Gå til innhold

Valp som tisser mye inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en snart 13 uker gammel valp som tisser mye inne. Om natten opp til flere ganger også. Hun tisser også når hun ikke får lov til noe. Det er ikke noe mer enn ett klart å tydelig NEI de gangene. Når jeg ser at hun tisser løper jeg ut med henne å sier tisse ute. Vi går turer etter hun har spist, sovet og leket. Men likevel gjør hun det inne. Når jeg tar henne utenfor sitter hun seg bare ned. Hun liker ikke spesielt å være ute i rein eller i mørke. :( Hjelp jeg har en sær liten baby jente. Hun gråter også mye når hun ikke får det som hun vil, eller snill og grei.

Anonym poster: cbf765ed6c35a510f1930a75030094ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke straff henne om hun tisser inne, da blir hun bare usikker og skjønner ikke hva hun gjør galt (tisse er den naturligste ting i verden for en valp). Men bra du tar henne med ut etter måltider, søv og lek. Ros masse og gi gjerne godbit npr hun tisser ut. Om du sier "tisse" når hun gjør det, forbinder hun det ordet med åmtisse (ute).

Min hund var først helt stueren når den var rundt 14 uker (en iskald vinter hjalp ikke så mye). Aviser i hjørnet der hun pleide å tisse var en hjelp, men jeg tok henne alltid ut om hun tisset inne, sånn at hun forbandt det med å tisse med noe man gjorde ute. Det ta litt tid for dem å få kontroll på blæren. Men hun er ennå stolt når hun tisser ute, forbinder det med noe positvt. Det skjer aldri inne lenger,

Anonym poster: 469a70970b409c6f09ab30677df5e803

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye tryggere inne i huset enn ute i den store verden. Hunden min gjorde også det. Etter tur løp han inn og tisset på teppet med en gang. Har hørt at det kan ha noe med lukten, at hundene markerer seg og at valper da kan bli litt "truet" av luktene fra andre hunder ute, så da er huset trygt.

Anonym poster: 8a305da255e37fed3d27211cf8a01e32

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det snart noen og forteller deg at du tydeligvis har gjort noe galt under oppdragelsen og at bikkja har svake nerver siden hun "tisser på seg" ved verbal irrettesetting..

Men hvis jeg velger å ta utgangspunkt i at du har gjort alt "riktig" kan det være så enkelt som at hun ikke harklart å innrette seg til rutinene, ergo ikke utviklet god blærekontroll. Eller at dere "snakker litt forbi hverandre".. for det er sjelden hundens "feil".

At hun ikke trives i mørket/ regnvær er ingen unnskyldning for å ikke gå på do ute. Når hun setter seg ned er det din jobb å få henne på andre tanker,- enten invitere til lek eller annet en kort stund så hun kommer seg på beina, eller så får du bare sette deg ned du også.. uansett framgangsmåte må du bare smøre deg med tålmodighet. Før eller siden vil hun gjøre fra seg hvorpå du roser henne høylydt og overdrevent.

Dette gjentas i noe som kjennes som uendelig.. du vil nok raskt registrere det den dagen hun foretrekker å gjøre fra seg utendørs.

For å unngå tissing inne om natten kan det hjelpe at hunden har sin egen seng, eventuelt et bur. Tisper spesielt gjør nødig fra seg på liggeplassen sin. Alikavel, hvis dette skal ha noe for seg er det avgjørende at hun har fått gjort fra seg (utendørs) før leggetid og at hun kommer ut med en eneste gang om morgenen. I noen tilfeller kan det være lurt å spandere på seg en kort nattlig luftetur i starten.

Jeg tar det ellers som en selvfølge at hunden er sjekket for eventuelle fysiske lidelser..

Anonym poster: f94f3a64c357eb4658856e913fcef78d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff stakkars hunden min, hun får ikke kjeft, jeg sier bare nei og tar hun ut men mannen er litt strengere med hun, da gråter hun. Stakkars.

Anonym poster: b397c6300123005c0af25b35a23d6e85

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det snart noen og forteller deg at du tydeligvis har gjort noe galt under oppdragelsen og at bikkja har svake nerver siden hun "tisser på seg" ved verbal irrettesetting..

Men hvis jeg velger å ta utgangspunkt i at du har gjort alt "riktig" kan det være så enkelt som at hun ikke harklart å innrette seg til rutinene, ergo ikke utviklet god blærekontroll. Eller at dere "snakker litt forbi hverandre".. for det er sjelden hundens "feil".

At hun ikke trives i mørket/ regnvær er ingen unnskyldning for å ikke gå på do ute. Når hun setter seg ned er det din jobb å få henne på andre tanker,- enten invitere til lek eller annet en kort stund så hun kommer seg på beina, eller så får du bare sette deg ned du også.. uansett framgangsmåte må du bare smøre deg med tålmodighet. Før eller siden vil hun gjøre fra seg hvorpå du roser henne høylydt og overdrevent.

Dette gjentas i noe som kjennes som uendelig.. du vil nok raskt registrere det den dagen hun foretrekker å gjøre fra seg utendørs.

For å unngå tissing inne om natten kan det hjelpe at hunden har sin egen seng, eventuelt et bur. Tisper spesielt gjør nødig fra seg på liggeplassen sin. Alikavel, hvis dette skal ha noe for seg er det avgjørende at hun har fått gjort fra seg (utendørs) før leggetid og at hun kommer ut med en eneste gang om morgenen. I noen tilfeller kan det være lurt å spandere på seg en kort nattlig luftetur i starten.

Jeg tar det ellers som en selvfølge at hunden er sjekket for eventuelle fysiske lidelser..

Anonym poster: f94f3a64c357eb4658856e913fcef78d

Takk for råd, vi får bare være tolmodig. Hun er frisk som en fisk utifra vetrinærundersøkelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at hun tisser inne når hun ikke får viljen sin, tror jeg, er akkurat fordi du har sagt NEI til henne når hun gjør det. Hun vet du blir irritert når hun tisser inne, og da tenker hun "greit, jeg får det ikke som jeg vil, og hun blir sint om jeg tisser inne, så da gjør jeg det, for å irritere". Husker familien gjorde akkurat den samme feilen på vår første hund. Når han ble voksen og ikke var fornøyd med noe vi gjorde, tisset han inne for han visste at det irriterte oss.

Når hunden tisser inne skal du bare ignorere det... Og rose masse når den tisser ute. Jeg fikk selv valp for 4 måneder siden, og tro meg, hun var helt lik; ville ikke tisse ute. Men, når hun gjorde det første gang, var det masse ros og godbiter å få. Nå er hun helt stueren :)

Anonym poster: 62108a78c6795a76043e816ef2116457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at hun tisser inne når hun ikke får viljen sin, tror jeg, er akkurat fordi du har sagt NEI til henne når hun gjør det. Hun vet du blir irritert når hun tisser inne, og da tenker hun "greit, jeg får det ikke som jeg vil, og hun blir sint om jeg tisser inne, så da gjør jeg det, for å irritere". Husker familien gjorde akkurat den samme feilen på vår første hund. Når han ble voksen og ikke var fornøyd med noe vi gjorde, tisset han inne for han visste at det irriterte oss.

Når hunden tisser inne skal du bare ignorere det... Og rose masse når den tisser ute. Jeg fikk selv valp for 4 måneder siden, og tro meg, hun var helt lik; ville ikke tisse ute. Men, når hun gjorde det første gang, var det masse ros og godbiter å få. Nå er hun helt stueren :)

For noen empatiløse idioter som er her inne. Man kjefter ikke på en valp som man holder på å lære å bli stueren. Den forstår ikke norsk eller ordet nei. Og man ødelegger nei som toppord ved senere trening av andre øvelser.

Du bærer henne ut etter måltider, søv, lek etc for å forebygge at hun tisser inne, roser henne masse når hun tisser ute og gjør noe morsomt.

Ikke kjefte på henne, verken du eller mannen din, da blir de bare nervøse og forstår ikke hvorfor. Det trengs litt læring både for menneskebabyer og bli pottetrent og hunder å bli renslige. Kjeft kan gjøre problemet verre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at det er mange her som sier at valpen er stueren etter 12-14 uker. Tro meg, dette er svært sjelden. De fleste valper er ikke stuerene før de er 5-6 måneder.

Med det mener jeg ikke at de pisser og bæsjer i tide og utide inne. Nei, det kan faktisk gå dagevis mellom hver gang. Men definisjonen på å være stueren er at de selv VARSLER at de skal ut og tisse.

vår valp på nesten 13 uker er overhodet ikke stueren. Men den tisser svært sjelden inne. Men dette er fordi vi lufter den MINST én gang i timen, og selvsagt etter søvn, måltid og lek.

En valp som går til døra og gir beskjed om at den vil på do, og som klarer å holde seg til den slipper ut, er stueren.

Hvis vi ikke tar valpen direkte ut om morgenen når vi tar henne ut fra buret, så tisser hun tvert hun forlater senga si :)

Anonym poster: eb499ec5b4d6edc3a98a958b95c29400

• Liker 1
Skrevet

Å ha stueren hund på 14 uker er et under omtrent! De fleste er det ved 5-6 mnds alderen, noen brukere tilogmed helt opp til et år!

Men å kjefte på henne gir en helt motsatt virkning, er du uheldig får du en hund som gjemmer seg istedenfor å si ifra når hun må tisse.

Du sier du tar hun ut når hun har lekt, sovet og spist, men tar du hun også ut når det er lenge siden sist? Gå ut, har du hage, slipp henne, lek med henne og bare vent, ikke gå inn før hun gjør noe, og når det først skjer noe som helst skal du lage mye bra leven, rose, være glad, vise med hele deg at dette er hvor hun skal gjøre det! Naboene må ha trodde jeg var spik spenna gæren når jeg hadde valp så mye leven som jeg lagde :D Men til gjengjeld var han helt husrein ved 5 mnds alder!

Hvis du ser hun setter seg ned for å tisse inne løp bort, løft henne opp med halen mellom beina hennes (det stopper systemet på en del bikkjer) og slipp henne ut og gi MYE ros for at hun gjør fra seg ute. Tisser hun inne bare vask opp etter henne og glem det! Ikke gjør noe som helst ut av det!

Skrevet

og et annet tips, ved siden av de fine du har fått (bortsett fra AB .nr. 7 som er på bærtur)

Valper er litt sære og mange liker å gå på do på samme sted som sist.

Så når du er ute,sett valpen ned på samme sted den tisset sist gang.

• Liker 1
Skrevet

Min ble ikke stueren før han var rundt ti mnd gammel. Han var ikke vandt til å være inne, og visste ikke forskjellen på inne og ute i denne sammenheng, og det er helt normalt. Merket for øvrig et mønster i at han gjerne gjorde fra seg når han ble stresset, oppspilt og lignende, men da avledet vi han bare og fikk han utendørs litt, og så ordnet det seg. I tillegg forsøkte vi å være utendørs i situasjoner der han blir oppspilt (spesielle leker og aktiviteter), for da kunne vi bidra til gode vaner når han først gjorde fra seg.

Tipsene om mye ros når valpen gjør fra seg ute, er det som funker her. Etterhvert kan du knytte det opp mot et ord og gjerne et sted rett ved inngangsdøren, så kan dere jobbe sammen om å få litt rutine i sakene. Bare få valpen ut uten å skape en stressende situasjon ut av det, så tar dere det derfra. Krever litt tålmodighet, men det blir definitivt flott når det endelig er på plass! :)

AnonymBruker
Skrevet

For noen empatiløse idioter som er her inne. Man kjefter ikke på en valp som man holder på å lære å bli stueren. Den forstår ikke norsk eller ordet nei. Og man ødelegger nei som toppord ved senere trening av andre øvelser.

Du bærer henne ut etter måltider, søv, lek etc for å forebygge at hun tisser inne, roser henne masse når hun tisser ute og gjør noe morsomt.

Ikke kjefte på henne, verken du eller mannen din, da blir de bare nervøse og forstår ikke hvorfor. Det trengs litt læring både for menneskebabyer og bli pottetrent og hunder å bli renslige. Kjeft kan gjøre problemet verre.

HALLO, ER DU HELT ÅNDSVAK??? LESER DU INNLEGGET?? ER NEI, OG BÆRE HENNE UT I AKTEN KJEFT? PELL DEG UT!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller at denne hunden bruker urinering for å få oppmerksomhet. Den er vant til at folk ser på den, snakker til den og kanskje til og med kommer løpende bort for å løfte den og ta den med ut når den tisser. Det virker mer logisk enn at hunden tar hevn for å ikke få viljen sin, eller at den urinerer for å kommunisere sin misnøye.

Kan du nevne et eksempel på det du mener? I hvilke situasjoner tisser hunden inne fordi den skal irritere dere?

Anonym poster: 05c00c7e402426b7eb004b4878db2f79

AnonymBruker
Skrevet

HALLO, ER DU HELT ÅNDSVAK??? LESER DU INNLEGGET?? ER NEI, OG BÆRE HENNE UT I AKTEN KJEFT? PELL DEG UT!

Jeg ville droppet "nei" og bare kjørt på med positiv trening. Altså kun ros og evt. godbiter når hun er flink ute, ignorer når uhell skjer inne.

Anonym poster: 4c5221e1e51cd73d4e90f424740f6452

Skrevet

Valper tisser ofte der de føler seg trygge, da slapper de av og klarer å tisse. Det er viktig å tilbringe mye tid ute i hagen/gården for at valpen skal bli komfortabel der. Det i seg selv vil ikke stoppe den fra å tisse inne, det må trenes opp, men trygghet ute er ekstremt viktig.

Når valpen tisser inne kan du løfte den opp og gå ut. Ikke kjeft på den, det hjelper ikke i det hele tatt, men ta den med ut slik at den kan gjøre seg ferdig der. Gi ros la den forstå at den gjør riktig når den tisser ute.

Hvor lang tid det tar for en hund å bli stueren varierer med både rase, individ og trening, men ikke regn med at den er helt stueren før den er en del måneder gammel.

Lykke til!

Skrevet

Du har fått mange gode råd og tips over.

Et annet tips som ingen har nevnt, er å lære deg å se atferden når valpen er i ferd med å finne seg en plass å gjøre fra seg, og heller avbryte den og ta den med ut. De fleste valper og hunder får et spesielt kroppsspråk når de leter etter en plass å gjøre fra seg, består seg i gå med nesa i bakken, blir litt rastløse og/eller gå rundt om seg selv i sirkler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en snart 13 uker gammel valp som tisser mye inne. Om natten opp til flere ganger også. Hun tisser også når hun ikke får lov til noe. Det er ikke noe mer enn ett klart å tydelig NEI de gangene. Når jeg ser at hun tisser løper jeg ut med henne å sier tisse ute. Vi går turer etter hun har spist, sovet og leket. Men likevel gjør hun det inne. Når jeg tar henne utenfor sitter hun seg bare ned. Hun liker ikke spesielt å være ute i rein eller i mørke. :( Hjelp jeg har en sær liten baby jente. Hun gråter også mye når hun ikke får det som hun vil, eller snill og grei.

Anonym poster: cbf765ed6c35a510f1930a75030094ab

Sjekk hunden for diabetes. Kjente noen som hadde problemer med dette. Valpen drakk enormt mye vann og tisset deretter inne hele tiden. Nettopp fordi han ikke kunne holde seg. De fant tilslutt ut at det var sukkersyken.

Anonym poster: c836a27f19796826c7d7b9dd7acb6c76

AnonymBruker
Skrevet

En ting til: Vask GODT der valpen har tisset inne. Som Kårki sa, de liker å gå på de samme plassene, ikke la det være noe lukt igjen.

Anonym poster: 79925c03c45947124531b3fcf1f89a50

Gjest Rosetorne
Skrevet

Har du vært hos veterinær og utelukket urinveisinfeksjon eller annen sykdom?

Ellers er det ikke rart at en 13 uker gammel valp ikke er renslig ennå. Men fortsett å ta den ut etter mat, lek og søvn og rose masse når hun tisser ute. Ikke gi oppmerksomhet når hun har uhell inne, bare ta henne ut uansett, så hun forbinder det å tisse med å være ute. Og ikke si nei, da kan det bli verre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...