Gå til innhold

Vil ikke til fastlegen:(


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca 6 mnd siden fortalte jeg fastlegen min om seksuelle overgrep i barndommen. Hadde holdt det inne i 10-15 år, og måtte bare si det til noen. Er utrolig glad i legen min, hun er så snill! Har ikke vært hos henne siden, men snart må jeg til henne for noe helt annet. Men jeg vil ikke. Angrer så utrolig på at jeg fortalte om overgrepene. Vil ikke at hun skal vite om det, men det er jo for sent nå. Bare tanken på at hun vet det. Og vil ikke at hun skal spørre hvordan det går osv. Jeg fikk henvisning til psykolog med en gang, allerede uken etter. Gikk dit tre ganger, men ville ikke mer. Så ikke vitsen. Hun kommer sikkert til å spørre om det.

Burde jeg bytte fastlege? Åh, liker henne så godt :sukk:

Anonym poster: f7ebc213316ad3cfd2b9abedffc81b1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ca 6 mnd siden fortalte jeg fastlegen min om seksuelle overgrep i barndommen. Hadde holdt det inne i 10-15 år, og måtte bare si det til noen. Er utrolig glad i legen min, hun er så snill! Har ikke vært hos henne siden, men snart må jeg til henne for noe helt annet. Men jeg vil ikke. Angrer så utrolig på at jeg fortalte om overgrepene. Vil ikke at hun skal vite om det, men det er jo for sent nå. Bare tanken på at hun vet det. Og vil ikke at hun skal spørre hvordan det går osv. Jeg fikk henvisning til psykolog med en gang, allerede uken etter. Gikk dit tre ganger, men ville ikke mer. Så ikke vitsen. Hun kommer sikkert til å spørre om det.

Burde jeg bytte fastlege? Åh, liker henne så godt :sukk:

Anonym poster: f7ebc213316ad3cfd2b9abedffc81b1b

Hun har taushetsplikt. Å du kan be henne fjerne det fra journalen din.

Skrevet

Selvfølgelig bør du ikke bytte fastlege. Du føler sikkert på litt katastrofetanker nå når du har fortalt det, men gjort er gjort (og det er bra! Bra jobba!). Legen din henviste deg til psykolog fordi det er den som har kompetanse ang. din problematikk, og hun stoler nok på at psykologen gir deg den hjelp du trenger. Kanskje vil hun spørre deg om hvordan det går, men du er i din fulle rett til å svare "bra, men jeg har ikke så lyst til å snakke om det nå". Du skylder ikke legen din svar på noe som helst, men hun plikter fortsatt å hjelpe deg med det du trenger hjelp til.

Når det er sagt så burde du, for ditt eget beste, forsøke å finne ut av hvorfor det ikke funket med psykologen, og så forsøke å komme i videre behandling. Lettere sagt enn gjort, jeg vet, men jeg sier det nå likevel.

Lykke til!

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er alt for mange positive ting til at du skal bytte fastlege. Akkurat nå er du redd eller får litt panikk fordi du her delt noe veldig sårt med en person som du nå skal treffe igjen. Det du opplever er helt vanlig. Jeg ville aldri byttet fastlege dersom man i utgangspunktet er fornøyd. Slik det ser ut for meg så har du noe veldig bra på gang her. Veien blir til mens du går. Du har vært modig, la ting gå seg til. Legen kommer nok til å spørre hvordan det går hos psykologen. Mest fordi hun bryr seg om deg og gjør en god jobb. Dersom du har dårlig samvittighet for du avsluttet hos psykologen din er det din sak. Fortell ærlig at det ikke var riktig for deg. Behold legen din. Uansett, det står i journalen din, så neste lege får vite det uansett. :)

Anonym poster: d57d29e7e88a67cabc84e01ef8f3878b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er alt for mange positive ting til at du skal bytte fastlege. Akkurat nå er du redd eller får litt panikk fordi du her delt noe veldig sårt med en person som du nå skal treffe igjen. Det du opplever er helt vanlig. Jeg ville aldri byttet fastlege dersom man i utgangspunktet er fornøyd. Slik det ser ut for meg så har du noe veldig bra på gang her. Veien blir til mens du går. Du har vært modig, la ting gå seg til. Legen kommer nok til å spørre hvordan det går hos psykologen. Mest fordi hun bryr seg om deg og gjør en god jobb. Dersom du har dårlig samvittighet for du avsluttet hos psykologen din er det din sak. Fortell ærlig at det ikke var riktig for deg. Behold legen din. Uansett, det står i journalen din, så neste lege får vite det uansett. :)

Anonym poster: d57d29e7e88a67cabc84e01ef8f3878b

Kun om du ber om å få overført journalen fra forrige fastlege.

Anonym poster: d4c68f738384f35354b671bee889b184

AnonymBruker
Skrevet

For ca 6 mnd siden fortalte jeg fastlegen min om seksuelle overgrep i barndommen. Hadde holdt det inne i 10-15 år, og måtte bare si det til noen. Er utrolig glad i legen min, hun er så snill! Har ikke vært hos henne siden, men snart må jeg til henne for noe helt annet. Men jeg vil ikke. Angrer så utrolig på at jeg fortalte om overgrepene. Vil ikke at hun skal vite om det, men det er jo for sent nå. Bare tanken på at hun vet det. Og vil ikke at hun skal spørre hvordan det går osv. Jeg fikk henvisning til psykolog med en gang, allerede uken etter. Gikk dit tre ganger, men ville ikke mer. Så ikke vitsen. Hun kommer sikkert til å spørre om det.

Burde jeg bytte fastlege? Åh, liker henne så godt :sukk:

Anonym poster: f7ebc213316ad3cfd2b9abedffc81b1b

Nei ikke bytt. Det var bra og sunt at du fortalte det. Gå dit for det du skal der for, og spør hun deg om hvordan det går med den andre saken så kan du si som sant er at du har sluttet. Men jeg vil instendig be deg om å ta opp igjen kontakt med psykolog. For slike ting du har vært igjennom skal det laaangt mer enn 3 timer hos psykolog for å få noe gjennombrudd. Mange må gå i flere år. Men litt etter litt snakker mann hull på den vonde boblen.

Anonym poster: d4c68f738384f35354b671bee889b184

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gå dit, ikke bytt. Gode fastleger vokser ikke på trær. Tillat deg å få hjelp :) det er flott at du klarte å åpne deg. Var det ikke en lettelse også? For meg var det det.

Anonym poster: f240d2c4fb3c0492b19b6e0a8eb36930

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg vil jo ikke bytte lege.

Tror jeg bare må la det gå litt lenger tid før jeg ser henne igjen. Trenger bare å fornye en resept, så det kan kanskje gjøres uten at jeg møter henne.

Legen vet forresten at jeg sluttet hos psykologen etter tre ganger. Psykologen måtte skrive en rapport til henne eller noe. Psykologer er ikke noe for meg. Jeg lever greit med det som har skjedd. Selvsagt har jeg mine nedperioder, men stort sett har jeg det bra. Ingen andre vet om det, og jeg vil bare late som det ikke skjedde.

Anonym poster: f7ebc213316ad3cfd2b9abedffc81b1b

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje derfor du synes det er vanskelig å treffe henne igjen, fordi du håndterer det vanskelige ved å fortrenge og benekte det? Det kan man brenne seg på, for da kommer det opp og opp igjen til overflaten invanskelige perioder. Tror du hadde hatt godt av å snakke mer med henne, jeg. Og få henvisning til en psykolog dersom du skulle få en knekk en annen gang.

Anonym poster: f240d2c4fb3c0492b19b6e0a8eb36930

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...