AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Hei. Jeg har noen spørsmål om mangelsykdommer. Hvordan tester man om man har mangelsykdommer? Må man til lege? Jeg har mistet en del hår i det siste, og en venn sa at det kunne være at jeg har fått mangelsykdom fordi jeg spiser så lite kjøtt. Kan man få mangelsykdommer om man ikke spiser kjøtt, bare fisk? Jeg spiser max 100gram kjøtt i uka (da ofte i form av kyllingkjøttdeig), vil det være nok til å unngå å få noen mangelsykdommer? Jeg spiser masse fisk, om det har noen betydning. Anonym poster: 4d0851698f562bbc6584596fcd148fa3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 Nei, det er ikke gitt at du får en mangelsykdom av å spise lite kjøtt, men især for menstruerende kvinner er rødt kjøtt en god jernkilde. I perioder mister man mye hår, om du ikke i tillegg føler deg slapp og svimmel er det vel ingen særlig grunn til å mistenke en mangelsykdom. Det er svært, svært sjelden at man får noe slikt i Norge. Anonym poster: d09fca36597c21df09640a26a5fdedf4
Elanore Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 Kan svare på det første... Du tar en blodprøve hos fastlegen, stort sett. Jeg hadde rare plager en periode, men så oppdaget de at jeg var så og si tom for jern (ferritin 2), B12 og folat. Nå får jeg intravenøsbehandling jevnlig. Bare bestill time hos fastlegen og si hva det gjelder (at du mister hår).
fresia Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 jeg har mangelsykdommer og har veldig tynt hår pga dette, så klart det kan være en årsak til at du mister så mye hår. dra til legen din og ta noen blodprøver. forklar at du mistenker mangelsykdommer. jernmangel er faktisk ganske vanlig blant unge kvinner
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Å ha lave jernlagre er ingen mangelsykdom i seg selv, har man en mangelsykdom er man syk som følge av mangelen. Anonym poster: d09fca36597c21df09640a26a5fdedf4
Gjest Rosetorne Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 D-vitaminmangel er også vanlig her i nord. Det kan også gi trøtthet og mange andre kjipe symptomer.
Tibbie Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 Det er nok bare å dra til legen for å ta en helsesjekk. Jeg spiser heller ikke kjøtt (og mye, mye annet), og jeg VET jeg har mangel på noe veldig nødvendig. Er litt dårlig på å ta initiativ til å gjøre noe med det Men oppdater oss om hvordan det går da! Kanskje det klarer å pushe meg til å gjøre det samme
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Hårtap kan ofte være mangel på vitamin B12. Detter er et vitamin som i hovedsak finnes i rødt kjøtt og meieriprodukter, så spiser du lite av dette kan det godt vær du har lav verdi. Ta en blodprøve så finner du fort ut av det Anonym poster: 27b5d34dd95e3297c5832b7e20f9e248
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Du må ta blodprøve, ellers kan man da ikke finne det ut. Jeg har forresten svært lave jernlagere, men tykt og sunt hår. Anonym poster: ca505e4be9ea63bd408bab9861173f2f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Tusen takk for svar dere Jeg har vært litt svimmel noen ganger i det siste også, men har ikke koblet det sammen med hårproblemene. Men det virker vel nå sannsynlig at det er en sammenheng der. Jeg må vel en tur til legen da... Jeg kan skrive her hva jeg finner ut av, men det tar nok en stund før jeg får kommet meg til legen (pga eksamenstid og fastlege på annen kant av landet). TS Anonym poster: 4d0851698f562bbc6584596fcd148fa3
Gjest Kristin Skrevet 15. mai 2013 #11 Skrevet 15. mai 2013 Prøv å spis jerntilskudd i en periode da. Har selv merket at jeg kan bli veldig svimmel når jeg har lavt jernnivå. Anbefaler deg også å dra til legen for å få tatt blidprøver:)
AnonymBruker Skrevet 2. september 2013 #12 Skrevet 2. september 2013 Hei Jeg fant nettopp denne tråden igjen, hadde visst glemt at jeg hadde laget den. Så her kommer en liten oppdatering. Jeg var hos legen og tok alle mulige blodprøver, men han sa at alt var innenfor normalen. Så nå er jeg litt frustrert. Han kunne ikke si noe om hva som da var galt (han mente det kunne være psykisk), og nå har jeg ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å få det bedre. Noen tips? TS Anonymous poster hash: 4d085...fa3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå