Gå til innhold

Problemer med sovetabeletter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i år 2000 problemer med å sove i mørketiden, og fikk utskrevet Vallergan for kortvarig bruk. Dette fikk jeg tre år på rad og hjalp meg godt i denne tiden. Dette var uproblematisk helt til min lege skrev ut en resept på 300 tabeletter til meg og det hele gikk over styr. Det har nå gått så langt at jeg tar tre hver kveld, året rundt, for å få sove og jeg er både fortvilt og lei.

Vallergan gjør meg sløv og jeg har problemer med å komme meg opp av senga. Jeg har så lyst til å få sove på normal måte og ikke føle meg pilleavhengig. Men jeg vet ikke om det er mulig lengre.

Jeg har etter dette hatt tre forskjellige fastleger og ingen tar meg på alvor når jeg sier jeg vil slutte. Svaret jeg får er at om dette fungere for meg skal jeg bare fortsette. Jeg har prøvd å slutte uendelig mange ganger, men får det ikke til.

Sist gang jeg ba om å få hjelp til å slutte fikk jeg resept på Remeron (!!!) et antidepressiva. Dette var en lege jeg aldri hadde gått til før, og jeg var i sorg, men ikke deprimert. Han brukte 15 minutter på å bestemme seg for dette og hadde enda ikke fått tilgang til min journal. Jeg tok de selvsagt ikke da jeg ble rimelig forbanna over å få utskrevet noe slikt.

Så, hva gjør jeg? Jeg har ikke sovet uten Vallergan på 13 år og jeg vil ikke ha det slik lengre. Hvordan slutter jeg?

Har dere samme erfaring med leger? At de skriver ut sovemedisiner og antidepressiver over en lav sko?

Anonym poster: 5f621b8003e0ae15e9e2391ba43cd36f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å slutte med en gang. Ser ikke helt problemet ditt? Vallergan er ikke vanedannede og du kan ta de og slutte på de når du vil.

Anonym poster: d1c7629d935bb85ab287004bbd5e3938

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å slutte med en gang. Ser ikke helt problemet ditt? Vallergan er ikke vanedannede og du kan ta de og slutte på de når du vil.

Det er ikke bare å slutte. Har kroppen blitt vandt til å få vallergan hver kveld, vil det bli vanskelig å slutte.

Du må rett og slett bare være sterk TS, prøv å slutte i en ferie, så gjør det ikke noe om du ikke får søvn. Det vil være noen tøffe dager og netter, men til slutt vil kroppen komme inn i normal døgnrytme og du får sove uten tabletter. Ønsker deg lykke til :)

Anonym poster: ee050def0e6bfa3f12114f3fad0de944

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare å slutte når man vil, da hadde jeg gjort det for lenge siden.. Jeg blir liggende lysvåken, dag etter dag. De er kanskje ikke fysisk avhengihetskapende men helt sikkert psykisk etter så lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare å slutte når man vil, da hadde jeg gjort det for lenge siden.. Jeg blir liggende lysvåken, dag etter dag. De er kanskje ikke fysisk avhengihetskapende men helt sikkert psykisk etter så lang tid.

Men det positive er at du ikke er fysisk avhengig av de. Altså, Valergan er jo strengt tatt bare allergimedisin med den bivirkningen at du blir trøtt av de. Og strengt tatt har du nok gått på de så lenge at (bi)virkningen er fullstendig borte, du bare tror at det er de som hjelper deg til å sove.

Du må rett og slett si til deg selv at du skal ha tre bedritne uker fremover. Prøv å tenke at kroppen sovner når den er trett nok.

Tren hver dag slik at du er skikkelig sliten og stå opp og legg deg (selv om du ikke får sove) til fast tid hver dag, også fredag og lørdag. Ikke sov frempå i helgene eller andre dager du har anledning. Kutt ned på kaffe, te, cola og evt andre energidrikker, spesielt på kvelden. Pass på at det ikke er for varmt i rommet.

Du klarer dette!

