Gå til innhold

Pass på termindato'n!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Phair

Jeg gikk 2 uker over tiden, og som et resultat av dette holdt jeg på å miste den vakre gutten min. Jeg fødte han gudskjelov på Ullevål, så det gikk utrolig nok bra. Jeg fikk vite av legene der at det er høy risiko for kompikasjoner hvis man går lenge over tiden. Det har bla. blitt tatt opp i puls på NRK. Det er funnet ut av vi mister ca 10 barn i året som et resultat av dette. Jeg fikk en rie som varte i over 3 min, det som sannynligvis skjedde var at gutten fikk sin første avføring mens han enda lå i magen, dette resulterte i sveliging av mengder av barnebek, dette satt seg i lungene hans og de måtte sette inn 6 dren i den vesle kroppen hans. Han greide ikke å puste selv og lå i respirator i 2 uker. Vi fikk han med hjem etter 6 uker, den beste dagen i mitt liv. Det er ikke meningen å skremme dere som venter barn, men en opplysning om hva som kan hende ved å gå for lenge over tiden. Det mest provoserende er at norske leger er fullt klar over dette, men det er et kostnads spørsmål. Men vi har ikke råd til å miste barna våre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...akkurat dette har jeg tenkt mye på i det siste...

Mensterminen min er 8. juni, mens UL-termin ikke er før 30. juni.. Det er 3 ukers forskjell..

Har hørt at leger stort sett tror blindt på UL-termin, så jeg er redd for ikke å bli tatt på alvor når jeg skal prate med legen om det.

(Personlig har jeg litt tro på mensterminen, siden babyen ligger så langt over på fundusmålet..)

Pga at UL-termin ikke er før 30. juni regner de overtid fra 15. Juli... Det er hele 5 ukers, det... :o :o

MÅ prate med både legen min og jordmora mi om dette .

Så godt å høre at alt endte bra for dere, Patricia!!!

Men uff så skummel opplevelse!!!

Syns det er fint at du delte din erfaring her inne! :)

Smurfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Det var helt klart min værste uker i livet, både legene og vi trodde ikke han kom til å greie seg. Men han er supertøff og viste oss alle :) Jeg ønsker deg masse lykke til og ikke gi deg når det gjelder autoritære leger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker deg masse lykke til og ikke gi deg når det gjelder autoritære leger!

Takk for det!!! :)

Skal stå på mitt, ja!

Smurfa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uf for mig væmmeligt, ja igen har norge ikke penge til at bruge på fornuftige ting suk.

ikke for at skremme dig ydreliger, men følg godt med sønne din, og hvis han med tiden bliver dårlig i motorikken eller når han begynder i skolen får vanskelighedder, så sagsøg hospitalet. Min samboers søn blev taget med akut kejersnit efter hans kone havede ligget længe i fødsel og så var navlestrengen rundt hoved, så han fik ikke ilt til hjernen, min venindes søster havede navlestrengen rundt halsen og fik heller ikke ilt til hjernen, og begge unger har slidt med dårlig motorik, og lære vansker, og det er helt klart på grund af at de ikke har fået den ilt til hjerne fra fødslen, og når det er læge sjusk da burde sykehuset betale.

Nej dette blev jo triste sager men det er godt at vide hvad man kan gøre så ikke bare vær sikker på sin termin men også hold godt fast på de papier fra fødslen hvis der skulle opstå problemer i framtiden for det opdages ikke før ved 3-4 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har vært på jevnlig kontroll på Ullevål, og motorikk og "våkenheten" er helt perfekt. Vi har vært utrolig heldige, og legene kalte han et medisinsk under når vi dro fra sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DenSmarte

Synes dette absolutt ikke er å skremme! Vi har ikke råd til å miste NOEN barn! God at det gikk bra med gutten din!!!

Har selv vært i den situasjonen. Fikk feil ultralydtermin. Så når datteren min kom ut, så var hun egentlig tre uker over termindato. Huden falt av og blødde fordi hun var uttørket.

Viktig kvinner; hvis dere føler at noe ikke stemmer med den termindato dere har fått, så hold på det og finn ut av det!

Blir så sint jeg. Når slikt skjer. Tull å la kvinnen gå i overtid når en ikke er sikker på termin. Uansvarlig! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsa-krabat

Dette skjer oftere enn vi bærer tro på tror jeg, det skjedde med lillebroren min også, sin første avføring mens han enda lå inne i magen. Personalet på sykehuset ville sette sprøyter for å stoppe riene og avvente fødselen, dette gikk ikke mamma med på og derfor lever lillbror i dag.... men det resulterte dog i blodforgiftningpå lille babyen og lange sykehusopphold... Jeg er fullstendig for det at gravide kvinner burde få velge om de vil settes igang til terminen eller om de vil gå overtid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DenSmarte
Dette skjer oftere enn vi bærer tro på tror jeg' date=' det skjedde med lillebroren min også, sin første avføring mens han enda lå inne i magen. Personalet på sykehuset ville sette sprøyter for å stoppe riene og avvente fødselen, dette gikk ikke mamma med på og derfor lever lillbror i dag.... men det resulterte dog i blodforgiftningpå lille babyen og lange sykehusopphold... Jeg er fullstendig for det at gravide kvinner burde få velge om de vil settes igang til terminen eller om de vil gå overtid!![/quote']

Hadde menn gått gravide hadde dette vært en realitet i dag! Helt ufårståelig at man lar en kvinne gå opptil 17dager overtid. Vi kvinner må stå på litt ekstra! Og få kunne valgt dette selv.

Dette skjer oftere enn vi tror ja. Men ser ut til at ingen fører noe særlig faktastatistikk på det. De tar det ikke seriøst nok. :cry: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Nå har denne problemstillingen også vært oppe i media i det siste, vi bør benytte den muligheten til å si ifra nå. Som sagt, drit i æutoritere forstå segpå leger, du kjenner kroppen og baby'n din best selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DenSmarte
Nå har denne problemstillingen også vært oppe i media i det siste, vi bør benytte den muligheten til å si ifra nå. Som sagt, drit i æutoritere forstå segpå leger, du kjenner kroppen og baby'n din best selv!

Jepp!!!

Må jo bare få si noe. De fant ut en termin til meg som gjorde at barnet måtte ha blitt unnfanget mens mannen min var i utlandet. Jeg sa at dette må være feil :cry: og visste jo selv at jeg ikke har ligget med noen annen enn han... Men neida, de vil jo ikke høre på deg. "ordner seg" er det de sier. Nei, det ordner seg aldri for de som mister barnet sitt pga dette. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

"De fant ut en termin til meg som gjorde at barnet måtte ha blitt unnfanget mens mannen min var i utlandet. Jeg sa at dette må være feil og visste jo selv at jeg ikke har ligget med noen annen enn han... Men neida, de vil jo ikke høre på deg. "ordner seg" er det de sier"

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Hvorfor i all verden stoler de så blindt på ultralydterminen? Mange av de som får barn i dag planlegger nøye og prøver kanskje i lengre tid. Ofte vet de nøyaktig når de hadde eggløsning og altså når barnet må ha blitt unnfanget. Hvorfor kan ikke legene stole på dette? Jeg kjenner flere som har født omtrent presis på den terminen de først regnet seg til, en termin som gjerne var 2-3 uker unna den de fikk på ultralyd, så det kan jo virke som den stemmer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DenSmarte
Det er akkurat derfor vi må bli flinkere til å stå på vårt også. Det er som sagt vår kropp.

Flott sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...