Gå til innhold

Helseangst/hypokondri


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte vondt i magen, hver dag. Ofte når jeg våkner. Jeg har også vondt i hodet hver dag, og det varierer hvor det er. I det siste har jeg vært utrolig svimmel, ting går rundt for meg. Seriøst ting er bølgete rundt meg, er helt svimmel. Bare jeg ser rundt meg, blir jeg helt rar i hodet. Jeg klarer ikke å stå, gå eller noe noen ganger, må ofte bare ligge på sofaen. Jeg føler meg kvalm hele tiden som at jeg må kaste opp hele tiden (gjør det ikke da), og har ikke matlyst i det hele tatt. Må tvinge i meg maten, og har ikke lyst på nesten noe. Etter at jeg har spist er jeg enda verre. Beina mine føles som gele, og jeg føler at bare jeg reiser meg skal jeg falle.

Kaldsvetter hele tiden nesten, synes det er varmt når det er kaldt og omvendt. Har mye muskelsmerter ofte. Jeg klarer nesten ikke å gå utfor døra uten å føle at jeg skal falle. Har også ofte brystsmerter. Skjelver hele tiden, har prikkinger i kroppen. Jeg føler meg rett og slett konstant syk.

Jeg har fått diagnosen helseangst/hypokondri, så det jeg lurer på er om noen vet om disse tingene skyldes det psykiske eller fysiske? Kan man føle seg helt DØ i kroppen av helseangst eller kan det være kreft eller noe? Har ikke sjekket alt jeg vil sjekke hos legen, har aldri sagt at jeg føler meg konstant syk, så jeg vet ikke hva det er.

Jeg klarer så vidt å stå opp om morgenen fordi jeg ikke har fått nok søvn om natta, fordi jeg er redd for å legge meg å aldri våkne igjen (har med helseangsten å gjøre som dere sikkert vet). Får ikke akkurat så god søvn heller. Klarer så vidt å sitte oppreist. Jeg klarer snart ikke mer, er helt utslitt av alt.

I hvert fall når jeg ikke vet om alt dette skyldes helseangst eller noe farlig. Noen som vet?

Er forresten 16 år.

Anonym poster: f8e78d5e3da417bbdc02f724a9065f04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja , man kan bli helt ødelagt i kroppen av helseangst. Jeg utviklet dette når jeg var syk med panikkangst. Er ganske bra nå. Jeg vil anbefale litteratur av Ingvard Wilhelmsen: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=148066 Dette er en knall bok som er spot on på probleme dine. Ellers kan du kanskje printe ut dette innlegget og bestille en dobbeltime hos din fastlege? Skriv ned alt du er redd for feiler deg også. Da kan du få pratet skikkelig ut og legen kan ta nødvendige prøver av deg.

Om prøvene er fine kan du ta et valg: Skal du stole på legen din som har 5-6 års utdannelse som lege og erfaring gjennom legeyrket i mange år . Eller skal du stole på deg selv som ikke har studert medisin? Bestemmer du deg for å tro på at legen sier du er frisk så begynner du å leve som en frisk person gjør også :) Var dypt inni dette selv en gang , og det er mulig å komme seg ut av det !

Lykke til !

Anonym poster: 65933a18e3423d44e9352ecb6264adba

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje "Hypokonderklinikken" i Bergen kan være noe? Mulig det finnes flere steder i landet Jeg har vært på foredrag med en av legene der, og han var utrolig flink og fin å høre på :)

Ut over det tror jeg du skal - på generell basis - være veldig forsiktig med å be om helseråd og diskutere diagnoser på nett. Det har blitt veldig vanlig at folk legger ut symptomer, mistenkte diagnoser og hvordan de har det på nett, og ber om råd og utredning. Man kan selvsagt lære av andres erfaringer, men du vet aldri hvem du snakker med og hvilken kompetanse de har! Det beste er å snakke med fagfolk, så man ikke blir geileidet i feil retning :)

Lykke til :)

Anonym poster: c8bcb4a661f7b07c7311c98d8cb89a9d

Gjest Gjest
Skrevet

Javel dett var dett , og nok er nok :fise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også helseangst/hypokonder. I fjor var jeg nesten hos legen 2 ganger i uken i 2-3 mnd. Jeg sjekket det meste som går ant å sjekke. Helt frisk. MEN jeg følte meg jo syk!! Jeg var livredd hele tiden. Tenk om jeg ikke våknet ? Tungt å puste = hjertestans +++++ . Helt jævlig følelse. Jeg var forbanna på legen pga hun ikke greide å finne ut noen ting. Jeg visste at legen min hadde feil, og ikke kunne noen ting. Ting ble bedre så kjente jeg et lite symptom og alt gikk ned igjen.

Nå har jeg hatt det ganske bra i 2 mnd. Men merker nye ting, leser på nettet og føler med dødssyk. Jeg skal til legen neste uke "bare" for å sjekke. Jeg er sikker på at jeg har MS, men tørr ikke ta det opp med legen, da jeg har sjekket alt annet, og mast og mast på legen.

AnonymBruker
Skrevet

For all del Ikke les på nett om sykdommer og ikke scan kroppen etter forandringer hele tiden :D

Anonym poster: 65933a18e3423d44e9352ecb6264adba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også helseangst/hypokonder. I fjor var jeg nesten hos legen 2 ganger i uken i 2-3 mnd. Jeg sjekket det meste som går ant å sjekke. Helt frisk. MEN jeg følte meg jo syk!! Jeg var livredd hele tiden. Tenk om jeg ikke våknet ? Tungt å puste = hjertestans +++++ . Helt jævlig følelse. Jeg var forbanna på legen pga hun ikke greide å finne ut noen ting. Jeg visste at legen min hadde feil, og ikke kunne noen ting. Ting ble bedre så kjente jeg et lite symptom og alt gikk ned igjen.

Nå har jeg hatt det ganske bra i 2 mnd. Men merker nye ting, leser på nettet og føler med dødssyk. Jeg skal til legen neste uke "bare" for å sjekke. Jeg er sikker på at jeg har MS, men tørr ikke ta det opp med legen, da jeg har sjekket alt annet, og mast og mast på legen.

TS her: Akkurat sånn har jeg det også :( Føler du deg slik som jeg skrev over her?

Anonym poster: f8e78d5e3da417bbdc02f724a9065f04

Gjest Gjest
Skrevet

TS her: Akkurat sånn har jeg det også :( Føler du deg slik som jeg skrev over her?

Anonym poster: f8e78d5e3da417bbdc02f724a9065f04

ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...