Golosa Skrevet 6. april 2004 #61 Skrevet 6. april 2004 Okay, point taken.. Jeg leste nok litt fort gjennom! :oops:
Gjest Poirot Skrevet 6. april 2004 #62 Skrevet 6. april 2004 I dag har vi så godt som bestemt helt ferdig hva vi skal ha på koldtbordet vårt. Det blir (omtrent) dette: Karbonader og løk Laks og eggerøre Grillet kylling Helstekt kald ørret Reke og fiske kabareter Pastasalat med skinke og ost Roastbeef Speketallerken Potetsalat Biffgryte Brød Smør Remulade Sennep Sprøstekt løk Majones Flatbrød Dressing (såvidt jeg husker nå....) I tillegg skal vi selvsagt ha alle mulige slags garnityrer, som fex reker, skjell og krepsehaler til ørreten, grønt som fex agurk, paprika og mais... Noen som har lyst til å kommentere...? Eggerøre til spekematen også, og ostefat. Og rundstykker.
@lfa Skrevet 6. april 2004 #63 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes menyen ser veldig safe ut med tanke på disse trauste vestlendingene. Vi kommer ikke til å ta slike hensyn når vi skal invitere mine vestlendinger, men det er en annen sak. Det jeg savner, er foressten: * waldorfsalat * drue og purresalat (som faktisk er veldig godt til kylling) * quiche (men så var det disse vestlendingene igjen, da...) * briecanapeer med druer (et alternativ til ostefat siden det ikke er aktuelt)
¤Tiili¤ Skrevet 6. april 2004 #64 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes det var en heilt grei samling av mat. Er glad i koltbord, da spiser jeg kun det jeg liker, istedenfor og diskret plukke vekk alt jeg ikke liker på en bestemt middag, osv...
@shygirl@ Skrevet 7. april 2004 #66 Skrevet 7. april 2004 Synes utvalget så veldig greit ut.... Ble sulten, jeg....
Gjest Xavia Skrevet 7. april 2004 #67 Skrevet 7. april 2004 Du må få med noen spenstige dressinger og bra salater! Ellers henger jeg meg på det om at jeg synes det høres litt kjedelig ut.... Vel, selv om dere ikke spiser reker , skalldyr, tapas eller lignende, så kan det vel tenkes at gjestene gjør det. Jeg var i koldtborbryllup i fjor, og jeg må si at de scoret på utvalg og i tillegg til "veikro maten" litt mer utradisjonelle ting. (Dere trenger jo ikke ha like mye av alt.)
Gjest Tex Skrevet 7. april 2004 #68 Skrevet 7. april 2004 Her var det skjedd mye siden sist.... Poirot, eggerøren skal stå for seg selv, slik at det er fullt mulig å spise eggerøre uten laks. Jeg er glad i eggerøre men ingen får meg til å spise den herslige laksen..... Vi vil ha et norsk preg på maten, og ønsker oss ikke spanske kjøttboller og sånt. Er enig med Golosa om at da må man kjøre mer gjennomført stil på det hele, og det vil vi ikke ha. Men i dag har vi handlet inn oksestek som vi skal servere kald, cerranoskinke, urtesalami og roastbeef, pluss en del andre prøvepakker på forskjellig, så vi kan finne ut hva vi helt vil ha. Vi må plassmessig prøve å begrense oss, så da må vi kutte en del ting vi kanskje kunne tenke oss. Oliven og cherrytomater står på lista. Brumm, du er velkommen på etterpålag Dessuten driver jeg å tenker på en fiskesalat som er innmari god..... Blir nok aldri heeelt ferdig med dette bordet.... Pulverheksa, takk for fin oppskrift, den skal jeg ta vare på og prøve ut
lille mor Skrevet 8. april 2004 #69 Skrevet 8. april 2004 Først vil jeg si at det er dere (brudeparet) som skal være fornøyde, dette er deres dag. Med tanke på svarene du gir her virker det som du har tenkt nøye gjennom dette, og det er bra. Når det er sagt vil jeg si at jeg ikke foreslår koldtbord i bryllup (er kokk selv) da det blir ganske så mye uroligheter rundt bordet, som igjen er litt vanskelig å forholde seg til når man f.eks skal holde en tale, hvilket det pleier å være en del av i bryllup. Så et godt råd til deg: få en toastmaster som kan "gamet", som kan fortelle på en diskre måte at folk må nå sette seg da xxxx skal holde en tale.Har faktisk opplevd at en stresset og nervøs forlover plinget i glasset, reiste seg for å holde tale til bruden, som forøvrig stod å forsynte seg av koldtbordet. :oops: Men som sagt dette er deres dag og dere skal ha det dere vil ha!!!!!! Nå til noen forslag. Det er et tradisjonelt koldtbord dere har valgt, og i motsettning til mange andre ser jeg ikke noe galt i det. Tradisjoner er viktig men, alltid et men, Man kan også spe på med noe annet/nytt/utradisjonelt. -laksepate` fylt med spinat -røkelaks mousse`på melba toast toppet med løyrom -hvitløkmarinerte grillet kreps -kylling file`med aspic og oliven -helstekt og spekket indrefile` med stekt shitakesopp (spekket med hva du måtte ønske) -grillet asparges surret med parmaskinke -potetsalat av nypoteter og vårløk marinert i olivenolje(ikke majones) -grønnsaks ratatuille (squash,løk,tomat,paprika,hvitløk,aromasopp og aubergin er veldig godt) Dette er noen forslag. Ønsker deg og brudgommen en flott bryllupsdag Og lykke til Stor fra meg.
Gjest Tex Skrevet 8. april 2004 #70 Skrevet 8. april 2004 Hei på deg lille mor, som du sier så har vi tenkt mye igjennom dette på forhånd. Vi ønsker oss den llitt uhøytidelige stemningen koldtbord gir, og har sørget for en toastmaster som er mann for jobben når det gjelder å samle folk. Mamma har satt opp en nøye utarbeidet taleplan, som toastmasteren opplyser om underveis. Jeg tror selve gjennomføringen skal gå bra, folk får sjansen til å strekke litt på bena også. Selv er jeg en ganske urolig person som ikke hadde klart å sitte stille i mange timer, jeg har ofte behov for å røre på meg, således er koldtbordet valgt litt mad bakgrunn i dette også. Når det gjelder matforslagene dine skal jeg ta de opp med sjefen Takk for innspill.... Klem Tex
Bokalven Skrevet 25. april 2004 #71 Skrevet 25. april 2004 ....som for eksempel...? Tja, kan jo være så mangt, det. Ihvertfall noe matnyttig som ikke er salat og som er uten kjøtt. Falafel, kanskje? Slike små kikertboller smaker namme, og er relativt enkelt å lage (jeg har oppskrift). Denne syntes jeg forøvrig var interesant: http://www.groenne-gren.no/Koldtbord.htm
'Lilly' Skrevet 25. april 2004 #72 Skrevet 25. april 2004 I dag har vi så godt som bestemt helt ferdig hva vi skal ha på koldtbordet vårt. Det blir (omtrent) dette: Karbonader og løk Laks og eggerøre Grillet kylling Helstekt kald ørret Reke og fiske kabareter Pastasalat med skinke og ost Roastbeef Speketallerken Potetsalat Biffgryte Brød Smør Remulade Sennep Sprøstekt løk Majones Flatbrød Dressing (såvidt jeg husker nå....) I tillegg skal vi selvsagt ha alle mulige slags garnityrer, som fex reker, skjell og krepsehaler til ørreten, grønt som fex agurk, paprika og mais... Noen som har lyst til å kommentere...? Og du sier at en fler-retters middag er fantasiløst.......??? :klø: Ikke meningen å være negativ, men jeg måtte bare kommentere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå