Gå til innhold

Kong Harald i bunad?

Fremhevede innlegg

Gjest Ratata
Skrevet

Hvorfor bruker ikke kong Harald bunad? Han har jo mest sannsynlig fått noen i gave på lik linje med de andre i kongefamilien..?

Alt man begynner å lure på når man ligger i senga med vinduet åpent og hører alle 17 mai-lydene..

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Kanskje han ikke liker bunad? Kanskje han synes det er for varmt? Kanskje han synes han ser teit/feit ut i bunad? Kanskje Sonja synes det er stygt med menn i bunad?

Skrevet (endret)

Hvorfor bruker ikke kong Harald bunad? Han har jo mest sannsynlig fått noen i gave på lik linje med de andre i kongefamilien..?

Alt man begynner å lure på når man ligger i senga med vinduet åpent og hører alle 17 mai-lydene..

Jeg har tenkt det samme som deg TS. Dronning Sonja bruker jo bunad og det samme gjør Mette Marit.

Kanskje det ser for bondsk ut med bunad til landets konge vil bruke det? Det gir ikke samme inntrykket av makt og verdighet som gallauniform eller dress. Mange av de norske bunadene er inspirert av uniformer, så det er i så fall ikke helt logisk.

Edit: Forresten så bruker ikke kronprins Haakon det heller. Jeg kan ikke huske å ha sett han i bunad som voksen, men han brukte det som barn.

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Forresten så bruker ikke kronprins Haakon det heller. Jeg kan ikke huske å ha sett han i bunad som voksen, men han brukte det som barn.

Han har da på seg bunad han.

Anonym poster: 3fc1d71953f684439ac78d6de2378d73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener å huske jeg har lest det er fordi han som konge ikke ønsker å gå med en bunad som representerer bare én landsdel. Kronprinsen derimot, bruker bunad.

Anonym poster: 146f46116a784a5b61fa4f830930eaf7

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Riktig som AB skriver.

Han skal representere hele Norge og ikke bare en liten del av landet.

Vil tro at når Haakon blir konge så vil heller ikke han stå med bunad når han skal vinke fra slottet

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bunad:

Disse festdraktene er inspirert av folkedrakter, det vil si tradisjonelle klesplagg brukt av bondebefolkningen i deler av Norge på 17–1800-tallet.

Harald vil nok aldri bruke bunad på 17. mai, og det er like greit. Han bruker heller ikke militær uniform denne dagen.

Anonym poster: 81db1e3c4a7e08b58c6a9a6ff4b494e1

Skrevet

Han har da på seg bunad han.

Anonym poster: 3fc1d71953f684439ac78d6de2378d73

Ja, du har helt rett. :)

Da jeg skrev innlegget kunne jeg ikke huske å ha sett Haakon bruke bunad, men etter å ha tenkt meg om, vet jeg at han gjør det likevel. Jeg ser at han brukte sin askerbunad i dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...