AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Hvordan var de første symptomene? Fikk dere konstantert MS igjennom MR hode? Er så redd jeg har fått det! Er mye svimmel. Jeg var for en stund siden så svimmel at jeg ikke klarte å stå på bena. Ble bedre etter 1-2 timer. Har kun hatt et sånt "anfall" denne ene gangen, men er som sagt mye svimmel. Har i tillegg begynt å se veldig dårlig på det ene øyet. Har innimellom innvnedige skjelvinger (men dette kan komme av min hypertyreose). Er også sliten i kroppen og av og til kjennes det ut som om jeg har bomull i hodet, og jeg klarer ikke å få med meg alt hva andre sier..... Min søster har nylig fått konstantert MS. Er så redd jeg også har dette..... Skal til MR, men vet ikke når jeg får time.... Er det noen som kan fortelle meg om MS? Anonym poster: 8a22751bf24ad7276e3d61f775cd15da
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 MS er ikke en veldig vanlig sykdom, men du kan lese om symptomer her: MS-forbundet. Anonym poster: 676848e487ba085fc3a31294e5399eb7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #4 Skrevet 18. mai 2013 Svimmelhet kan komme av så mange ting hvis man stiv i nakke rygg, krystallsyken, medisiner, spenninger i kroppen. Jeg har hatt svimmelhet i over 1 pga komplikasjoner etter krystallsyken, ikke særlig kjekt. er jo bra du skal få MR. Jeg skjelver og innvendig pga svimmelheten. Men ta det opp med legen din om det kan komme av tilstanden du har. Anonym poster: c80b12f3fd513aad12f24cb3064b07b4 1
Yesterday Skrevet 18. mai 2013 #5 Skrevet 18. mai 2013 Jeg har hatt svimmelhet i to lengre perioder pga nakken. Var også da veldig sliten og fjern, fordi svimmelheten var så intens. Var sengeliggende/sofaliggende. Var i MR men de fant ikke noe. Jeg mener ikke at du ikke har MS, men det kan være noe annet, nakken eller noe annet. Men hvis MS er arvelig (hakke peiling på diagnosen) så er det jo en sjanse at du har fått det siden din søster har det Lykke til!
Gjest Atania Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 Jeg har MS, de første symptomene minnet litt om et lite hjerneslag med en delvis lammelse av halve kroppen. Eller jeg hadde vel hatt sykdommen en stund uten helt å forstå at jeg var syk, legene sa at arrene i hjernen hadde vært der ganske lenge. Ved mistanke om MS tas MR av hodet og ryggmargen, i tillegg til undersøkelse av ryggmargsvæsken (ved funn på MR). Der er en genetisk komponent ja, men den er ikke så stor heldigvis - men skjønner at du er engstelig når søsteren din har det. Svimmelhet er dog ikke et typisk MS-symptom. Håper det viser seg at du er frisk!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 Jeg har MS. Har aldri hatt noen av de symptomene du beskriver, men MS er en djevelsk sykdom og viser seg på ulike måter. Håper at søsteren din får et fint liv på tross av sykdommen og at du ikke får diagnosen. Vil også nevne at jeg lever et helt normalt liv. Jobber 100% og har ingen plager. Men med min diagnose vet jeg ikke om det blir slik resten av livet eller et år til osv. Det er den frykten som er det verste med sykdommen for min del. Anonym poster: 575414162abe2dd93d15f7f18d1864e2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Hvordan var de første symptomene? Fikk dere konstantert MS igjennom MR hode? Er så redd jeg har fått det! Er mye svimmel. Jeg var for en stund siden så svimmel at jeg ikke klarte å stå på bena. Ble bedre etter 1-2 timer. Har kun hatt et sånt "anfall" denne ene gangen, men er som sagt mye svimmel. Har i tillegg begynt å se veldig dårlig på det ene øyet. Har innimellom innvnedige skjelvinger (men dette kan komme av min hypertyreose). Er også sliten i kroppen og av og til kjennes det ut som om jeg har bomull i hodet, og jeg klarer ikke å få med meg alt hva andre sier..... Min søster har nylig fått konstantert MS. Er så redd jeg også har dette..... Skal til MR, men vet ikke når jeg får time.... Er det noen som kan fortelle meg om MS? Anonym poster: 8a22751bf24ad7276e3d61f775cd15da Jeg har MS, og da jeg fikk diagnosen oppdaget jeg hvor fryktelig smittsomt MS er, dvs de i rundt meg fant symptomer som ligna på mine og trudde de sjøl hadde det. Og siden du har en søster med MS er det nok ikke så rart du kjenner ekstra godt etter. Men symptomene ligner jo, men dette må en lege avgjøre for deg. Jeg vil også si til deg at jeg er 100% jobb pluss en liten deltidsjobb. Jeg har flere verv i organsiasjonslivet og er over middels sosial. Legene er flinke og vet mye om MS, ikke så mye å være redd for. Livet mitt er ganske så likt det jeg hadde før diagnosen. Du kan også ringe MS-forbundet og få pratet med en likemann? Anonym poster: 0d59856b6ec5f32e8484cdf485a67105 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #9 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har også en i familien med MS og har derfor lært en del. Så vidt jeg har skjønt kan de fleste leve tilnærmet normalt, men at mange blir fort slitne. De fleste ender ikke i rullestol og det finnes mye bra medisiner. Korriger meg om jeg tar feil. Det forskes på MS og kommer stadig nye medisiner. Vil bare si at du ikke må ta sorgene på forskudd, hverken for deg selv eller din søster. Du kan muligens ha en type "fantomsmerter" av bekymring for søsteren din? Det er vanlig å bli benymret og redd. Anonym poster: 0e9fd9e0dd0c5a81469a4bc7a63b4189
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #10 Skrevet 19. mai 2013 Og MS er ikke "smittsom". Sannsynligheten øker med norn få prosent dersom noen i nær familie har det, men med tanke på hvor liten sannsynligheten er i utgangspunktet er den fortsatt ikke særlig stor. Anonym poster: 0e9fd9e0dd0c5a81469a4bc7a63b4189 1
Memoria Skrevet 19. mai 2013 #11 Skrevet 19. mai 2013 Min mamma har MS - og selv om din søster har fått det, trenger det ikke bety at du har det, de har ikke kunnet bevise at MS er arvelig enda. Gå til legen, ikke selvdiagnosér deg selv og hold motet oppe
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #12 Skrevet 19. mai 2013 Tusen takk for gode ord . Jeg har vært hos legen, og hun har bestilt time MR hode. Vet ikke når jeg får time. Nå krysser jeg fingrene og håper på det beste.... ! Anonym poster: 8a22751bf24ad7276e3d61f775cd15da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå