AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #1 Skrevet 18. mai 2013 Hei. Jeg lurte på om dere syns det er sært at jeg klager til borettslaget om bruk av bånd i nabolaget. Bare sende et skriv om at jeg ønsker de skal minne folk om båndtvang. Det er en haug med hunder som blir luftet uten bånd. Først og fremst syns jeg det er ubehagelig for min del, for det er store hunder som det virker ingen har helt kontroll på. For det andre, vi skal begynne å slippe ut katten vår snart, og jeg syns det er veldig ubehagelig. Særlig med tanke på når pus må gjennom gangen for å komme ut, hva om det kommer en svær hund i en lukket gang. Er det i orden? Det er jo båndtvang vel? Også her i et borettslag? Anonym poster: 05ab50c5dec11811fb03faa7e150cbce 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #2 Skrevet 18. mai 2013 Selvsagt kan du det. Anonym poster: 348ec56f4089a39f97cd9ee3f90a2efb
Tulling Skrevet 18. mai 2013 #3 Skrevet 18. mai 2013 Har ikke borrettslaget egne regler om dyrehold `? Syns ikke det gjør noe hvis du skriver. Hund uten bånd på steder enn eiers egen eiendom, som IKKE deles med andre er en uting. Hunde eiere argumenterer med at "men hunden MIN er jo snill!?" Hjelper ikke det, samme regler må gjelde for alle.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #4 Skrevet 18. mai 2013 Men er dette noe som burde overholdes selv utenfor båndtvang? Feks idag mens jeg satt på verandaen kom naboen ut med hunden sin, en unghund (stor rase) som spratt overalt - og med en gang en hund ikke reagerer på sekundet på eiers kommando syns jeg ikke den bør gå løs. Jeg syns det er ubehagelig når vi bor så tett alle sammen. Jeg vil jo selvsagt ikke navngi noen - men en generell oppfordring! Eh.. Den eneste regelen her er at katter må ha halsbånd! Og det er jeg imot... men jeg får kjøpe halsbånd med sikkerhetsutløser. Anonym poster: 05ab50c5dec11811fb03faa7e150cbce
Petra75 Skrevet 18. mai 2013 #5 Skrevet 18. mai 2013 Så hundene skal gå i bånd på tur for at katten skal få gå løs?? Jeg er for båndtvang jeg, altså, men jeg har aldri skjønt at det skal være null forståelse fra katteeiere at ikke alle setter pris på løskatter.. 3
Tulling Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Så hundene skal gå i bånd på tur for at katten skal få gå løs?? Jeg er for båndtvang jeg, altså, men jeg har aldri skjønt at det skal være null forståelse fra katteeiere at ikke alle setter pris på løskatter.. løskatt og utekatt er to forskjellige ting. Løskatter får en når folk ikke kastrerer/tar ansvar for dyra sine. Og det stemmer at det er langt fra alle steder det passer å ha katt ute. jeg bor i borrettslag, her er det kun tillatt å ha katt inne, ikke så rart med 300 boenheter. katter kan også være uberegnelige ovenfor hunder på små arealer. Katter forstår ikke hunders kroppspråk, og det kan gå galt kun på grunnlag av forskjeller mellom artene. Uten at det er noe feil på verken katten eller hunden. Jeg har katt, og den er inne hvor den ikke plager noen, eller vil bli påkjørt. Gjenomsnittlig levealder for en utekatt er 4 år. Endret 18. mai 2013 av Tulling 1
Petra75 Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 For meg er en katt som går ute og urinerer og driter i sandkasser løse. Altså løskatter. 1
Petra75 Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Da kan jo katteeier ha kontroll på katten sin også? 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #9 Skrevet 18. mai 2013 Du vil at båndtvang skal følges og det synes jeg er helt ok. Det er en grunn for at vi har båndtvang. Samtidig så vil du at katten din skal få gå løs. Kan du repektere at naboene dine faktisk ikke synes det er ok med utekatt når du bor i blokk? Hva om noen slipper den inn i gangen og så hører du ikke at den kommer inn. Da blir den sittende der uten å få komme inn til deg. Hva om du er ute selv? I tillegg så vil den gjøre fra seg på lekeplasser, i sandkasse og være til sjenanse for andre. Anonym poster: 3cf7d2910675df5b6bee0c98131c1fd1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 Mange hundeeiere har alvorlige problemer med å forstå at det er båndtvang og at det ikke er ok at hunden deres går løs. De ser på hunden som en del av familien, som et menneske, og skjønner ikke at andre ikke ser det på samme måte. Jeg får lyst til å le hver gang en hundeeier unnskylder den løse bikkja med: men han/hun er så snill, atte! Det med båndtvang må tydeligvis bankes inn i nøtta deres til stadighet for at det skal være den minste mulighet for at de skal skjønne det. For enhver anledning til får til å slippe løs bikkja, vil de gripe. Anonym poster: 233e52061f3580c3274f8941a668e060 4
Tulling Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 For meg er en katt som går ute og urinerer og driter i sandkasser løse. Altså løskatter. Så hvis den ikke hadde bæsjet i sandkassen hadde den ikke vært løskatt ? Det er bare tull at en katt ikke kan gå ute uten å være til sjenanse, mange steder man kan ha katt ute uten at det er problematisk Når det er blokk, med ganger er det veldig vanlig at kattehold reguleres av regler for dette i vedtekter. Å sammenligne katter og hunder er som å sammenligne epler og apelsiner. Det kan ikke settes identiske forventninger, men det skal kunne forventes at det taes hensyn til naboer alt etter forholdene. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #12 Skrevet 19. mai 2013 Ingen kommer til å slippe inn katten min i gangen fordi den er redd for andre mennesker. Det vil aldri bli et alternativ en gang. Men jeg syns det er veldig ubehagelig å bli møtt på løse hunder som eier ikke har noen kontroll på eller kan kalle inn, særlig i en innesperret gang, og da begynte jeg å tenke på hvordan det vil bli når jeg skal begynne å slippe ut katten. Det hadde vært en helt annen ting om hundene kom inn på signal og var godt dressert. Det er mangel på her tydeligvis... Anonym poster: 05ab50c5dec11811fb03faa7e150cbce
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #13 Skrevet 19. mai 2013 Nå bor jeg dessuten et sted hvor det er fullt lov med husdyr, av alle arter - og da forholder jeg meg til det.. har aldri hørt at noen har klaget på det til styret heller Anonym poster: 05ab50c5dec11811fb03faa7e150cbce 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå