Gå til innhold

Schizofren og bipolar2?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en schizofrenidiagnose. Sliter med store svingninger i stemning. Kan man som schizofren også få hypomani eller kan man utvikle bipolar diagnose også vedsiden av schizofrenidiagnosen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle mennesker kan ha svingninger i humøret, også personer med en schizofreni-diagnose. I utg.pkt skal man ikke ha begge disse diagnosene samtidig, men verden er ikke så enkel. Det beste er å ha kontakt med en behandler som tar vanskene dine på alvor og som kan foreta skikkelige diagnostiske vurderinger underveis. I dette tilfelle kan det ha noe innvirkning på medikamentene du eventuelt kunne ha nytte av, så det er jo ikke helt uviktig.

Har en schizofrenidiagnose. Sliter med store svingninger i stemning. Kan man som schizofren også få hypomani eller kan man utvikle bipolar diagnose også vedsiden av schizofrenidiagnosen?

Anonym poster: dac7d1faf17222bf25bd9782a004d5eb

Skrevet

Sånn som jeg har forstått det er schizofreni og bipolar mye mer i slekt enn man trodde tidligere.

Det er noe som heter schizoaffektiv lidelse, som er en slags blanding. Snakk med behandleren din om det!

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/8481

Skrevet

Tusen takk for svar dere, jeg har og går på mye medisiner for min schozofreni. Og vet forsåvidt at jeg svinger voldsomt i humør noen ganger SUPERLYKKELIG over lang tid så nedfor, andre ganger svinger det fra time til time.

Men i det siste halve året har det vært sterkere og pga rot med behandlere som har sluttet, ny behandler osv så har ikke ikke hatt så kontinuerlig behandling.

Og jeg vet jeg ikke skal lese om bipolar på nett, men det var bare mye likt med det og. Men, som Miller sier de to diagnosene kan jo være mer i slekt enn anntatt,

jeg skal til min behandler snart igjen så skal ta det opp da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...