Gjest Tabby Skrevet 5. april 2004 #41 Skrevet 5. april 2004 Vel jeg synes det var masse godt på deres koldtbord Tex! Vi skal også ha koldtbord, og vi skal ha karbonader. Det er det jeg er mest glad i på koldtbord også.
Ninach Skrevet 6. april 2004 #42 Skrevet 6. april 2004 Ser helt OK ut, ikke ultraspennende, men godt og "safe"! Det virker som et greit og tradisjonelt koldtbord, personlig hadde jeg også hatt litt sprekere retter der også, for å spice litt opp, til og med vestlendinger som er trauste har fått sansen for slik mat nå for tiden ( pappa er fra vestlandet, og traustere kar skal en lete lenge etter!! ) Synest det mangler en vesentlig ting på listen din Tex, om det skal være et tradisjonellt koldtbord: Dessert-retter !! ( Nam-nam!! ) Klem ninach
Gjest Tex Skrevet 6. april 2004 #43 Skrevet 6. april 2004 Dessert er vel og bra men vi skal servere kaffe avec og konfekt i en annen salong, så for at alle skal bli ferdige omtrent samtidig slik at det ikke blir kluss i programmet for resten av kvelden, som bl a inneholder en diger kake og dessert buffet, må vi gjøre det slik. Ellers hadde vi hatt dessert, skal jeg love deg....... 8)
Jens Skrevet 6. april 2004 #44 Skrevet 6. april 2004 Er også enig i att dette er jo godt men kjedelig. Sånn mat spiser jeg som regel på jule lunsj på jobben etc..og forbinder det ikke med bryllup. Er enig med flere her att du må sprite opp med litt mer spennende, for jeg tror ikke på att ingen av de over hundre ikke liker litt mer spennende retter som tapas, kreps, quiche, oster, etc.... Så jeg ville slengt på kreps, krabbeskall, quiche, oster, mere grønne salater, og andre milde tapas lignende retter, som brushetta etc. Selv om det er deres bryllup er det jo hyggelig om gjestene koser seg med maten? Savnet ihvertfall en grønn salat!
Gjest Tex Skrevet 6. april 2004 #45 Skrevet 6. april 2004 Nå har jeg prøvd å forklare at vi ikke skal ha oster, og at vi må begrense oss i forhold til hvor mye plass vi har. Kjempefint med tips, men de må være litt mer konkrete, pluss at du må si hva du ville ha fjernet i steden
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. april 2004 #46 Skrevet 6. april 2004 Jeg er enig med de fleste her i at koldtbordet høres godt ut, men litt kjedelig. Typisk hotellunsj på et bedre hotell, tenker jeg. Og at ingen av de hundre eller hva det er gjestene deres liker litt mer spennende mat, synes jeg høres merkelig ut, men du kjenner vel gjestene dine best selv. Noen forslag: Tomatsalat med gode tomater (cherrytomater?), rødløk, basilikum og evt mozarella. Litt spicy spanske kjøttboller med en god tomatsaus ved siden av. En stor eller flere små skåler med gode oliven. Marinert fetaost. Quiche. En grønn salat synes jeg er et must, gjerne et par forskjellige. Marinerte, stekte kyllingbryst, evt helstekt kalkunfilet både smaker bedre og er mindre klinete enn vanlig grillet kylling. Kabaretene ville jeg definitivt ha fjernet. Ser du tenker på de eldre, men de spiser helt sikkert andre ting og. Jeg ville også heller ha gått for en eller to sorter god skinke (birkebeiner, parma el.l.) i stedet for speketallerken som vanligvis inneholde ymse uten at det alltid er så positivt. Selv synes jeg ikke nødvendigvis at karbonader heller har noe på et slikt bord å gjøre, men etter å ha lest tråden, skjønner jeg jo at bruden også trenger mat.
Gjest MrsL Skrevet 6. april 2004 #47 Skrevet 6. april 2004 Dahlwinnie skrev: Tomatsalat med gode tomater (cherrytomater?), rødløk, basilikum og evt mozarella. *slafs* :-) Marinerte, stekte kyllingbryst, evt helstekt kalkunfilet både smaker bedre og er mindre klinete enn vanlig grillet kylling. *dobbelslafs* :-) :-) ha gått for en eller to sorter god skinke (birkebeiner, parma el.l.) *Yummi*
Gjest Embla s Skrevet 6. april 2004 #48 Skrevet 6. april 2004 Jeg syns dette høres kjempegodt ut, men savner kjøttfliser Neida Jeg syns IKKE du skal droppe cabaret. Godt voksne mennesker spiser cabaret og syns det er et must på sånne bord! Er enig i at det ikke er "ultra spennende" bord, men poenget er at det skal være godt og at alle skal finne masse de liker, og hvis bordet i tillegg er fristende og lekkert anrettet (noe jeg er sikker på at det blir), må det være det viktigste i denne sammenhengen. Spennende retter som tapas kunne sikkert vært flott hvis det var et 30 års lag eller lignende. Men da må man jo også ha masse ulike tapas, det blir jo egenltig et koldtbord i seg selv, det. Og hvorfor skal tradisjonell mat være kjedelig? Så lenge kvaliteten er god blir ikke mat kjedelig. Konkret forslag: Hva med en patè anrettet med stekt bacon, løk og champignon? Det er kjempegodt!! Og noen ulike salater! *Sulten nå*
Gjest Tex Skrevet 6. april 2004 #49 Skrevet 6. april 2004 Kabaretene ville jeg definitivt ha fjernet. Ser du tenker på de eldre, men de spiser helt sikkert andre ting og. Kabaretene er uaktuellt å fjerne, jeg spiser dem ikke, men har hundre gamle tanter som ville kommentert i årevis dersom de ikke fant sine elskede kabareter..... Jeg ville også heller ha gått for en eller to sorter god skinke (birkebeiner, parma el.l.) i stedet for speketallerken som vanligvis inneholde ymse uten at det alltid er så positivt. På vår speketallerken skal vi ha mår (morr) fenalår, cerrano og parmaskinke pluss okserull og en ting til som vi ikke har bestemt. Skåler med oliven og cherrytomater var lurt, jeg har tenkt å ha cherrytomater i pastasalaten også. takk for konstruktiv tilbakemelding!
Gjest Tex Skrevet 6. april 2004 #50 Skrevet 6. april 2004 Jeg syns dette høres kjempegodt ut, men savner kjøttfliser Ha ha ha ..... Jeg syns IKKE du skal droppe cabaret. Godt voksne mennesker spiser cabaret og syns det er et must på sånne bord! Må gjøre som Embla sier..... Konkret forslag: Hva med en patè anrettet med stekt bacon, løk og champignon? Det er kjempegodt!! Og noen ulike salater! Har faktisk tenkt tanken på en skinke og bacon grateng, men patè var ny.... Kommer du og lager den til meg....??
Gjest Embla s Skrevet 6. april 2004 #51 Skrevet 6. april 2004 Har faktisk tenkt tanken på en skinke og bacon grateng, men patè var ny.... Kommer du og lager den til meg....?? Nei, jeg lager jo bare kjøttfliser jeg, vet du Ville sjekket ut diverse ferskvareavdelinger for patè, det finnes utrolig mange vanvittig gode typer. Tror det er vanskelig å lage?... åååååå sulten!!!!!! Men skinke og bacon grateng, det hørtes godt ut... det må jo bli noe av det samme eller? *sikler*
Anki1971 Skrevet 6. april 2004 #52 Skrevet 6. april 2004 Vi hadde forresten kalkunbryst i vårt bryllup i tillegg til kylling. Ikke filet som jeg skrev i går. Det var populært hos de voksne Og så hadde vi postei med ristet champignon - det var også populært
Tyren Skrevet 6. april 2004 #53 Skrevet 6. april 2004 Synes det høres bra ut jeg Tex. På vårt koldtbord så hadde vi 5 forskjellige fiskeretter (blæh...)varme og kalde og 5 forskjellige kjøttretter (mumse..), kalde og varme disse også, med div. tilbehør. Hadde også tradisjonelle retter som, roastbeaff m potetsalat, eggerøre m. laks osv. Salat og div gr. saker var lagt pent opp på eget fat, så alle som ville ha kunne ta dette til. Man kan ha akkurat det man vil til ett koldtbord, godt blir det uansett og det er alltid mat til alle som ikke liker alt. :-) PS Matlysten var ikke akkurat tilstede når vi skulle spise, så jeg er glad det ble mye rester jeg fortsatt kan spise i ettertid....
Brumm Skrevet 6. april 2004 #54 Skrevet 6. april 2004 *skriver seg på gjestelista til Tex* Jeg ELSKER koldtbord!!! Hvorfor?? Jo fordi jeg er kjempekresen, og ikke er veldig spennende i matveien, derfor finner jeg alltid noe jeg liker på et koldtbord. Synes kanskje ikke det er maten som avgjør om det er festmat eller ikke, synes det kan gjøres utrolig mye flott og fint med pynten, og det er vel strengt tatt den som skiller koldtbord fra kantinemat?? Tex: Det viktigste er at du og din kjære får maten sånn som dere vil ha den, og dersom det er viktig for deg at gamle tante Alma (eks.) får cabareten sin, så skal selvfølgelig cabaret være med! Er det ingen som forbinder dere med flotte avanserte retter fra før, så ser jeg ingen grunn til å skulle innføre det i bryllupet, synes det skal gjenspeile seg litt hvordan dere er jeg? (Og da mener jeg ikke trauste og kjedelige, som noen har kalt koldtbordet, men normale!) (hør på ei som aldri har satt sine ben i en tapas!!) Lykke til!
Golosa Skrevet 6. april 2004 #55 Skrevet 6. april 2004 Nam nam.. Jeg syntes det hoertes kjempe godt ut. Et tradisjonelt norsk koldt bord, akkurat som det skal vaere med masse god mat for en hver smak. Jeg hadde koooost meg! Personlig synes jeg ikke Tapas passer som bryllupsmat og i hvert fall ikke paa et koldtbord som dette. Tapas er kjempe godt, men i litt mer avslappende sammenhenger.. Da burde ogsaa bryllupet hatt et mer spansk preg over seg og andre spanske (stoerre) retter i tillegg.. Det eneste jeg ville savnet er floetegratinerte poteter, men dere har jo potetsalat og det passer nok bedre i Mai.
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2004 #56 Skrevet 6. april 2004 Syns koldtbordet deres ser helt greit ut, savner litt grønnsakstilbehør. Så jeg tar meg den frihet å legge ved en oppskrift på en enkel og god tomatsalat som passer både til kjøtt og fisk Tomat salsa 1 eske cherry tomater delt i fire på langs hakket persille saft og skall fra en lime 1 fedd presset hvitløk litt hakket rød chili uten frø ca 4-5 ss olivenolje Bland alt og smak til med salt og pepper. Godt til grillet kylling, biff og skalldyr.
Saeria Skrevet 6. april 2004 #57 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes koldtbordet deres hørtes ganske så nam ut. Flere har påpekt at det er litt kjedelig, men hvorfor i all verden skal alt være så eksotisk og fancy for tiden? :klø: Om ikke så mange årene blir vel norsk mat eksotisk i norske hjem? Men jeg er bare en traust vestlending jeg da.
Lula Skrevet 6. april 2004 #58 Skrevet 6. april 2004 Bare en ørliten kommentar: Tapas har i grunn samme prinsipp som koldtbord: Flere retter som man forsyner seg av. Men tapas er ikke nødvendigvis et helt måltid i seg selv. Mer en kjapp liten rett ved siden av en Sherry, et glass vin eller en øl. Tapas kan i grunn være hva som helst. Spekeskinke feks serveres ofte som tapas. Å si at man ikke liker tapas, eller at det blir for spesielt, ikke passer etc blir litt rart. Tapas kan være akkurat så fancy eller så avslappet som man ønsker. Ta en tur på Plata (Tapasbaren til Oro). Tror nok det man får servert der er flott nok til et hvilket som helst bryllup. Det står ihvertfall ikke tilbake for karbiser med løk ;-) Det mange tenker på når de skriver tapas er sikkert (blant annet) litt mer krydrede retter, som feks. spicy kjøttboller, Chorizo og ting som Manchego, oliven, bruchetta etc. I en koldtbordsammenheng med 100 gjester som det her er snakk om vil man jo feks. bytte ut karbonader med Albondigas (kjøttbollene). Ikke lage masse ulike tapas i tillegg til alt annet. Man oppskalerer tapasen på et vis, om dere skjønner hva jeg mener. Ikke så ørliten den kommentaren likevel kanskje :oops:
Golosa Skrevet 6. april 2004 #59 Skrevet 6. april 2004 Tapas kan paa ingen maate sammenlignes med koldtbord. Jeg forstaar hvordan du tenker, mulig tapas har utviklet seg til noe litt annet i Norge.. (som saa mye annet: Proev aa bestille Caffé Latte i Italia), men ordet tapas kommer av det spanske ordet tapar som betyr dekke, tette. Det var opprinnelig ment som en liten snacks til aa ha over drinken for aa dekke mot insekter ol. Naa er det ikke saann lenger, men tapas er fortsatt smaa porsjoner med mat som blir servert mellom maaltider og i avslappede sammenhenger. Et koldtbord kan bestaa av tapas (mange smaa porsjoner) men det er ikke det samme. Mulig det finnes restauranter i Norge som lager tapas verdig et bryllup, men for meg vil det forbli fingermat man spiser med et glass hvitvin i solnedgangen ved middelhavet... Til et bryllup med spansk undertone og preg synes jeg derimot tapas hadde passet bra som sagt i tillegg til noe annet.
Lula Skrevet 6. april 2004 #60 Skrevet 6. april 2004 Jeg har da aldri sagt tapas og koldtbord er det samme, men at prinsippet med å forsyne seg fra flere ulike retter, uten vanlig "tallerkenservering" er noe av det samme. Jeg har spist tapas i Spania en rekke ganger, og både historien og koneseptet er velkjent for meg. Leser du innlegget mitt skikkelig Golosa så ser du at jeg utmerket godt vet hva tapas er. Jeg prøvde bare å si at det går fint an å servere retter som er vanlig som tapas i en mer oppgradert utgave på et koldtbord. Håper du skjønte det nå ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå