufte sengetøy/tørke klær ute.

Det kan jo diskuteres om det er medisinen som gjør deg sløv eller om det er på grunn av allergi/astma. Men vet at zyrtec gjør en mer søvnig en feks aerius.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker dyner og puter før pollensesongen og gjerne et par ganger underveis også. Vasker oftere. Skaffet meg støvsuger med allergifilter. De siste dagene har jeg vært skikkelig tett, så nå bruker jeg ekstra tid på å vaske.

Anonym poster: 4ce704f8bc577c0c9829b29220ae9d14

Skrevet

Jeg lurer på hvordan hverdagen er for dere som har pollenallergi og reagerer med astma. Noe begrensninger sånn generelt? Merkbart dårligere form? Medisin hver dag og hvordan forebygger dere slik at pollensesongen ikke blir så tung?

Jeg starter med allergitabletter i februar. Så når pollen kommer,er det nesespray,hyppige klesskift,samt skylling av hår. Jeg blir tungpustet og får astmaanfall om det er mye pollen eller spesielt ved gressklipping.

Tar astma medisner fast hver dag ,men i pollenperioden må jeg bruke forstøverapparatet ved siden av inhalatorene.Da blir vanlig dosering ikke nok til å holde anfallene vekk.

Har et stort og et reise apparat,som jeg tar med meg når jeg skal ut til venner eller handle.

Jeg blir tett,sliten ,trøtt og har ofte hodepine.Det å være ute når det står på som verst,er håpløst.Blir derfor sittendes inne selv i fint vær.Skogsturer utgår ,enda jeg liker å tusle en tur (når kroppen er i form til det )

Når alt er på topp,får jeg kenacort T sprøyte ,men jeg får alikevel astmaanfall ved gressklipping og sterk spreding av pollen.Kryssallergi gjør at jeg må være ekstra forsiktig med maten.

AnonymBruker
Skrevet

Oj. Takk for svar. Har en plen jeg må klippe og hadde ikke tenkt i de baner. Jeg har sporadisk hatt noe som ligner astam i forbindelse med bl.a. forkjølelse. Var ute i 5 min. og var så tett. Resten av jobbdagen var hodet som bomull og jeg endte opp med smertestillende. Foreløpig har jeg ikke rennende nese (tror jeg. Litt snue, men fordi det har vært så sabla kaldt.) og heller ingen kløe i øynene. Kun tungt for å puste og dertil bomull i hode og smerter. Litt lik det å være skikkelig forkjølet.

Jeg har kun Symbicort fra tidligere. Tar ingenting annet. Tenkte jeg skulle vente litt for å se hva legen sier. Er selvfølgelig mange ukers ventetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...