Anonym poster: deb31a3ef507dfb8112a2fefc35ec28a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det viktigste av alt: Sørg for at du ikke har en eneste Vallergan i hus. Det er ingenting i kroppen din som trenger de!

Anonym poster: deb31a3ef507dfb8112a2fefc35ec28a

Skrevet

Nå er det kanskje vanen og den psykiske avhengigheten som er den tøffeste her.. Hva med å starte nedtrapping?

En 1 tablett mindre første uke, deretter 1 tablett mindre osv. Du har brukt dette så lenge at om du bruker 3-4 uker på å slutte er det fortsatt ingenting mot den tiden du har brukt det.

Vær litt snill med deg selv, samtidig som du holder fokus på at du skal slutte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode råd, jeg trenger de virkelig! Jeg er så innstilt på å finne en løsning på dette at nå skal jeg prøve alt. Absolutt alt!

Da er det ikke slik at disse har ødelagt min evne til å sove normalt? Jeg er redd de har skadet meg for livet.

Jeg sa til legen som skrev ut Remeron til meg at jeg ville ikke ha noe som gikk løs på hjernen min, men han svarte at det gjorde Vallergan også. Stemmer dette?

AnonymBruker
Skrevet

Remeron i veldig lav dose påvirker ikke hjernen din i svært liten grad.

Jeg bruker Remeron for å få sove pga annen sykdom. Jeg valgte å prøve uten i fjor. Det gikk helt fint annet enn at søvnen ble dårligere så jeg valgte å starte opp igjen.

Da jeg valgte å slutte så tok jeg cherrytartar som inneholder naturlig melatonin. I tillegg så var jeg forberedt på at søvnen ble det så som så med. Jeg valgte å starte med lange og fysiske gåturer for det gjør meg ekstra sliten og jeg sover bedre. Ingen problemer med å slutte. At jeg startet igjen med Remeron har noe med min sykdom og livssituasjon å gjøre.

Slutt i en periode som er mindre belastende. Jeg valgte sommer og ferie til å starte fordi dette er en periode hvor jeg ikke trenger å yte i forhold til jobb.

Anonym poster: a2d53f10875d5f089e4258dd499999f3

AnonymBruker
Skrevet

Vallergan fungerer ikke som en sovetablett, den har bare som bivirkning at du blir sløv og trøtt.

Så den har ikke tullet med hjernen din som du sier. Dette er psyksik, du tror du trenger Vallergan for å sove. Det blir noen kjipe dager og kanskje uker for å slutte, men det klarer du!

Anonym poster: 96b9b426f1680f04997cbf5f0aa44737

Skrevet

Prøv heller Circadin som er melantonin, koster litt men det fungerer bedre enn Vallergan og er heller ikke vanedannende. Jeg har prøvd begge.

Skrevet (endret)

Litt teit å si at vallergan ikke er vanedannede når trådstarter forteller at det er vanedannede.

Vet du hva man skulle tatt i stedet for vallargan hver dag? Sobril en gang i blant, men sobril er ofte ikke tilgjengelig, - fordi man er redd noen skal bli avhengige!!

Den overtroen som driver legestanden er helt hårreisende. Avhengighetskapende medisiner som vallergan blir man bedt om å ta hver eneste dag. Legemidler som fungerer som for eksempel benzo, nei det er utilgjengelige fordi man kan bli avhengig!???

Alle skjønner at legestanden er noen skrønemakere. Tenk hva legene hadde gjort, dersom det ikke hadde vært reseptplikt noe som likegjerne kunne ha skjedd på sekstitallet.

Endret av waco
  • Liker 1
Skrevet

du må ha ordentlig sovemedisin.

Gjett hvilket innsovningsmedisin som var mest vanlig i bruk i norge på 90-tallet?

Vet dere? Jeg skal si det, - det var rohypnol. Men plutselig ble rohypnol forbudt i norge på grunn av overtroiske krefter, politikere som mente at man ble voldtektsmann for eksempel og kvinner ble voldtektsofre (bare drømmer selvsagt).

AnonymBruker
Skrevet

Ikke minst bør du holde deg borte fra sukker om kvelden!!!

Anonym poster: eae844783a95b863bc7b7742be2a8ed6

Skrevet

Det som hjalp meg var å ha vallergan på nattbordet, som en trygghet. Da lå pilleesken der, og jeg visste den ville "redde meg" hvis det ble krise. Så fastsatte jeg et tidspunkt, f.eks. "hvis jeg ikke sover eller er rolig nok til å kunne sove kl halv ett, så kan jeg ta vallergan". Da roet jeg meg ned, og fikk veldig ofte sove før tidspunktet jeg hadde satt.

Sove-te fra helsekost hjelper også. Bare husk å bruk veldig liten kopp, så ikke du våkner med en gang du har sovnet fordi du må på do :fnise:

En annen ting som hjelper meg er hvis jeg klarer å tenke at det ikke spiller noen rolle om jeg får sove. Da sovner jeg ;)

Skrevet

Jeg synes er trist er at et menneske som har soveproblemer og masse bekymringer og går til legen kan risikere og å få enda et problem. Problemet med avhengighet av allergimedisiner som gir trøtthet og uopplagthet.

Her har legene gitt en pasient ett avhengighetssyndrom av en reseptpliktig legemiddel som ikke er mot sovevansker en gang?

Det er bivirkningen av en annen medisin som skal brukes for å sove, - jeg blir irritert på legestanden, hvorfor kan dem ikke gi valium eller sobril, eller annen diazapam?

Diazapam er mindre farlig enn vallergan og 90% av jordas befolkning bor i områder der diazapam er reseptfri og man tar medikamenter på eget initiativ.

Jeg blir litt sliten av den holdningen legestanden har til enkeltmennesket.

Burde man ikke få pasienterstatning dersom en lege har gjort deg avhengig av allergimedisin med tanke på at du har sovevansker?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes er trist er at et menneske som har soveproblemer og masse bekymringer og går til legen kan risikere og å få enda et problem. Problemet med avhengighet av allergimedisiner som gir trøtthet og uopplagthet.

Her har legene gitt en pasient ett avhengighetssyndrom av en reseptpliktig legemiddel som ikke er mot sovevansker en gang?

Det er bivirkningen av en annen medisin som skal brukes for å sove, - jeg blir irritert på legestanden, hvorfor kan dem ikke gi valium eller sobril, eller annen diazapam?

Diazapam er mindre farlig enn vallergan og 90% av jordas befolkning bor i områder der diazapam er reseptfri og man tar medikamenter på eget initiativ.

Jeg blir litt sliten av den holdningen legestanden har til enkeltmennesket.

Burde man ikke få pasienterstatning dersom en lege har gjort deg avhengig av allergimedisin med tanke på at du har sovevansker?

Man blir ikke avhengig av allergimedisin. Psykologisk, ja. Kroppen blir ikke avhengig.

Og da må man løse det på andre måter enn å putte i seg enda mere medikamenter.

God sovehygiene er veldig viktig og det fungerer også godt. Det finnes mange tips, google det.

Anonym poster: 96b9b426f1680f04997cbf5f0aa44737

Skrevet

Litt teit å si at vallergan ikke er vanedannede når trådstarter forteller at det er vanedannede.

Vet du hva man skulle tatt i stedet for vallargan hver dag? Sobril en gang i blant, men sobril er ofte ikke tilgjengelig, - fordi man er redd noen skal bli avhengige!!

Den overtroen som driver legestanden er helt hårreisende. Avhengighetskapende medisiner som vallergan blir man bedt om å ta hver eneste dag. Legemidler som fungerer som for eksempel benzo, nei det er utilgjengelige fordi man kan bli avhengig!???

Alle skjønner at legestanden er noen skrønemakere. Tenk hva legene hadde gjort, dersom det ikke hadde vært reseptplikt noe som likegjerne kunne ha skjedd på sekstitallet.

Har Vallergan her jeg også, kan lese meg til hva som står i pakningvedlegget. Det er ikke fysisk vanedannende.

TS kunne i terorien vært avhengig av en sutteklut, for det sitter i hodet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...