Gå til innhold

Flaut å gå til legen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så flaut å gå til legen, føler aldri problemene mine er "store nok" til at legen skal bruke sin dyrebare tid på dem. Tenker nå på å kontakte fastlege grunnet psykiske problemer, og lurer på om noen har erfaringer med det? Tar legen psykiske problemer seriøst? Er det flaut og skummelt?

Anonym poster: 8574514f680be1d73dd7ab1a93626a9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags psykiske problemer gjelder det? :)

Anonym poster: f77c2e374993ce94bf5ae236d7e62b53

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon. Vet det er litt "vagt" eller hva jeg skal si, så håper ikke legen tenker jeg ikke sliter og at jeg bare er hypokonderisk.. Hehe

Anonym poster: 603ba13e66d5f7b4624fc3525d737422

AnonymBruker
Skrevet

jeg tok med meg en veldig god venn når jeg skulle til legen å jeg synes det var for vanskelig å si det selv.

Anonym poster: 239b70fe2cdbfe5683d5fd8738de4afa

AnonymBruker
Skrevet

jeg tok med meg en veldig god venn når jeg skulle til legen å jeg synes det var for vanskelig å si det selv.

Ok! Var det enklere å få ting ut da synes du?

Ingen av vennene mine er klar over situasjonen min (jeg skjuler det gå godt jeg kan), og føler ingen av dem ville tatt det seriøst nok/hatt god nok forståelse for hvordan ejg har det...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en fastlege i tenårene og 20- årene som ikke tok mine psykiske plager seriøst. For jeg var så "ressurssterk". Jeg presset meg og presset meg (med korte sykemeldinger innimellom) til jeg knakk fullstemdig sammen og falt ut av arbeidslivet. Det hadde nok skjedd uansett, men hans manglende forståelse gjorde at jeg led over veldig mange år og det fikk betydelige konsekvenser sosialt og jobbmessig, Jeg mistet venner og brøt med familie. Hele tiden avfeide han det som noe "depresjonsliknende". Så byttet jeg, bedre sent enn aldri, og fikk en fantastisk flink lege som virkelig har hjulpet meg. Det viste seg ved senere utredning av spesialist at jeg bl.a har borderline. I tillegg til depresjon m.m.

Så det er viktig å få hjelp i tide. Noen fastleger er flinke med psykiske lidelser, noen er elendige. Om man ikke har kjemi og ikke blir tatt på alvor, så bytt.

Anonym poster: 047e3087fa8db21a863047a2cf4af209

AnonymBruker
Skrevet

Ok! Var det enklere å få ting ut da synes du?

Ingen av vennene mine er klar over situasjonen min (jeg skjuler det gå godt jeg kan), og føler ingen av dem ville tatt det seriøst nok/hatt god nok forståelse for hvordan ejg har det...

han var den eneste som viste noe om det. og eneste grunn er fordi han stilte meg opp i et hjørne å sa han viste at jeg slet med spiseforstyrrelser. han hadde rett og slett bare lagt to og to sammen.

for meg hjalp det veldig at han var der. fordi når jeg stoppet opp fordi jeg ikke ville si det. så sa han det eller støttet meg slik at jeg fikk sagt det. jeg hadde ikke orket å gjøre det alene...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det med at man er redd for at problemene er "for små". Selvfølgelig burde du kunne gå til legen uten dårlig samvittighet hvis det er noe som plager deg! Kanskje også særlig når det gjelder psykologiske problemer, fordi leger kan vel også henvise videre til noen du kan prate med hvis det trengs.

Og bare for å lette skrekken din litt kan jeg jo nevne at jeg med min egen skepsis til leger en gang gikk dit likevel med en vedvarende magesmerte og fikk vite at det var på grunn av luft i magen.

Legen tok meg - overraskende nok - seriøst likevel. Du er nok helt trygg.

• Liker 3
Skrevet

Det er en del av legenes hverdag å ta imot pasienter med psykiske problemer, som depresjon. Det er ikke flaut:) det er kjempe flott at du tenker på å ta kontakt med fastlegen din, jeg heier på deg!:)

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Føler du det er flaut, så er det flaut. Det er det ingen andre enn du som avgjør hvordan du føler en situasjon er.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er veldig vanlig å oppsøke lege pga psykiske problemer. Det er like vanlig som medisinske problemer. Det er ikke flaut, og du du blir mest sannsynlig møtt av en profesjonell lege på en grei måte. Det er bare å hoppe i det. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til legen med psykiske problemer da jeg var.... seksten tror jeg. Ble tatt helt seriøst og fikk henvisning til psykolog. Det kan jo hende det er litt forskjellig fra lege til lege, men han tar deg nok serriøst. Ikke vær bekymret. Modig av deg å gå. :klem1:

Anonym poster: e00093902a11e21775aac92fd67932c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...