AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Snubla over rasen havapoo. Aldri hørt om den før og jeg finner ikke noe særlig på nettet? Er det noen som vet om noe steder jeg kan lese om den, eller som vet om noe med den? Erfaringer eller lignende? Syns den var kjempe søt når jeg fikk fram bilder på google, men vil jo vite mye mer om en rase enn at den er søt før jeg evt. kjøper den Håper virkelig noen kan hjelpe meg! Anonym poster: a7f60aedb7b491007d3cf1d2ccc82493
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mai 2013 #2 Skrevet 15. mai 2013 (endret) Det er ingen rase, men en blanding av Havanaise (som egentlig er en bichon med farger) og Puddel. Ergo er det ingen egen rase, og om noen selger dette som renrasa til renrasa pris, bør de ta seg en bolle. Da er de bare ute etter å tjene penger. Endret 15. mai 2013 av Belle Gunnes 4
Sugerøret Skrevet 15. mai 2013 #3 Skrevet 15. mai 2013 En blandingsrase som nevnt over. Du kan få hummer eller kanari. Får bare håpe at foreldrene til valpen(e) er friske. Hvordan gemytt,,pels osv er det værre med.
frkharepus Skrevet 15. mai 2013 #4 Skrevet 15. mai 2013 Blandingsrase ja, eller som noen ynder å kalle det nå; designvalp.......
Portvinpiken Skrevet 15. mai 2013 #5 Skrevet 15. mai 2013 Hehe ja dette med "designerhund" er jeg skikkelig nysgjerrig på. Alle raser er da designet (les: blandet og oppdrettet) for ulike formål. Helt vilt hvordan folk villig lar seg lure (NB. jeg sikter IKKE til TS i denne tråden - spørsmålet hennes er jo helt relevant).
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #6 Skrevet 15. mai 2013 Samme som pompap, blandingsrase som er så utbredt at det har blitt en egen rase. Skjønner ikke at folk har så mye imot blandingshunder når de er statestikk messig de friskeste hundene. Blandingshunder begynner å bli mer og mer normalt, de har også fått eget register hos NKK. Syntes dette er kjempe posetivt Ikke bry deg om disse hunderasistene. Be om å få en vetrinærattest før du kjøper. Lykek til Anonym poster: 271bad0b12e8fb5d0bd3f1ea25d65d2d
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #7 Skrevet 15. mai 2013 At blandingshunder er friskere er bare en myte. Det avles på kreti og pleti av hunder. Havanaisen er forøvrig en frisk og sunn rase som kan anbefales - hvorfor den skal parres med puddel skjønner jeg virkelig ikke - de har jo i utgangspunktet mange like egenskaper. En renraset havanais med dokumentert friske foreldre får du for ca. 14.000. Hvor mye koster en Havapoo? Anonym poster: 96b24a6ae6fb28c4e0d84bacb44aeb89 2
Portvinpiken Skrevet 15. mai 2013 #8 Skrevet 15. mai 2013 Samme som pompap, blandingsrase som er så utbredt at det har blitt en egen rase. Skjønner ikke at folk har så mye imot blandingshunder når de er statestikk messig de friskeste hundene. Blandingshunder begynner å bli mer og mer normalt, de har også fått eget register hos NKK. Syntes dette er kjempe posetivt Ikke bry deg om disse hunderasistene. Be om å få en vetrinærattest før du kjøper. Lykek til Anonym poster: 271bad0b12e8fb5d0bd3f1ea25d65d2d Nå er jeg usikker på om du helt vet hva du snakker om... Det at blandingshunder er friskere enn renrasede skal vel tas med en stooor klype salt. Det har gjentatte ganger også vært oppe til diskusjon. Blant annet på et diskusjons-seminar på Veterinærhøgskolen for et par år siden. Det er nemlig ingen statistikk over sykdommer på blandinger, og mange blandinger kommer heller aldri - eller sjeldent til dyrlegen. Spesielt ikke for avlivning. En ting som derimot er sikkert, er at en aldri er garantert noe som helst hva gjelder helse når man kjøper et levende vesen - og det er en hel del sykdommer også på renrasede. Så hva får deg til å komme til den konklusjon at om man blander to raser som har endel sykdommer på hver side - plutselig får et helt friskt individ!? Det er jo overhode ingen logikk i den påstanden. Min erfaring er at jeg aldri har møtt noen som er i mot blandingshunder som individer. En hund er en hund, og man blir like glad i den om den er av den ene eller andre rasen eller blanding. Derimot kan det diskuteres hvorvidt det er en større sjanse for at de som blander raser som et lite kjøkkenoppdrett, egentlig har satt seg inn i hva de virkelig driver med. Alle raser er i utgangspunktet blanding. Absolutt alle. Men for å skape en helt ny rase kreves det litt mer enn å parre med nabohunden og selge valpene til samme pris (eller mer - som ofte er tilfelle med såkalte "designerhunder"). En skal være klar over at enn så lenge man kjøper en blanding så får man denne ikke registrert i NKK. Noe som i utgangspunktet etter mitt syn - ikke er verdens undergang. MEN man får heller ikke med noen stamtavle og helsehistorikk, og forsikringen kan bli avkortet pga mangel på papirer. Joda, man kan få med helseattest på foreldre og valper, men noe særlig mer har ihvertfall jeg aldri hørt at man får. Gemyttmessig vet man heller ikke hva man får. Nå snakker jeg i generelle termer, og jeg blir mildt sagt provosert over at folk blander jakt og vokterhund for å lage den "perfekte" familiehund for eksempel. For ikke å snakke om de med sterkt gjeterinnstinkt... Gjetere biter ofte etter hasene når de gjeter, og har også en tendens til å småbite i beina på småbarn. Og dette er "perfekte familiehunder"!?? Personlig gir jeg en lang f i om hunden er en blanding eller ikke. Men nå har jeg også hatt for det meste omplasseringshunder. Skulle jeg derimot betalt for en hund ville jeg ikke betalt full pris på en hund som ikke har de riktige papirene eller som jeg får registrert om jeg ønsker det. Oppdrett er regnet som en hobby i Norge - så det er en veldig lettvint måte for mange å tjene noen ekstra tusenlapper på - spesielt med blandinger. Det sagt, så er det utrolig mange oppdrettere som driver med rene raser som overhode ikke skulle hatt hund heller. Miksing og triksing med papirer og helseatteser og hunder som står i små bur og blir avlet på. Ergo: skal man skaffe seg hund bør man gjøre grundig forarbeide. Både om det er en blanding eller renraset. 4
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2013 #9 Skrevet 15. mai 2013 Du bør bruke pengene dine et annet steds hen.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mai 2013 #10 Skrevet 15. mai 2013 Må bare signere Portvinpiken på alt her. Meget godt innlegg
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #11 Skrevet 16. mai 2013 Samme som pompap, blandingsrase som er så utbredt at det har blitt en egen rase. Skjønner ikke at folk har så mye imot blandingshunder når de er statestikk messig de friskeste hundene. Blandingshunder begynner å bli mer og mer normalt, de har også fått eget register hos NKK. Syntes dette er kjempe posetivt Ikke bry deg om disse hunderasistene. Be om å få en vetrinærattest før du kjøper. Lykek til Anonym poster: 271bad0b12e8fb5d0bd3f1ea25d65d2d Siden de statistikk-messig er friskest, vil jeg veldig gjerne se den statistikken Anonym poster: c08687a730535c2203c89870f17e4eda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå