Lilleba Skrevet 7. april 2004 #21 Del Skrevet 7. april 2004 Det er selvsagt fordi store deler av det private næringsliv ikke har organiserte arbeidere, så arbeidsgiver bare kan ture fram som han vil. De bryr seg ikke en gang om loven (Arbeidsmiljøloven), men skal tyne sine ansatte til det ytterste. Det går ikke an å sammenligne lærernes arbeidsforhold med slike tilstander. Lærernes arbeidsgivere må følge lover og avtaler i arbeidslivet, og det er med slike forhold man kan sammenligne lærernes arbeidstid. OG- da skal all overtid betales ekstra og/eller avspaseres. Lærerne avspaserer bare, får ingen overtidsbetaling enten han sitter to timer eller 10 timer i helgen med rettearbeid. Husk også at arbeid som gjøres utenfor normalarbeidsdagen "teller" mer når det gjelder betaling. Det er i et slikt lys man også må se på lærernes arbeidstid. Men jeg gjentar spørsmålet: Hvis lærerne har så misunnelsesverdig fin arbeidstid (og lønn?), hvorfor er det ikke like stor kamp om å bli lærer som f.eks. å bli lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 7. april 2004 #22 Del Skrevet 7. april 2004 Jeg er enig med MissG, lærere fortjener rett og slett så mye fri. Vil vi ha utslitte, uforberedte lærere? De gjør jo en viktig jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2004 #23 Del Skrevet 10. april 2004 Juleferie 10 -11 dager vinterferie 1 uke Uke 9 på østlandet og uke 10 på vestlandet 4 dager påskeferie Mnda - onsdag før påske, tirsdag etter påske 7 ukers sommerferie 1 uke høstferie i oktober 5 planleggingsdager som er lagt utenom disse feriene. lærernes undervisningstimer i full stilling er 20 timer i uken, vi vanlige har 37.5 timer i uken. Lærerne har dermed 17.5 timer hver eneste uke til å planlegge, ringe foreldre, sette opp foreldresamtaler,rette lekser og hva det enn måtte være på disse timene. Synes overhodet ikke synd på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 10. april 2004 #24 Del Skrevet 10. april 2004 Nei, kjære vene! Det er da ikke synd på lærerne! De må jo ha en av de mest interessante og givende jobbene i landet! En annen ting er at du er helt på jordet når det gjelder din utregning av arbeidstiden. Og der kan man kanskje si det er synd på lærerne at "ingen" skjønner arbeidstiden deres! Dette ble diskutert grundig i januar i tråden "Lærernes ferie" på forumet Karriere og utdanning. Du kan jo kikke på den. Men for at du skal slippe å leite deg tilbake, og lese hele tråden på tre sider, tok jeg kopi av to av innleggene mine, som er ganske lange, men skulle være klargjørende (?) for alle som ikke begriper organiseringen av lærernes årsverk! Gjør oppmerksom på at lærerne får ny arbeidstid til høsten, det er ikke med i beregningen her. Dette er slik det er I DAG: Skrevet: Man Jan 12, 2004 00:21 Tittel: Merkelig at mange har så mye synsing om læreres arbeidstid? (Og egentlig er helt i tåkeheimen når de uttaler seg.) Arbeidstiden er helt klar, og ligger på nettet. Et lærerårsverk, uansett skoleslag er på 1687,5 timer, hvilket er helt normalt. Det "unormale" er at det er delt opp på en annen måte enn ellers i arbeidslivet. Det kommer selvsagt av arbeidets egenart. Jeg kan bruke en lærer i barneskolen (2. til 7. klasse) som eksempel: Hans undervisningsplikt (også kalt leseplikt) er 988 timer (26 timer for uken) I tillegg kommer 150 timer tilstedeværelsesplikt som rektor har råderett over (ca 4 timer pr. uke), samt 37,5 timer (5 ukedager) som skal gå til kurs, kompetanseheving, felles planlegging mm (de såkalte planleggingsdagene) Da gjenstår en rest på 502 timer som læreren selv har råderett over (også kalt "grønne timer"). Innenfor de timene skal han planlegge, lage opplegg og prøver, rette, svare på telefoner, drøfte med andre og gud vet alt som en lærer må gjøre utenom selve undervisningen. Regnestykket blir da slik: 988 + 150 + 37, 5 + 502 = 1687,5 (I ungdomsskolen og videregående går leseplikten ned og den individuelle planleggingstiden tilsvarende opp, avhengig av fag. 150-timene og 37,5 timene er likt med barneskolen) Elevene er på skolen i 38 uker. Læreren i 39 uker (de fem planleggingsdagene) Den individuelle planleggingstiden (den "grønne" tiden) på 502 timer må derfor deles på 38 uker. Det blir ca 13 timer i uken, altså ca 2.5 timer pr. dag. Hvis du fremdeles klarer å henge med i regnestykket, så finner du ut at den ukentlige arbeidstiden da faktisk blir over 43 timer. (Minner om at normal- arbeidstiden for de som følger tariff er 37,5 timer) Derfor kan lærerne med god samvittighet avspasere sist i juni og begynnelsen av august mens juli er fire ukers ferie. Lærerne har selvsagt en femte ferieuke også, som alle med tariffavtale har, men i motsetning til ellers i arbeidslivet, er ikke den tidfestet, med mindre man konkret avtaler på skolen at f.eks. vinterferien er den femte uken. De øvrige ferier for elevene (høst, jul, påske) er da rein avspasering. Eller sagt med andre ord: Den femte ferieuken må avlegges når elevene ikke er på skolen. Så til det opprinnelige spørsmålet: Det kommer an på om den kommunen du skal jobbe i, har f.eks. en ukes høstferie. Da begynner du nemlig en uke tidligere på skolen enn i andre kommuner, eller man holder på en uke lenger. (Det første er mest vanlig) Så kommer det an på om skolen du skal jobbe på bestemmer seg for å ta noen av planleggingsdagene FØR elevene kommer om høsten. Mange skoler bruker iallfall to dager, men kan fritt bruke alle fem, hvis de vil! (Men kjenner ikke til det!) Det er derfor ikke noe fasitsvar på det du spør om. Men du er uansett bare 39 uker på skolen og har 5 uker ferie. Resten er de vanlige fridagene som alle har, samt avspasering. Hvis du tar jobb i Nordsjøen så får du to uker jobb etterfulgt av fire uker avspasering. Det er derfor ikke uvanlig at man har avspasering for å kompensere for ugunstig arbeidstid /overtid. Bare for å ha det sagt!_________________Lilleba (Superaktiv KGleser) OK. Vi tar det om igjen. Årsverket for lærere er 1687.50 timer. Det tilsvarer 45 arbeidsuker à 37.50 timer. (Men dette årsverket blir, som tidligere sagt, utført på 39 uker! Da er det klart det blir mange (og synlige) fridager ellers i året, f.eks. lille julaften osv!) Vi fortsetter: Året har 52 uker. Vi har da en rest på 7 uker som lærerne har fri. (52 uker - 45 uker= 7 uker) 5 av de ukene er tariff-festet ferie. Vi har da en rest på to uker. (7 uker - 5 uker = 2 uker) Minst en av de ukene (dvs. 5 dager) er vanlige helligdager som alle har fri (skjærtorsdag, langfredag, 2. påskedag, Kr. Himmelfartsdag, 2. pinsedag) Vi har da en rest på 5 dager, dvs. en arbeidsuke, som lærerne har mer "fri" enn andre. Den er da avspasering for ugunstig arbeidstid ellers i året, men i realiteten er det faktisk færre dager, for de øvrige 5 helligdagene (1. nyttårsdag, 1. mai, 17. mai, 1. & 2. juledag) vil ofte falle på hverdager og da har alle fri. (NB! NB! Jeg vet at mange må jobbe disse dagene, men vi snakker selvsagt nå om normalarbeidstakerne) At lærerne velger å jobbe hver ettermiddag/kveld istedet for i de såkalte ferier (høst, jul, vinter osv) er selvsagt helt individuelt. Det er jo den såkalte "grønne" tiden, og den bestemmer lærerne fullt og helt over selv. Det spiller således ingen rolle om man legger en eller 5 planleggingsdager før skolen begynner. Årsverket blir likevel det samme. (De som har planleggingsdager før skolen begynner, får til gjengjeld fri en annen dag når andre skoler har planleggingsdag, men det merkes selvsagt ikke så godt.) Jeg regner nå med at alt skulle være klart? Dvs. at man ser at lærerne har et arbeidsår som alle andre, men er meget spesielle på organiseringen av arbeidstiden? Jeg skjønner at folk ikke helt skjønner det, for det er jo det eneste yrket som har det slik. Det er en annen diskusjon om dette er den riktige måten å organisere arbeidet på, eller om norske foreldre skal tvinges til å møte fram på dagtid til konferanse, eller at mange lærere ønsker normal arbeidstid for å slippe å jobbe kvelder/ helger. Det jeg ville belyse var hvordan lærernes arbeidstid er organisert IDAG, da det var åpenbart, i begynnelsen av denne tråden, at mange bare synset om hvordan det var._________________Lilleba (Superaktiv KGleser) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 11. april 2004 #25 Del Skrevet 11. april 2004 Bare prøv å ta ferien min, stygge KS! :evil: Arbeidstiden er ikke min motivasjon for å jobbe i skolen, men presset er vanvittig stort, både i forhold til kolleger, elever, egen samvittighet og ikke minst foreldre. De gode feriene er en av grunnene til at jeg ennå holder ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 12. april 2004 #26 Del Skrevet 12. april 2004 Så flott at det virkelig er noen her inne som har peiling på dette. Jeg sikter da til Lilleba som har gitt hos en fin utgreieing på dette med lærernes ferier. Mange andre aner ikke hva de snakker om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemona Skrevet 12. april 2004 #27 Del Skrevet 12. april 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor mann skal misunne andre hverken ferie eller lønn. Man får da ikke mer av noen av delene hvis andre får mindre. Dessuten er det da fritt yrkesvalg her i landet. Hvis dere synes det virker så attraktivt å være lærere, hvorfor ble dere ikke det da? Nei jeg misunner ikke lærerne ferien deres. Tror jeg hadde blitt fort utslitt av å jobbe i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 13. april 2004 #28 Del Skrevet 13. april 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor mann skal misunne andre hverken ferie eller lønn. Man får da ikke mer av noen av delene hvis andre får mindre. Dessuten er det da fritt yrkesvalg her i landet. Hvis dere synes det virker så attraktivt å være lærere' date=' hvorfor ble dere ikke det da? Nei jeg misunner ikke lærerne ferien deres. Tror jeg hadde blitt fort utslitt av å jobbe i skolen.[/quote'] Amen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 13. april 2004 #29 Del Skrevet 13. april 2004 Praise the lord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 21. april 2004 #30 Del Skrevet 21. april 2004 Juleferie 10 -11 dager vinterferie 1 uke Uke 9 på østlandet og uke 10 på vestlandet 4 dager påskeferie Mnda - onsdag før påske, tirsdag etter påske 7 ukers sommerferie 1 uke høstferie i oktober 5 planleggingsdager som er lagt utenom disse feriene. lærernes undervisningstimer i full stilling er 20 timer i uken, vi vanlige har 37.5 timer i uken. Lærerne har dermed 17.5 timer hver eneste uke til å planlegge, ringe foreldre, sette opp foreldresamtaler,rette lekser og hva det enn måtte være på disse timene. Synes overhodet ikke synd på dem. ehem...... Jeg er lærer i full jobb og har 25 undervisningstimer i uken + 3 timer med pålagte møter. Tror du undervurderer den tid det tar med planlegging og etterarbeid. Jeg tør også banne på at de aller fleste lærere jobber mye mer enn de egentlig skal. Dette p.g.a. ansvarsfølelsen i forhold til elevene sine. Man jobber ikke etter klokka når man er lærer, men gjør det arbeidet som må gjøres. Jeg sier ikke at det ikke kan være hardt i andre yrker, men mange mener at lærerne er "bortskjemte" med alle "feriene" sine. De som er av den oppfatning har utrolig lite innsikt. Kanskje flere burde prøve dette yrket et år. Da tror jeg mange hadde "stilnet" i sin kritikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 21. april 2004 #31 Del Skrevet 21. april 2004 Å ta med seg jobben hjem...både i form av "arbeid", tankevirksomhet og fysisk ta med seg jobben ved å måtte gjøre jobbrelaterte oppgaver hjemme er ikke akkurat unikt for lærere da! Nå gjør jeg dette stort sett daglig, i tillegg er det møtevirksomhet utenom vanlig arbeidstid, ulønnet og all den tid jeg må bruke til faglig oppdatering etc... Dette gjelder sikkert stort sett for alle yrker, ikke bare lærere!! Virker som du bør sette deg litt mer inn i lærernes arbeidstidsavtaler.... Grunnen til at man gang på gang må nevne disse tingene, er at mange faktisk tror at lærerne er på skolen, har 25-26 undervisningstimer i uken og "thats it". Klart lærerne da må nevne de timene man er pålagt å bruke til for- og etterarbeid, møtevirksomhet, leseplikt, kompetanseheving, foreldresamarbeid etc. En lærer jobber i gjennomsnitt 47,5 timer de ukene det er skole, så det er jo klart det må bli avspasering ut av det. En lærer har ikke 8 ukers "ferie", men det er klart at arbeidstiden er "presset sammen" på grunn av elevene - ikke lærerne. Og hvem unner vel ikke elevene en lang og god sommerferie? Klart at mange yrker er vel så harde som læreryrket, men det er ikke alle yrker som får så mye "pepper".... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 21. april 2004 #32 Del Skrevet 21. april 2004 Til lilleba: AMEN Håper alle leser hennes innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #33 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor mann skal misunne andre hverken ferie eller lønn. Man får da ikke mer av noen av delene hvis andre får mindre. Dessuten er det da fritt yrkesvalg her i landet. Hvis dere synes det virker så attraktivt å være lærere' date=' hvorfor ble dere ikke det da? Nei jeg misunner ikke lærerne ferien deres. Tror jeg hadde blitt fort utslitt av å jobbe i skolen.[/quote'] Misunnelse er en dyd i dette landet virker det som... Det er alltid noen å misunne; hvis det virker som om noen har det bedre enn meg på en eller annen måte. Men det er sant som du og flere sier; hvis læreryrket er så attraktivt, hvorfor blir ikke flere lærere da? I dag er jo vilkårene deres såpass dårlige at mange av de som velger å bli lærere, tar det valget fordi de ikke kunne komme inn på noe annet studie, som ellers var mer attraktivt for dem. De var rett og slett ikke gode nok. Nå har jo lønningene bedret seg noe de siste årene, men jeg synes at læreryrket burde heves betraktelig både i form av lønn og inntakskrav, vi har altfor mange lærere her i landet som burde drevet med noe helt annet. Og nå sikter jeg ikke til dere som har valgt yrket fordi dere ønsket å bli lærere, og som derfor sikkert også gjør en god jobb, men det er en kjennsgjerning at vi for noen få år siden kunne lese at samtlige lærerstudenter det året strøk i bl.a. norsk. Dette ville neppe skjedd om kravene for å komme inn på studiet hadde vært høyere, - og hadde lønna stått i forhold til den jobben og det ansvaret de har så ville det ikke vært noe problem å ha høye krav heller. Skolen her i landet er elendig i mine øyne. Men ikke klag på at lærerne har for gode dager, da aner dere ikke hva dere snakker om. Da jeg gikk på skolen, i dinosaurtiden husker jeg vi hadde en observasjonsklasse hvor de litt vanskelige elevene ble plassert - den gangen var det ikke én elev i hver klasse engang som viste adferdsproblemer. Nå synes jeg det virker som om over halvparten av elevene i hver klasse er uromomenter, så lærerne kan ikke konsentrere seg om det de er der for heller, å undervise, de må være pedagoger for urokråker i tillegg, som bare saboterer undervisningen for resten av klassen. .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 22. april 2004 #34 Del Skrevet 22. april 2004 En eller annen her regnet ut at lærere har 17,5 timer i uken til å forberede 20 timers undervisning (har ikke sjekket om det stemmer). Det er mindre enn en time til å planlegge hver undervisningstime, det. Jeg er selv i et undervisningsyrke, og bruker mye lenger tid enn det når jeg skal forberede meg! Det skal være en viss kvalitet over det som leveres, også, ellers blir man sett på som en kjedelig og lite dyktig lærer. Jeg unner lærerne all den ferien de har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #35 Del Skrevet 22. april 2004 Det er selvsagt fordi store deler av det private næringsliv ikke har organiserte arbeidere, så arbeidsgiver bare kan ture fram som han vil. De bryr seg ikke en gang om loven (Arbeidsmiljøloven), men skal tyne sine ansatte til det ytterste. Det går ikke an å sammenligne lærernes arbeidsforhold med slike tilstander. Lærernes arbeidsgivere må følge lover og avtaler i arbeidslivet, og det er med slike forhold man kan sammenligne lærernes arbeidstid. OG- da skal all overtid betales ekstra og/eller avspaseres. Lærerne avspaserer bare, får ingen overtidsbetaling enten han sitter to timer eller 10 timer i helgen med rettearbeid. Husk også at arbeid som gjøres utenfor normalarbeidsdagen "teller" mer når det gjelder betaling. Det er i et slikt lys man også må se på lærernes arbeidstid. Men jeg gjentar spørsmålet: Hvis lærerne har så misunnelsesverdig fin arbeidstid (og lønn?), hvorfor er det ikke like stor kamp om å bli lærer som f.eks. å bli lege? Kan skrive under på denne, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #36 Del Skrevet 22. april 2004 Lilleba: Du sa det best og på en veldig lett og oversiktig måte! Og la meg bare si, selv om jeg ikke selv er lærer er min mor det og hvis folk tror at hun hadde arb.dag fra 9-2 må de tro om igjen. Hun valgte å aldri ta med arbeid hjem, men heller gjøre all forbereding på skolen. Dvs hun reiste litt før 8 om morgenen og kom igjen tidligst 1630. Nei la meg bare si: De fortjener ferien/avspaseringen sin! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #37 Del Skrevet 22. april 2004 Min eldste hadde en gang en lærer som fikk refs og ble sparket, tror jeg faktisk, fordi han stadig leverte ut stensiler til ungene, i stedet for å lage et opplegg selv..... Så det er klart at lærerne må levere kvalitet, og at det tar tid å planlegge undervisningen er det vel ingen tvil om. Elever er jo forskjellige så det er nok ikke bare bare.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 22. april 2004 #38 Del Skrevet 22. april 2004 Min eldste hadde en gang en lærer som fikk refs og ble sparket' date=' tror jeg faktisk, fordi han stadig leverte ut stensiler til ungene, i stedet for å lage et opplegg selv..... Så det er klart at lærerne må levere kvalitet, og at det tar tid å planlegge undervisningen er det vel ingen tvil om. Elever er jo forskjellige så det er nok ikke bare bare....[/quote'] Det har jeg vanskelig å tro. :o Det kreves da ikke av en god lærer at h*n finner opp kruttet hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #39 Del Skrevet 22. april 2004 Det er kanskje å banne litt i kirken, men kan noen av undervisningspersonalet i denne tråden fortelle meg hvilke andre yrker her i Kongeriket (foreløpig) som har et årsverk på bare 1687,5 timer? Og som i tillegg klager på alt arbeidet de visstnok må gjøre for å opparbeide seg den avtalefestede avspaseringstiden? *går i dekning, omtrent en dobbelttime konvertert tid* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 24. april 2004 #40 Del Skrevet 24. april 2004 I yrker med AVTALEFESTET årsverk (f.eks. lærerne), varierer årsverket fra ca 1750 og ned til 1500 timer i året. Jeg kjenner ikke nøyaktig andre arbeidsgruppers avtaler, men vet at lærernes årsverk regnes ut til 1687, 5 timer. Hva er ditt normalårsverk da, og hvilkert yrke er det? De som bare har Arbeidsmiljøloven å forholde seg til, har et årsverk på over 1900 timer. (40 timers arbeidsuke og 4 uker ferie) Lærernes årsverk regnes over 45 uker à 37.5 timer. I tillegg kommer 5 ukers ferie. De to siste ukene er den ene uken med helligdager som alltid kommer på ukedager, og som alle med ordinær arbeidstid har fri. (Kr.Himmelfart, skjærtorsdag, langfredag 2. påskedag, 2. pinsedag) og den ene uken med helligdager som ofte havner på hverdager, og som også vanlige arb.takere har fri (1. nyttårsdag, 1. mai, 17. mai, 1. juledag, 2. juledag). Det som Trøffel oppfatter som "lærernes syting" er jo rett og slett bare lærernes forsøk på å svare/ forklare arbeidstiden sin til folk som (virkelig!) syter over at lærerne jobber for lite! Eller synes Trøffel at lærerne skal finne seg i all slags drittpreik uten å ta til motmæle? Siden de fleste lærere ikke lenger er ydmyke og gudfryktige dydsmønstre som ser på yrket sitt som et kall fra oven, så må man nok forberede seg på at de skyter tilbake i ny og ne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå