Gjest Xavia Skrevet 25. april 2004 #41 Del Skrevet 25. april 2004 Lilleba: Bra sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2004 #42 Del Skrevet 25. april 2004 synes Trøffel at lærerne skal finne seg i all slags drittpreik uten å ta til motmæle? ... så må man nok forberede seg på at de skyter tilbake i ny og ne! Mitt, og de fleste andres, årsverk er ca. 1850 timer. 1900 timer er tallet for de omtrent 217 etternølerne som bare har AML/Ferieloven å forholde seg til. For all del, jeg plages ikke av at undervisningspersonalet ikke jobber et normalt, fullt årsverk (1687,5 timer er vel omtrent 90 % av ovennevnte tall, med forbehold om at jeg ikke har den kvarte årsenheten i matematikk som mange andre her i tråden har...) . Det som derimot er en smule plagsomt er den utagerende surheten samme personalgruppe viser hver gang det er snakk om endringer i gjeldende avtaleverk, særlig dersom noen våger å antyde at lærerne kanskje ikke har det så 120 % gjennomført jævlig som Utdanning (Norges hyppigste og kjedeligste medlemsblad, anyone?) antyder... På samme måte som lærerne har (og benytter!!) all mulig rett til å uttrykke misnøye, må du/dere også akseptere at ikke alle andre straks hopper opp og ned og roper "hurra", "Helga er Konge", "Clemet suger" eller hva det nå måtte være... Comprende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 25. april 2004 #43 Del Skrevet 25. april 2004 Trøffel! Selv om jeg ikke har hatt matte siden gymnaset, er det lett å finne ut at hvis du har et årsverk på 1850 timer, så har ikke du avtalefestet 37.5 timers uke og 5 ukers ferie. Jeg sammenligner lærerne med den kategorien, da, vettu. Når det gjelder bladet "Utdanning", så antar jeg det er like mye/lite interessant som alle andre fagforeningsblad. Det kommer an på hva man er interessert i, tenker jeg. Tror ikke lærerne forventer hurrarop fra gud og hvermann for sin kamp for faglige rettigheter. Synes likevel de har krav på like stor respekt for SIN kamp som alle andre arbeidstakere i dette landet! Hvis ikke lærerne kjemper for sine rettigheter, hvem skulle da gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 25. april 2004 #44 Del Skrevet 25. april 2004 Sitat fra Trøffelhelten: "Det som derimot er en smule plagsomt er den utagerende surheten samme personalgruppe viser hver gang det er snakk om endringer i gjeldende avtaleverk... På samme måte som lærerne har (og benytter!!) all mulig rett til å uttrykke misnøye." Omtaler Trøffel andre yrkesgrupper også på denne måten når de kjemper for faglige rettigheter? Kan det være noe med at lærerne er Norges største organiserte yrkesgruppe og finnes i absolutt alle kommuner, nesten hver en bygd? Alle kjenner en lærer, og alle har vært borti en lærer i opptil mange år...alle har vært på arbeidsplassen til en lærer. Kort sagt, ingen annen yrkesgruppe er så synlig og godt kjent blant folk. Da legger man kanskje ekstra godt merke til hva de sier og driver med også? Og ikke minst, trass i at å bli lærer krever mange års utdanning på høyskole eller universitet, så vet ALLE, bortsett fra lærerne selv, tilsynelatende best hvordan jobben deres skal utføres. Hvilken annen yrkesgruppe møter slike holdninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 25. april 2004 #45 Del Skrevet 25. april 2004 Det som Trøffel oppfatter som "lærernes syting" er jo rett og slett bare lærernes forsøk på å svare/ forklare arbeidstiden sin til folk som (virkelig!) syter over at lærerne jobber for lite! Eller synes Trøffel at lærerne skal finne seg i all slags drittpreik uten å ta til motmæle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2004 #46 Del Skrevet 25. april 2004 :enig_animasjon: (godt at det er ein del som støttar lærarane også, eg er utdanna lærar om 5 år, tøft yrke, fint å vite at ikkje "alle" kritiserer" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 25. april 2004 #47 Del Skrevet 25. april 2004 Har ikke så mye å tilføye, men må bare være med på å applaudere Lillebas gode innlegg Du får virkelig sagt det! ~Labella - snart ferdig utdannet lærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #48 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg går ut fra at det i argumentasjons- og klappetåken heller ikke har gått helt opp for noen at Lilleba har brukt flere, lange innlegg på å illustrere mitt poeng? Noen bruker lang tid på å dokumentere hvor mye de jobber. Andre jobber. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 26. april 2004 #49 Del Skrevet 26. april 2004 Noen bruker lang tid på å dokumentere hvor mye de jobber. Andre jobber. Og noen gjør det på fritiden... Lilleba, for eksempel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 26. april 2004 #50 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg skjønner ikke helt hva slags argument det med "lange innlegg" er, i allfall ikke når det kommer fra Trøffelhelten? Hvis det er at man bruker mye tid her på KG, så har Trøffelhelten skrevet mange tusen innlegg siden han ble medlem i februar 03, mens undertegnede har skrevet litt over 300 innlegg siden forumet åpnet (oss med "1.jan 1970"). Jeg har ikke skrevet mer, for det har jeg ikke tid til pga jobbing! Synes faktisk heller Trøffel kunne svart meg ordentlig, f.eks. innrømmet at han ikke helt har hatt oversikt over sin normalarbeidstid.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #51 Del Skrevet 26. april 2004 Nå ble vi vel kanskje litt i overkant sure og såre i de ømme tærne våre, eller..? Det kan fortsatt være interessant å diskutere arbeidstid, avtaleverk og slike små delikatesser, men det forutsetter et snev av evne til å skille sak og person. Kanskje vi snakkes senere en gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 26. april 2004 #52 Del Skrevet 26. april 2004 Det kan nok skje. Det er ikke første, og sikkert heller ikke siste gang dette temaet, for eksempel, blir brakt på bane. Men det siste svaret ditt er altfor lettvint. Du er tatt i feiloppfatning, og går derved tom for argumenter? Er det slik å forstå, og da gidder du ikke mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2004 #53 Del Skrevet 26. april 2004 Les hele tråden, så vil du nok en gang se hva et normalt årsverk er. At det er "feil" i forhold til et avtalefestet lærerårsverk er både du og jeg klar over, men derfra til å påstå at noen "er tatt i" :o feiloppfatning er i beste fall en selvrettferdig projisering som vel egentlig hører hjemme i førskolelærerutdanningen. Men for all del; siste ord er (snart) ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 26. april 2004 #54 Del Skrevet 26. april 2004 ehem...... Jeg er lærer i full jobb og har 25 undervisningstimer i uken + 3 timer med pålagte møter. Tror du undervurderer den tid det tar med planlegging og etterarbeid. Jeg tør også banne på at de aller fleste lærere jobber mye mer enn de egentlig skal. Dette p.g.a. ansvarsfølelsen i forhold til elevene sine. Man jobber ikke etter klokka når man er lærer, men gjør det arbeidet som må gjøres. Jeg sier ikke at det ikke kan være hardt i andre yrker, men mange mener at lærerne er "bortskjemte" med alle "feriene" sine. De som er av den oppfatning har utrolig lite innsikt. Kanskje flere burde prøve dette yrket et år. Da tror jeg mange hadde "stilnet" i sin kritikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 28. april 2004 #55 Del Skrevet 28. april 2004 Morra mi har vært ungdoms og barneskole lærer/adjunkt i over 40 år nå, går av om pensjon om 1 år, og hun syntes det er helt høl i hue. Og lærerene tjener lite nok som det er. Ja lærerene har ferie, men de har også masse skolearbeid og fritidsaktiviteter som må organiseres på fritid hvis det hele overhodet visstnok skal henge sammen. De trenger altså den ferien de har! Helst mer! Barn kan også være ganske slitsomme å jobbe med 8 timer i døgnet med ja. Det har jeg erfart selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 29. april 2004 #56 Del Skrevet 29. april 2004 Kjære Trøffelhelt! Er det sånn at du har veldig lyst til å bli lærer? Velkommen skal du være! At det er fint i sommerferiene er det ingen grunn til å legge skjul på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 29. april 2004 #57 Del Skrevet 29. april 2004 vinterferie 1 uke Uke 9 på østlandet og uke 10 på vestlandet 4 dager påskeferie Mnda - onsdag før påske, tirsdag etter påske 7 ukers sommerferie 1 uke høstferie i oktober 5 planleggingsdager som er lagt utenom disse feriene. Dette er feil. Ferien er 25 dager, talt fra 1. juli. "vinterferie" = pålagt avspasering "påskeferie" = pålagt avspasering "7 ukers sommerferie" = 5 ukers ferie, 2 ukers pålagt avspasering "høstferie" = pålagt avspasering 5 planleggingsdager = 5 arbeidsdager Hilsen meg, som jobber i skolen, men ikke som lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #58 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg er lærer, og fører timer, som andre arbeidstakere. Jeg jobber akkurat like mye som andre statlig og kommunalt ansatte i løpet av et år. Lærernes arbeidstidsavtale er komplisert, men den er ikke spesielt fordelaktig. Vi har "pålagt overtid" hver uke i løpet av skoleåret, og kan ikke selv velge når vi vil ta ut ferie og avspasering. Selv synes jeg at sommerferien er for lang. Jeg ville gjerne hatt et par uker sammen med kollegene mine før skoleårets begynnelse, slik at vi kunne legge timeplaner, lage halvårsplaner og prosjektplaner, finne fram skolebøker og sette oss inn i pensumlitteraturen, rydde i klasserom og på spesialrom, samarbeide med andre team om tverrfaglige prosjekter og liknende. Vi jobber utrolig mye de 4 første skoleukene etter sommerferien, og sliter med å finne tider da vi kan møtes for å jobbe sammen. Høstferien og vinterferien går ofte til retting og planlegging av foreldresamtaler, samt å gjøre ferdig prosjektplanene fram mot jul/påske. Selv om skolebarna sykler rundt i gatene og har fri, trenger det ikke å bety at lærerne sitter med beina på bordet og later seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #59 Del Skrevet 30. april 2004 Kjære Trøffelhelt! Er det sånn at du har veldig lyst til å bli lærer? Velkommen skal du være! At det er fint i sommerferiene er det ingen grunn til å legge skjul på... Jeg har vært lærer i to år, i ungdomsskolen. Forsåvidt OK, særlig med all den pålagte avspaseringen , men for meg var det ikke et yrke jeg ønsket å fortsette med (for ordens skyld; jeg har med andre ord nok av vekttall, men ikke fra lærerhøgskole). Jeg oppfattet skolen som en seig og treig materie, der selvstendig syting og sutring var mer akseptert enn initiativ og teamarbeid. Sånn sett er det en grei bekreftelse å kunne lese i Utdanning at man fortsatt - etter snart 7 år - snakker om innføringen av R97... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxine Grey Skrevet 30. april 2004 #60 Del Skrevet 30. april 2004 Jeg oppfattet skolen som en seig og treig materie, der selvstendig syting og sutring var mer akseptert enn initiativ og teamarbeid. Sånn sett er det en grei bekreftelse å kunne lese i Utdanning at man fortsatt - etter snart 7 år - snakker om innføringen av R97... Og her har du et poeng! Fra mitt ståsted virker det som om teamarbeid og nytenking er forferdelig vanskelig å få inn. Mange lærere virker vettaskremte bare ved tanken på å måtte tenke nytt! Hilsen meg, fremdeles ikke-lærer i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå