Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ein stor (opna) kartong med ekstra lett mjelk stående, som snart går ut på dato. Drikker ikkje mjelk så skulle gjerne hatt oppskrift på noko eg kan lage av den. Har nok rester av både middag og kaker, så helst noko som kan fryses...

Tips?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ein stor (opna) kartong med ekstra lett mjelk stående, som snart går ut på dato. Drikker ikkje mjelk så skulle gjerne hatt oppskrift på noko eg kan lage av den. Har nok rester av både middag og kaker, så helst noko som kan fryses...

Tips?? :-)

Teknisk sett så kan du fryse melken som den er. Egner seg da selvsagt best til baking og/eller koking, men den er fint drikkende (til feks smoothies eller milkshake - den skiller seg litt) etter 2-3 mnd i fryseren.

Eller du kan bake noe. Croisants? Boller? Kanelsnurrer?

AnonymBruker
Skrevet

Pannekaker, lapper, vafler, boller, suppe basert på melk, mm

Anonym poster: 4c90cf3ee519c82b3441e0e826885428

Skrevet

Teknisk sett så kan du fryse melken som den er. Egner seg da selvsagt best til baking og/eller koking, men den er fint drikkende (til feks smoothies eller milkshake - den skiller seg litt) etter 2-3 mnd i fryseren.

Eller du kan bake noe. Croisants? Boller? Kanelsnurrer?

Kan eg bare f.eks. tape igjen kartongen og stappe den i fryseren??

Har tenkt på biller, men er så lite mjelk som skal til og orker ikkje lage 100 boller :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Mjelk? Hva faen er mjelk?

Anonym poster: aa79fe37abfa19c98699db796b409d51

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan eg bare f.eks. tape igjen kartongen og stappe den i fryseren??

Har tenkt på biller, men er så lite mjelk som skal til og orker ikkje lage 100 boller :fnise:

Du kan bare sette den rett i fryseren, ja. Men tenk på at det ikke går ann å tine 1/2 - om du fryser den hel må du bruke hele når du tar den opp igjen.. Og jeg ville ikke latt den stå mange ukene i frysa, altså.

Men hvor mye melk har du? Jeg bruker en halv liter i mine boller/kanelboller. Og det blir ca 2 brett.

Anonym poster: 43fd79b5c016b09e9a1f1d85baa3dd29

Skrevet

Du kan bare sette den rett i fryseren, ja. Men tenk på at det ikke går ann å tine 1/2 - om du fryser den hel må du bruke hele når du tar den opp igjen.. Og jeg ville ikke latt den stå mange ukene i frysa, altså.

Men hvor mye melk har du? Jeg bruker en halv liter i mine boller/kanelboller. Og det blir ca 2 brett.

Anonym poster: 43fd79b5c016b09e9a1f1d85baa3dd29

Nesten full 1,75 l kartong...

Bør kanskje dele opp og fryse. Har bedre tid til å bake i neste veke, så skal nok få brukt det bare eg får forlenga "fristen" litt :-)

AnonymBruker
Skrevet

Nesten full 1,75 l kartong...

Bør kanskje dele opp og fryse. Har bedre tid til å bake i neste veke, så skal nok få brukt det bare eg får forlenga "fristen" litt :-)

Hva med ei vaffelrøre?

Anonym poster: aedae2c374b759bc686f3f77e93edeef

AnonymBruker
Skrevet

Mjelk? Hva faen er mjelk?

Anonym poster: aa79fe37abfa19c98699db796b409d51

Er du vrang og ikke vil forstå, eller er du dum?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kakao :)

Anonym poster: eebf0b172ec8bb02da01804bf445a67d

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

går helt fint å fryse melk i lengre tid enn bare noen uker :) vi har masse fryst melk i fryseren som har ligget der noen måneder, og vi har brukt noen kartonger allerede og vi har verken dødd eller blitt syke :)

men, ville ikke drukket den :P

Anonymous poster hash: 23b87...9a1
AnonymBruker
Skrevet

Er du vrang og ikke vil forstå, eller er du dum?

Vel, på nynorsk heter det "mjølk". På bokmål heter det "melk". Så spørsmålet er bare hvilket mål TS prøver å uttrykke seg på...

Anonymous poster hash: 67db6...b34

Gjest Belle âme
Skrevet

ein i klassa mi seie mjelk, alle får lattis av d :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo fryse vaffel- og pannekakerøre.

Dessuten kan du jo lage vafler og pannekaker av melken etter at den har gått ut på dato. Det gjør ingenting om den er litt sur.

Anonymous poster hash: 45524...be3
  • Liker 1
Gjest Snyltefluen
Skrevet

Vafler! Man kan da aldri ha for mye vafler vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...